کد مطلب: ۱۶۶۹۹۴

افزایش ارزش قراردادهای ساخت لوله در کشور

افزایش ارزش قراردادهای ساخت لوله در کشور

قرارداد انتقال فناوری ساخت لوله‌های CRA، با ارزش تقریبی ۵۵۶ میلیون یورو اوایل خردادماه امسال بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی ایرانی-اسپانیایی امضا شد.

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران گفت: در قراردادهای ساخت لوله‎های حفاری و وزنه، برنامه انتقال صددرصدی فناوری ساخت به کشورمان دیده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از وزارت نفت، پنجمین گروه از طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت به «انتقال فناوری و ساخت انواع لوله‎ها» مربوط است که نخستین قرارداد این گروه با موضوع انتقال فناوری ساخت لوله‌های CRA، با ارزش تقریبی ۵۵۶ میلیون یورو اوایل خردادماه امسال بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی ایرانی-اسپانیایی امضا شد.

رامین قلمبر، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران در این‌باره گفت: به‌تازگی ۲ قرارداد دیگر در مجموع به ارزش معادل ۲۱.۵ میلیون یورو با موضوع انتقال فناوری و ساخت لوله‎های حفاری (Drill pipe) و لوله‎های وزنه (Drill collar) با کنسرسیومی ایرانی-آلمانی متشکل از هلدینگ اشمیت کرانتس (Schmidt Kranz) آلمان و یک شرکت ایرانی امضا شده است که بر مبنای این قرارداد، طی مدت سه سال، فناوری ساخت انواع لوله‎های نام‌برده به شرکت ایرانی منتقل و در مجموع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ شاخه لوله حفاری و هزار و ۸۰۰ شاخه لوله وزنه ساخته و به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده می‎شود.

وی ارزش ۲ قرارداد اخیر را ۳۱۴ میلیارد ریال (معادل هفت میلیون یورو) و ۱۴.۵ میلیون یورو، در مجموع معادل ۲۱.۵ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: با توجه به قرارداد ۵۵۶ میلیون یورویی ساخت لوله‎های CRA، در مجموع در گروه لوله‎ها در طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت بیش از ۵۷۷ میلیون یورو قرارداد امضا شده است.

به گفته قلمبر، در قراردادهای ساخت لوله‎های حفاری و لوله‎های وزنه، برنامه انتقال صددرصدی فناوری ساخت به کشورمان دیده شده است و قرار است این قراردادها با سرمایه‎گذاری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین اجرایی شود.

بر اساس این گزارش، طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندی های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت.

این ۱۰ گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون‎چاهی، پمپ‌های درون‌چاهی، انواع مته‎های حفاری (صخره‌ای، الماسی، مغزه‌گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‎ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ‎ها شامل پمپ‎های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی CRYOGENICS، ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و ساخت پیگ‎های هوشمند است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.