خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۸۲۵۱۸

قیمت بنزین صرفا برای پرمصرف‌ها افزایش یابد

قیمت بنزین صرفا برای پرمصرف‌ها افزایش یابد

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اگر به عموم مردم با همین قیمت فعلی بنزین بدهیم و برای ۲۵ درصد مابقی جامعه یعنی کسانی که بیش از ۸۰ لیتر در ماه مصرف می‎‌‌کنند، افزایش قیمت بنزین شاید تا ۲ هزار تومان برای هر لیتر داشته باشیم تقریبا حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود.

رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما درباره لایحه بودجه ۹۷ گفت: در مواردی مثل هدفمندی یارانه‌ها یک تناقضاتی بین مجلس و دولت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زارع افزود: من فکر می‌کنم این لایحه، چالشی‌ترین بودجه طی ۶ سالی است که بنده در مجلس بودم چون مثلاً در بحث اشتغال که یک نقطه قوت در بودجه است برای اولین سال، ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیاردش از افزایش قیمت حامل‌های انرژی دیده شده و ابهاماتی در قیمت حامل‌های انرژی هست و کل این حامل‌ها نزدیک به ۲۰ درصد باید گران شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با انتقاد از برخی پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه ۹۷ گفت: با این وضعیت اگر حذف یارانه‌ها را داشته باشیم قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم و سهم صندوق توسعه ملی را از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد برسانیم آن حساب ذخیره ارزی در جاهایی که نیاز داریم از این کم کنیم، این‌ها یک سیاست‌های متناقض در دوران رکود است، قطعاً یک سال دولت نمی‌تواند این کار را کند.

زارع با اشاره به تبعات افزایش قیمت بنزین و اجرای تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال آینده افزود: امروز به محض اینکه گفته می‌شود بنزین گران می‌شود کفش پای شما هم گران می‌شود، نانوایی هم گران می‌شود.

با این تسهیلاتی که از بانک‌ها ما یک جا خلق پول داریم یک جا محو پول داریم موقعی که پول در جامعه ریخته می‌شود از منابع صندوق توسعه ۱۵ هزار، ۱۷ هزار و ۴۰۰ تا از بنزین ۳۲ هزار تا از بانک‌ها و این اثرش در جامعه چیست؟

قطعا نرخ تورم من فکر می‌کنم به یکی دو سه درصد هم شاید بیشتر شود و رشد اقتصادی که سال ۹۵، ۱۲ و نیم درصد بوده امسال تقریبا بیش از ۴ درصد بوده است، سال آینده این رشد اقتصادی را نباید انتظار داشته باشیم. همین خودش باعث می‌شود که ما به رکود دامن بزنیم.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اضافه کرد: من فکر می‌کنم سقف مصرف بنزین ۷۵ درصد جامعه بیشتر از ۸۰ لیتر در ماه نباشد اگر به این افراد با همین قیمت فعلی بنزین بدهیم و برای ۲۵ درصد مابقی جامعه یعنی کسانی که بیش از ۸۰ لیتر در ماه مصرف می‌کنند، افزایش قیمت بنزین شاید تا ۲ هزار تومان برای هر لیتر داشته باشیم تقریباً حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود.

اگر قیمت برق و گاز هم با مدل مشابه ای افزایش دهیم، مجموعاً دولت حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.

زارع با طرح این سؤال که اگر ما از جیب مردم دربیاوریم و برای خودشان اشتغال ایجاد کنیم، این روش درستی است، گفت: من می گویم اگر بنزین می‌خواهد گران شود باید برای پرمصرف‌ها گران شود یعنی آن ۲۵ درصد پرمصرف جامعه.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با طرح این سؤال که آیا همین کسب درآمد ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی آثار تورمی ندارد افزود: دولت قیمت حامل‌هایی مثل برق و گاز و …را برای مردم و واحدهای صنعتی یکسان دیده است ولی در همه دنیا اگر پول برق برای خانوار یک است برای واحدهای صنعتی چهار دهم است.

متاسفانه در ایران برعکس است و قیمت این حامل‌های انرژی برای صنعت نسبت به بخش خانگی دو برابر یا یک و چهار دهم برابر است.

زارع در نهایت افزود: ما اگر می‌خواهیم به تولید و اشتغال کمک کنیم، قیمت حامل‌های انرژی برای صنعت را ثابت نگه داریم و برای پرمصرف‌ها افزایش دهیم. واقعاً اگر ما می‌خواهیم به فکر حمایت از تولید باشیم، این یک روش است.

منبع: عیارآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.