فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۶۲۰۸۶

داستان نبرد بر سر دلارهای نفتی

داستان نبرد بر سر دلارهای نفتی

با توجه به گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش تولید نفت عربستان سعودی و روسیه، پیش‌بینی می‌شود که نشست تولیدکنندگان این کارتل در ماه ژوئن یکی از پرچالش‌ترین نشست‌های اوپک از سال ۲۰۱۱ تاکنون باشد.

الهام میرمحمدی: گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید روزانه عربستان سعودی در ماه می 10 میلیون بشکه بوده، که این میزان نشان‌دهنده افزایش تولید 100 هزار بشکه در روز است. مقامات سعودی همچنین اعلام کرد‌ه‌اند که در ماه جاری نیز 100 هزار بشکه دیگر به تولید روزانه این کشور اضافه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اویل‎پرایس، تولید نفت روسیه نیز با افزایش 143 هزار بشکه در روز به 11.1 میلیون بشکه رسیده که این میزان از تولید، بالاتر از سهمیه این کشور بر اساس توافق کاهش تولید بوده است.

اوپک و متحدان به رهبری روسیه در حال اجرای توافق کاهش تولید هستند که از ابتدای سال 2017، با هدف حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها به اجرا درآمد و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند. اما پس از اینکه قیمت نفت برنت ماه گذشته به بیش از 80 دلار برای هر بشکه صعود کرد، این تولیدکنندگان برای رفع نگرانی کشورهای مصرف‌کننده، سرگرم رایزنی برای تسهیل محدودیت‌های تولید هستند.

در حالی که برخی تحلیل‌گران در حال گمانه‌زنی درباره احتمال افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت در تولید دو کشور روسیه و عربستان هستند، به نظر می‌رسد این افزایش عملا در حال رخ دادن است که قطعا نارضایتی برخی از اعضای اوپک را به دنبال خواهد داشت.

جبار لعیبی، وزیر نفت عراق تصمیمات یک‌جانبه برخی از تولیدکنندگان نفت بدون مشورت با سایر اعضای اوپک را نپذیرفت و اعلام کرد که عربستان سعودی به عنوان رهبر اوپک، بدون اطلاع‌رسانی به سایر تولیدکننده‌ها چنین اقدامی را انجام نخواهد داد.

اوپک قرار است در نشست خود در روزهای 22 و 23 ژوئن در وین، آینده توافق کاهش تولید را بررسی کند. به نظر می‌رسد، نشست پیش رو، نشستی پرتنش باشد. دو کشور عراق و ایران مخالف افزایش تولید نفت اوپک هستند. با این حال کشور عراق در شرایطی نیست که بتواند مخالفت خود را با قدرت ابراز کند. این کشور به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، هیچ‌گاه به تعهداتش در قبال توافق کاهش تولید -کاهش روزانه 210 هزار بشکه در روز- به طور کامل پایبند نبوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عراق از ابتدای انعقاد این توافق، بیشترین میزان تخلف را در میان تولیدکنندگان اوپک داشته است.

از سوی دیگر، نشست اوپک در حالی صورت می‌گیرد که گفته شده دولت امریکا از عربستان درخواست کرده تا تولید خود را کاهش دهد.

رویترز نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که یک روز قبل از اعلامیه ترامپ، مبنی بر خروج امریکا از توافق هسته‌ای، دولت این کشور خواستار عرضه بیشتر نفت از سوی عربستان با هدف جبران افت تولید ایران شده است.

هم ایران و هم ونزوئلا که هر دو با تحریم‌های ایالات متحده دست‌به‌گریبانند، اخیرا با نوشتن نامه‌هایی به اوپک، با استناد به ماده 2 اساسنامه این سازمان، خواستار اتحاد اعضای اوپک در برابر تحریم‌های یک‌جانبه امریکا شده‌اند. البته بعید است که اقدام این دو کشور، عربستان و روسیه را از تصمیم خود منصرف کند. عربستان با فشار امریکا برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید مواجه است و صنعت نفت داخلی روسیه هم، دولت این کشور را برای کاهش محدودیت‌ها با هدف مدیریت عرضه تحت فشار قرار داده است.

تحریم‌های امریکا با ایجاد بی‌ثباتی در بازار، آسیب‌های بسیاری بر صنعت ملی نفت هر دو کشور وارد می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محورهای نشست پیش رو، تصمیم‌گیری در مورد افزایش تولید باشد.

پیش‌بینی می‌شود که نشست ماه ژوئن یکی از پرچالش‌ترین و پرتنش‌ترین نشست‌های اوپک از سال 2011 تاکنون باشد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تسهیل محدودیت‌های عرضه اوپک از یک‌سو و افزایش تولید نفت شیل امریکا از سوی دیگر به مشکلات بازار و نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه افزوده که موجب قوت گرفتن تداوم روند نزولی قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.