کد مطلب: ۸۲۷۹۱۶

دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است

دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است

رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنان جدید خود درباره برجام اظهار نظر کرد و گفت: دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترامپ در اظهاراتی جدید درباره برجام گفت: دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است.

ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: متاسفانه قرارداد (برجام) انجام شد و هیچ اتفاقی بعد آن نیافتاد. دولت اوباما با اون قرارداد هیچ کاری نتوانست انجام بدهد.

ترامپ ادامه داد: تمام کشورها شروع به خرید نفت از ایران کردند و ایران حالا بسیار ثروتمند شده و به جای داشتن یک موقعیت عالی در مذاکره، ما الان موضع وحشتناکی در مذاکره داریم و دولت بایدن در واقع در تلاش برای انجام معامله‌ای است که از اولی (برجام) بدتر است.

وی گفت: اولی وحشتناک بود. اولی معامله‌ای کوتاه مدت و مجوزی برای ساخت سلاح هسته‌ای بود.

ترامپ گفت: ولی متاسفانه قرارداد (برجام) انجام شد و هیچ اتفاقی بعد آن نیافتاد. دولت اوباما با اون قرارداد هیچ کاری نتوانست انجام بدهد.

تفاهم به جای توافق هسته‌ای

رویترز در گزارشی نوشت که امریکا در حال گفت‌وگو با ایران برای آزادی شهروندان امریکایی و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در برابر آزادی بخشی از دارایی مسدودشده ایران است.

همچنین این رسانه به نقل از منابع غربی نوشت هدف از این گفت‌وگوها تفاهم است، زیرا توافق باید تائید کنگره را هم داشته باشد. این در حالی‌ست که بسیاری از اعضای کنگره با دادن هر گونه امتیازی به ایران مخالف است. علت این مخالفت هم کمک ایران به روسیه در جنگ با اوکراین و حمایت از حمله گروه‌های نیابتی به منافع امریکا در خاورمیانه عنوان شده است.

رویتر نوشت امریکا که نتوانست برجام سال ۲۰۱۵ را احیا کند، امیدوار است بتواند برخی از محدودیت‌های برای برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

هشدار کنگره به دولت بایدن

پیرو گزارش رویترز، بد نیست به هشدار جدید کنگره به دولت باید درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد. روز گذشته مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره تلاش دولت بایدن برای فرار از نظارت کنگره درباره هر گونه توافق یا تفاهم هشدار داد.

به طور کلی اگر دولت بایدن با ایران به توافق هسته‌ای برسد، باید این توافق در کنگره نیز به رای گذاشته و تصویب شود. مانعی بزرگ که برخی از کارشناسان بر این باورند دولت بایدن تلاش می‌کند کمتر از روند مذاکرات هسته‌ای، اطلاعات در اختیار کنگره بگذارد تا مخالفان جدی توافق، جلوی آن را نگیرند.

منبع: جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.