فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۹۹۵۹

جنگ تجاری آمریکا و چین به سود نفت ایران تمام می‌شود

جنگ تجاری آمریکا و چین به سود نفت ایران تمام می‌شود

چند هفته‌ای است که بازار نفت به دلیل ادامه جنگ تجاری و واهمه از کمبود تقاضا، روند ریزشی را در پیش گرفته است.

چند هفته ای است که بازار نفت به دلیل ادامه جنگ تجاری و واهمه از کمبود تقاضا، روند ریزشی را در پیش گرفته است. نفت برنت برای سه هفته متوالی کاهش را ثبت کرده و وست تگزاس اینترمدییت نیز هفت هفته متوالی با کاهش قیمت رو به رو بوده است. اما این جنگ تجاری از آنجایی که چین را در مقابل آمریکا قرار داده است، می‌تواند مانعی باشد برای تحریم نفتی ایران تا صادرات نفت تهران هیچ گاه به صفر نرسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر این اساس برخی کارشناسان گفته اند که جنگ تجاری آمریکا و چین می تواند به نفع ایران تمام شود. چرا که حتی اگر چین واردات نفت خود از ایران را افزایش ندهد، با حذف آمریکا از گزینه‌های واردات نفت، دیگر نمی‌تواند ایران را هم حذف کند. در نتیجه آمریکا در بازاری با ثبات مانند چین باقی خواهد ماند.

این در حالی است که مقامات آمریکا تا کنون با توجه به تاکید چین به ادامه خرید نفت از ایران، هیچ صحبتی را در خصوص تحریم چین مطرح نکرده‌اند. این نکته می‌واند به این معنی باشد که اگر چین معاف از سیاست‌های تحریمی شود، کشورهای دیگر نیز مانند هند که پیمان خود را با آمریکا نشکسته‌اند می‌توانند معاف شوند.

علاوه بر این گفته می‌شود که هند که پس از چین یکی از مهم‌ترین بازارهای آسیا است، با کنار رفتن چین از تیم آمریکا به تنها شریک قابل اتکای آمریکا مبدل می‌شود. کشوری که پس از چین می‌تواند در زمینه سیاست‌های خارجی آمریکا چانه‌زنی کند و این توانایی مذاکره بدون شک در اخذ معافیت بی تاثیر نخواهد بود.

روزنامه هندی تایمز او ایندیا در این خصوص تاکید کرد جنگ تجاری چین و آمریکا ممکن است از فشار های واشنگتن به هند در ارتباط با تحریم‌های علیه ایران کاسته و به دهلی نو فرصت دهد تا واردات نفت از تهران را حفظ کند.

به نوشته روزنمامه هندی: کارشناسان بازار نفت معتقدند تشنج در روابط تجاری چین و آمریکا بخصوص در حوزه نفت به نفع هند و ایران تمام خواهد شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه اوایل ماه جاری یک شرکت بزرگ وارد کننده نفت چین و نماینده تجاری بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان به نام ساینوپک، خرید محموله های نفتی آمریکا را متوقف کرد، نوشت: این اقدام گمانه زنی‌هایی را مطرح کرد مبنی بر این که چین قصد دارد در واکنش به وضع تعرفه‌های گمرکی برای کالا‌های خود از سوی آمریکا، برای نفت ایالات متحده تعرفه گمرکی وضع کند.

روزنامه مذکور افزود: اما در لیست تعرفه های متقابل چین برای کالاهای آمریکایی به ارزش 16 میلیارد دلار که در هفته گذشته منتشر شد، نفت آمریکا قرار نداشت. ناظران مستقل احتمال داده‌اند که توقف خرید نفت آمریکا در راستای تامین تعهدات پالایشگاه های چینی در وارد کردن سایر محموله‌های نفتی انجام شده است.

برخی معتقدند که پکن به دنبال استفاده از نفت آمریکا به عنوان یک امتیاز و کارت چانه زنی است.

در هر صورت، این تحولات برای هند و ایران مثبت است. روسای شرکت‌های دولتی نفت اعلام کرده اند به دلیل وجود یک جو بی ثباتی و عدم قطعیت، احتمالا پالایشگاه های چینی در آینده نزدیک واردات نفت از آمریکا را از سر نخواهند گرفت.

تایمز او ایندیا به نقل از یک مقام نفتی هند گفت: رسیدن نفتکش های آمریکایی به مقصد در چین دو ماه به طول می انجامد. اگر چین تصمیم ناگهانی بگیرد، محموله های نفتی آمریکا با تهدید تعرفه های گمرکی مواجه خواهند شد.

بر اساس نوشته ایرنا چین بزرگ ترین مشتری نفتی آمریکا در آسیا است. این کشور همچنین بزرگ ترین مشتری نفتی ایران می‌باشد. این در حالی است که هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران است و قصد دارد واردات نفت از آمریکا را افزایش دهد.

این مقام هندی توضیح داد: اگر چین نفت آمریکا را خریداری نکند، بازار هند با رشد سالانه 5 تا 6 درصد و با قابلیت پالایش انواع نفت خام، به عنوان تنها مصرف کننده معتبر در آسیا باقی می ماند. سایر خریداران نفت آمریکا از جمله کره جنوبی، تایوان و تایلند ممکن است نتوانند پذیرای حجم بیشتری از نفت این کشور باشند.

این عوامل به هند یک فضا برای چانه زنی با آمریکا به منظور به دست آوردن شرایط مطلوب و معافیت از تحریم‌های این کشور می دهد.

مقام هندی توضیح داد: چین که از نفت آمریکا به عنوان یک امتیاز استفاده کرده است، همچنین نشان داده که قصد دارد به خرید نفت ایران ادامه دهد. اگرچه این واردات از سطح کنونی آنها فراتر نخواهند رفت اما این تصمیم پکن به این معنی است که نفت ایران در بازار باقی خواهد ماند و قیمت‌های نفت در بازار های جهانی معقول خواهند بود.

حضور نفت ایران در بازار به شکل مشخص تاثیر تحریم‌های آمریکا را کاهش خواهد داد و به هند یک اهرم برای دریافت معافیت از آمریکا و یا ادامه واردات نفت از ایران با استفاده از مکانیسم روپیه خواهد داد. این مکانیسم در دوره قبل تحریم‌های ایران مورد توافق دهلی نو و تهران قرار گرفت.

ایران در سه ماه اول سال مالی جاری جایگاه عربستان سعودی به عنوان دومین صادرکننده نفتی به هند را اشغال کرد. شرکت‌های هندی پس از لغو تحریم های ایران به سرعت واردات نفت از این کشور را افزایش دادند زیرا تهران نفت خود را با تخفیف ها و شرایط جذاب ارائه می کند.

ایران تا سال مالی 2010-2011 پس از عربستان سعودی دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند بود. اما پس از آن که دهلی به تدریج خرید نفت ایران را به دلیل تحریم های بین المللی این کشور کاهش داد، تهران به جایگاه هفتم منابع نفتی هند سقوط کرد.

پالایشگاه های دولتی هند در سال 2017-2018 واردات نفت خود از ایران را به دلیل اختلاف با تهران بر سر میدان گازی فرزاد ب کاهش داده بودند. اما در سال مالی جاری پس از پیشنهادات ایران در افزایش مهلت پرداخت به 60 روز، این پالایشگاه ها تصمیم گرفتند تا نفت بیشتری از ایران خریداری کنند.

در ماه های آوریل تا ژوئن سال 2018 واردات نفت هند از ایران با افزایش 24 درصدی به 647 هزار بشکه در روز رسید. واردات پالایشگاه‌های دولتی هند با رشد دو برابری نسبت به دوره گذشته به 413 هزار و 400 بشکه در روز رسید. این واردات در دوره گذشته 191 هزار و 700 بشکه نفت خام در روز بوده است.

هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، 80 درصد از نیاز خود به این کالا را از طریق واردات تامین می‌کند. ایران پس از عراق و عربستان سعودی سومین صادر کننده نفت به هند است و حدود 10 درصد از نیاز این کشور را تامین می‌کند.

این مساله که می تواند ضامنی باشد برای عدم حذف نفت ایران از بازار، بدون شک کاهش قیمت نفت را دامن خواهد زد.

در نتیجه قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت اما تحت تاثیر نگرانی ‌ها نسبت به مازاد عرضه، اختلافات تجاری و همچنین کندی رشد اقتصاد جهانی که به دورنمای تقاضا لطمه خواهد زد، کاهش هفتگی به ثبت رساند.

به گفته طارق ظهیر، از اعضای مدیریت شرکت تایچه کپیتال، یکی ازبزرگترین نگرانی‌‌ها در بازار نفت لطمه دیدن تقاضای چین در صورت کندی رشد ناخالص داخلی این کشور است.

کاهش قیمت‌‌ها صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری که در بازار‌های نفت سرمایه ‌گذاری بالایی داشتند را آسیب‌ پذیر ساخته است. دو صندوق سرمایه‌ گذاری بزرگ آندوراند کپیتال و DBL Comodities در پی ریزش قیمت‌‌های نفت در ژوییه متحمل ضرر سنگینی شدند.

عقب ‌نشینی قیمت نفت از سطوح بالای اولیه در معاملات روز جمعه به دنبال نگرانی‌ ها نسبت به رشد ذخایر نفت آمریکا روی داد. آمار دولتی که هفته گذشته منتشر شد، رشد چشمگیر ذخایر و تولید نفت آمریکا را نشان داد.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، سرمایه ‌گذاران به دنبال انتشار آماری که رشد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، در معاملات روز جمعه محتاط بودند. در این بین، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، هفته گذشته تغییری نداشت و در ۸۶۹ حلقه ایستاد.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که روی قیمت‌های نفت سنگینی کرد، تیرگی دورنمای اقتصادی به دلیل تنش‌‌های تجاری میان آمریکا و چین و ضعیف شدن ارزش ارزهای بازار نوظهور بود که به گفته معامله‌ گران و تحلیلگران روی رشد و مصرف سوخت سنگینی می ‌کند.

بانک سرمایه ‌گذاری جفریز آمریکا اعلام کرد: فقدان تقاضا برای نفت خام و محصولات پالایشی از سوی بازارهای نوظهور مشاهده می‌شود، در حالی که بانک DBS سنگاپور اعلام کرد آمار چین افت مستمر فعالیت اقتصادی را نشان می‌دهد و اقتصاد این کشور به دلیل تنش‌ های تجاری فزاینده با موانع بیشتری مواجه شده است.

در این بین تحلیلگران بانک MUFG ژاپن اعلام کردند ضعیف شدن ارزش لیره ترکیه، رشد تقاضا برای بنزین و دیزل را در سال جاری محدودتر خواهد کرد. با وجود عوامل منفی تحلیلگران می‌ گویند تحریم ‌های آمریکا علیه ایران که قرار است از نوامبر اجرایی شود، مانع ریزش بیشتر قیمت‌‌های نفت شده است.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.