فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۴۳۳۶۵

پاسخ اصولی قطر به زياده‌خواهی‌ها

پاسخ اصولی قطر به زياده‌خواهی‌ها

نزدیک به یک ماه از تحریم قطر توسط چهار کشور عربی می‌گذرد و پاسخ قطر به شرایط تعیین‌شده آن‌ها، زمینه پیچیده‌تر شدن بحران به وجود آمده را فراهم می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در لندن در كانال تلگرامي خود نوشت:

در حالي كه وزراي خارجه عربستان، مصر، امارات و بحرين به عنوان چهار كشور تحريم‌كننده قطر براي اعلام پاسخ به نامه دولت قطر در قاهره جمع شده بودند، هم‌زمان وزير خارجه قطر، در كنفرانس چاتم‌هاوس در لندن حاضر شد و مواضع رسمي دولت قطر را در قبال درخواست‌هاي چهار كشور اعلام كرد كه خلاصه آن به اين قرار است:

  1. تحريم عربستان و امارات با حمايت مصر و بحرين عليه قطر بسيار خصمانه بود. اما ما شوك اول تحريم را گذرانده‌ايم و الان قادر به تامين تمامي مايحتاج خود هستيم. تمامي راه‌هاي جايگزين تحريم‌هاي موجود را شناسايي و تضمين كرده‌ايم.
  2. درخواست‌هايي كه آن‌ها به قطر دادند هيچ‌كدام براي ما قابل قبول نبوده است. درخواست‌هاي آن‌ها ايجاب مي‌كند كه ما آزادي بيان را محدود كنيم. برخي افراد منتقد را تحويل شكنجه‌گران بدهيم، توان دفاعي خود را كاهش دهيم، تعيين اصول سياست خارجي خود را به دست رياض و ابوظبي بدهيم، و حتي با چك سفيد به تحريم‌كنندگان غيرقانوني خود غرامت هم بدهيم.
  3. به طور خلاصه آن‌ها مي‌خواهند كه ما با نقض صريح حقوق ملت قطر، استقلال و حاكميت خود را تحت قيمومت عربستان و امارات قرار دهيم.
  4. قطر مايل است روابط دوستانه‌اي با همسايگانش داشته باشد و روابط خوب با منطقه و جهان را دنبال خواهد كرد، و از جمله با جديت برگزاري مناسب جام جهاني را پيگيري خواهد نمود.
  5. تهديد اين كشورها براي اخراج قطر از شوراي همكاري خليج فارس موضعي بي‌معناست، چرا كه اين تصميم به اجماع تمامي اعضاي آن بستگي دارد و چنين اجماعي هم وجود ندارد.
  6. پيشنهاد كاهش روابط قطر با ايران در شرايطي كه خود امارات روابط وسيعي با ايران دارد بي‌معني است، ما با ايران همسايه هستيم و مخازن گازي مشترك خود زمينه‌اي براي همكاري مشترك بين دو كشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.