کد مطلب: ۸۳۹۱۹۲

توضیحات روسیه قابل قبول نیست

توضیحات روسیه قابل قبول نیست

وزیر امور خارجه گفت: از آنچه در یکی از بندهای بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در خصوص جزایر سه گانه دارای تعلق همیشگی و ابدی به ایران درج شده ناخرسندیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) ۲۶ تیرماه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه میزبان «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای عمانی در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وی توضیحات روسیه درباره بیانیه مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس را غیرقابل قبول دانست.

امیرعبداللهیان ضمن خیرمقدم به همتای عمانی اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی در دستورکار مشترک ما پیگیری اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان دو دیدار سران دو کشور بود. در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران و عمان به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است. این یکی از رکوردهای قابل توجهی است که در روابط فیمابین بر آن تمرکز داشتیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف شتاب دهی هر چه بیشتر در پیگیری توافقات روسای دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی برای افزایش هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی، فناوری و گردشگری بین دو کشور در دستورکار جدی ما قرار دارد.

وی گفت: معتقدیم روابط کشورهای همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش یابد. این تنها چیزی است که امروز منطقه ما با آن بیش از گذشته نیازمند است و این اقدامی است که می‌تواند ثبات، صلح، امنیت و پیشرفت پایدار جمعی منطقه‌ای را در پی داشته باشد. در منطقه خلیج فارس احترام متقابل، حفظ حقوق ملت‌ها و حل مشکلات براساس گفت‌وگو و همکاری کلید اصلی صلح، امنیت و پیشرفت پایدار در منطقه است.

وی گفت: در همین چارچوب امروز در خصوص ابتکار پیشنهادی ایران برای نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس به علاوه یمن با آقای وزیر خارجه عمان گفت‌‌وگو و تبادل نظر کردیم. در سفر اخیرم به چهار کشور حوزه خلیج فارس با استقبال مقامات این کشورها از این ابتکار و تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری منطقه‌ای مواجه شدیم و امیدواریم در آینده شاهد اجرایی شدن این ابتکار باشیم.

امیرعبداللهیان گفت: روابط ایران و عمان ممتاز و راهبردی است. از نقش سلطنت عمان در تسهیل گفت‌وگوهای منطقه ای و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه تشکر می کنیم این نقش مهمی است که سلطان عمان و وزیر خارجه این کشور و مقامات عالیرتبه این کشور در منطقه به خوبی انجام می‌دهند. از تلاش‌های عمان برای کمک به گفت‌وگوها در مسیر لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ایران قدردانی می کنیم. برادران ما در عمان همواره در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و به نتیجه رساندن گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به تلاش‌های سازنده و فعال خود ادامه می‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد:‌ همچون گذشته امیدواریم گفت‌وگوهای جاری در یمن به صلح پایدار در این کشور، توقف جنگ و رفع کامل محاصره انسانی و گفت‌وگوهای فیمابین یمن بینجامد و شاهد توسعه و آبادانی و پیشرفت یمن در آینده باشیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: متاسف هستیم که اهانت به کتب آسمانی و کتب ادیان ابراهیمی در برخی از کشورهای اروپایی ادامه دارد. قویا این گونه اقدمات که مروج تروریسم و خشونت و افراط گرایی است را قویا محکوم می‌کنیم.

از بیانیه روسیه و شورای هماهنگی خلیج فارس ناخرسندیم

امیرعبداللهیان گفت: اخیرا در بیانیه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و روسیه در مسکو، بندی در مورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گنجانیده شده. ما با هیچ طرفی در مسیر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعارفی نداریم. از آنچه در یکی از بندهای این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه دارای تعلق همیشگی و ابدی به ایران درج شده ناخرسندیم. در پی احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه، روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی را در این رابطه از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز تکرار این رویه را در بیانیه‌ها و مداخله روسیه و یا هر طرف دیگری در مسائل مربوط به تمامیت ارضی ایران را برنمی‌تابیم.

وی افزود: در خصوص اوکراین همچنان تأکید داریم بر سیاست اصولی خود مبنی بر توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی. معتقدیم احترام به تمامیت ارضی یکایک کشورها بر مبنای حقوق بین‌الملل باید مورد توجه قرار گیرد. بر تمامی ارضی اوکراین تأکید داریم و بر موضوع توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی اصرار می‌کنیم و از طرفین درگیری می‌خواهیم به مسیر مذاکرات سیاسی بازگردند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.