فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۴۲۰۰۳

آیفون ده ساله شد

آیفون ده ساله شد

بسیاری معتقدند وجه تمایز آیفون از دیگر موبایل‌های هوشمند، حفظ حریم شخصی و عدم استفاده سیستم اپل از اطلاعات شخصی کاربر است. اما آیا در سال‌های آینده هم اپل می‌تواند با دیگر شرکت‌ها رقابت کند و سیاست‌های قبلی خود را ادامه دهد؟

هیچ محصولی در سال‌های اخیر بیش از آیفون نتوانسته است زندگی مردم را تغییر دهد. بدون آیفون، اشتراک‌گذاری عکس، پیام‌رسانی فوری، استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب و غیره نمی‌توانست تا این حد گسترش پیدا کند. اگر اپل 1.2 میلیارد دستگاه آیفون نمی‌فروخت و درآمدش به 1000 میلیارد دلار نمی‌رسید، نمی‌توانست در لیست شرکت‌های پردرآمد جهان قرار بگیرد. همین‌طور، هزاران برنامه‌نویسی که حالا سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد دارند، قطعا درآمد بسیار کمتری داشتند.

سرویس تکنولوژی تجارت‌نیوز در این مقاله به بررسی عملکرد ده‌ساله آیفون و وجه تمایز این محصول با دیگر گوشی‌های هوشمند پرداخته است.

با در نظر گرفتن هرگونه استانداردی، به راحتی می‌توان گفت از همان زمان که آیفون در قفسه فروشگاه‌های بزرگ آمریکا قرار گرفت، موفقیت فوق‌العاده و چشمگیری پیدا کرد. تولید آیفون باعث شد اپل به شرکتی متمایز تبدیل شود. مدل کسب‌وکار این شرکت به گونه‌ای است که اطلاعات شخصی کاربران را به منظور تبلیغات جمع‌آوری نمی‌کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل همواره گفته است، حفظ حریم خصوصی کاربران مهم است و نقض آن نقض حقوق بشر است. ممکن است در پیش گرفتن این سیاست پایدار نباشد. اگر اپل بتواند در آینده هم حریم خصوصی کاربران را حفظ کند، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

تیم کوک: حفظ حریم خصوصی کاربران مهم است و نقض آن نقض حقوق بشر است.

40 سال پیش زمانی که شرکت اپل تاسیس شد، فعالیت اصلی آن ادغام نرم‌افزار و سخت‌افزار و ساخت کامپیوتر بود. این شرکت هیچ‌گاه از رایانش ابری برای نگه داشتن اطلاعات کاربر و تجزیه و تحلیل آنها بهره نبرده است. حتی اسپیکرهای هوشمند جدیدی که به تازگی تولید کرده است، تنها داده‌های گفتاری را برای چند ماه نگهداری می‌کند. این اقدام اپل در واکنش به اسپیکر جدید آمازون به نام اکو است که اطلاعات را به طور دائم نگهداری می‌کند. سافاری -مرورگر موبایل‌های اپل- شامل نرم‌افزاری است که آگهی‌های ناخواسته را محدود می‌کند.

از سوی دیگر عصر دستگاه‌های الکترونیکی مستقل به پایان رسیده است. دستگاه‌های جدید به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به رسانه‌هایی هستند که در خدمت دیگر تکنیک‌های هوش مصنوعی هستند. کیفیت این دستگاه‌ها به طور عمده بستگی به میزان دسترسی آنها به دیتا دارد. هر چه میزان اطلاعات بیشتر باشد، بهتر است. به عنوان مثال «سیری» اولین دستیار شخصی هوشمند در اپل بوده است. اما با این حال گوگل و آمازون دستیارهای شخصی هوشمندی دارند که به مراتب بهتر از سیری هستند.

اما اپل به زودی ناچار خواهد بود برای رقابت با دستگاه‌های تحت‌ سیستم‌عامل اندروید -که به اندازه اپل خوب شده‌اند- اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و نگهداری کند. تیم کوک باید به دنبال فراهم کردن شرایطی باشد که میان استفاده از اطلاعات شخصی کاربر و حفظ حریم خصوصی تعادل به وجود بیاورد. این بدان معنا است که این شرکت باید در مورد نوع داده‌ای که جمع‌آوری می‌کند و چگونگی استفاده از آن شفاف باشد. درست شبیه آنچه تاکنون در مورد اطلاعات مربوط به سلامتی و تناسب اندام انجام داده است.

بسیاری معتقدند اپل دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست و محصولات این شرکت دیگر فوق‌العاده و بسیار خاص نخواهد بود. سوال اصلی این است: اپل چطور می‌تواند محصول گران‌قیمت دیگری تولید کند که تقاضای سیرنشدنی بازار را هم به همراه داشته باشد؟ اما از سوی دیگر، بسیاری شرکت‌های رقیب در حال نگهداری و استفاده از اطلاعات شخصی کاربرها هستند. کمیسیون اروپا چند روز پیش گوگل را به همین دلیل جریمه کرد. این می‌تواند برای اپل فرصتی باشد تا استانداردهایش را حفظ کند و متفاوت باقی بماند.

با گذشت یک دهه، دنیا اپل را به این دلیل که موبایل‌های شگفت‌انگیز و دیوانه‌کننده تولید می‌کند، تحسین نمی‌کند. بلکه ایجاد تعادل میان حفظ حریم شخصی و استفاده از هوش مصنوعی همواره وجه تمایز اپل بوده است.

منبع: اکونومیست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.