فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۰۷۶۵۶

روسیه به طالبان سلاح می‌فروشد؟

روسیه به طالبان سلاح می‌فروشد؟

وزارت خارجه روسیه ضمن رد گزارش‌ها درباره فروش تسلیحات این کشور به طالبان، درباره احتمال حرکت صدها هزار پناهجوی افغان به سمت اروپا هشدار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» به سوالاتی درباره تدابیر مسکو برای جلوگیری از بحران گسترده مهاجرت، گزارش‌ها درباره ارسال پول و سلاح به طالبان و زمان انتقال محموله کمک‌های بشردوستانه جدید به افغانستان پاسخ داد و از انفعال کشورهای غربی در کمک به کابل یا آزادسازی منابع ارزی مسدود در بانک‌های خارجی شدیداً انتقاد کرد.

این دیپلمات روس با تاکید بر خواست جامعه بین‌المللی برای محقق شدن حداقل اهداف یعنی تشکیل یک دولت فراگیر واقعی در افغانستان و احترام به حقوق اولیه بشری، توضیح داد: «دو ماه پیش هیچ مدرسه‌ای وجود نداشت و اکنون طالبان در ۱۱ ولایت، مدرسه‌ها را باز کرده است. آنها جایی برای رفتن ندارند و این را درک می‌کنند. آنها موافقند که دختران به دانشگاه برگردند. بله در کلاس‌های جداگانه، اما این کشورشان و فرهنگشان است، می‌خواهند جدا شوند، خوب، چه مشکلی است، فقط درس خواندن مهم است».

کابلوف ادامه داد: «بنابراین، ما همچنان آنها را متقاعد خواهیم کرد که بیایید و تعهدات را حفظ کنید. خوب است که همه کشورهای اسلامی در پاکستان جمع شوند و آنها را به این امر فراخوانند. ما در سازمان همکاری اسلامی عضو ناظر هستیم و پیش نویس سند نهایی اجلاس وزیران را ندیده‌ایم و به هر حال نمی‌توانیم بر آن تأثیر بگذاریم و رأی نداریم. اما تا آنجا که ما متوجه شدیم، تمام مفاد سند نهایی با سند نهایی "فرمت مسکو" همپوشانی دارد، جایی که به اختصار اما به صراحت گفته شد طالبان باید از فراگیر بودن دولت و رعایت حقوق بشر اطمینان حاصل کنند».

به نوشته ریانووستی، وی درباره ارسال کمک به افغانستان نیز خبر داد: «ما به زودی سومین ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را در ۱۸ دسامبر انجام خواهیم داد. درست در آستانه نشست سازمان همکاری اسلامی، سه هواپیما گروه دیگری از کمک‌های بشردوستانه را به کابل خواهند برد».

نماینده روسیه در امور افغانستان با کنایه به کشورهای غربی درباره کمک به افغانستان تصریح کرد: «غرب درباره کمک به افغان‌ها فقط صحبت می‌کند. به نظر می‌رسد غربی‌ها منتظرند تا کودکان افغان و صدها یا هزاران نفر از گرسنگی و سرما جان خود را از دست بدهند و سپس به یاد بیاورند که باید ادعاهای بشردوستانه خود را با عمل همراه کنند. ما اکنون در حال ارائه کمک هستیم. غذا، آرد و دارو تامین خواهد شد؛ آنچه مردم عادی افغان نیاز دارند. اکنون این یک کار فوق‌العاده است».

کابلوف در پاسخ به سوالی درباره احتمال وام دادن روسیه به افغانستان، در شرایطی که منابع ارزی این کشور در بانک‌های خارجی بلوکه است، گفت: «البته اگر رئیس جمهور [پوتین] تصمیم بگیرد، می‌توانیم. اولویت ما ارائه کمک‌های بشردوستانه، مواد غذایی، تهیه محصولات خاص و سایر موارد ضروری است. کاری که مردم افغانستان می‌توانند برای زنده ماندن در این زمستان انجام دهند».

وی در این‌باره اضافه کرد: «رئیس جمهور روسیه در مورد تعهدات مالی و کمک به افغانستان به صراحت گفت، کسانی که بیست سال در آنجا بودند و کشور را به این وضعیت رساندند، باید سهم مسئولیت مالی را به دوش بکشند. به هر حال آنها (غرب) دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده‌اند، اما این پول طالبان نیست، بلکه پول مردم افغانستان است. روسیه اکنون موضع بسیار اخلاقی دارد، ما در حال حاضر با کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک می‌کنیم».

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصاد جهان را از اقتصاد جهان دنبال کنبد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.