فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۹۰۳۴۲

اویل‌پرایس بررسی کرد:

تحریم‌ها با بخش انرژی آمریکا چه می‌کند؟

تحریم‌ها با بخش انرژی آمریکا چه می‌کند؟

چین دومین بازار بزرگ برای کالاهای انرژی آمریکایی است. تحلیل‌گران بر این باورند که تحریم‌های ایران از یک‌سو و همچنین ادامه جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده به زیان تامین‌کنندگان محصولات انرژی در آمریکا خواهد بود.

ایالات متحده در تلاش است با اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها ، صادرات نفت ایران را به صفر برساند. از سوی دیگر، ادامه فشارهای آمریکا و همچنین جنگ تجاری با چین، جریان واردات و صادرات نفت در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، در شانزدهم آگوست برایان هوک، مدیر «گروه اقدام ایران» اعلام کرد، تحریم‌های ثانویه بر کشورهایی که بعد از مهلت مقرر، یعنی چهارم نوامبر و اجرایی شدن تحریم‌هی نفتی، خرید از این کشور را ادامه دهند، اعمال خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در حالی که سایر واردکنندگان آسیایی نفت خام ایران، از جمله ژاپن و کره جنوبی، خرید خود را کاهش داده‌اند، چین واردات نفت از ایران را افزایش داده است. بنابراین، تا این لحظه‌ نشانه‌ای مبنی بر همکاری میان آمریکا و چین وجود ندارد.

در ماه آگوست و به دنبال ادامه جنگ تجاری، چین فهرستی از کالاهای وارداتی از آمریکا را که بر آنها تعرفه وضع کرده بود، منتشر کرد؛ هرچند نامی از محصولات نفتی آمریکایی در این فهرست دیده نمی‌شد. با وجود این، بر اساس گزارش‌ها، واردات محصولات نفتی چین از ایالات متحده در حال کاهش است. اگر جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده تشدید شود، در این صورت چین باید جایگزینی برای تامین محصولات نفتی خود بیابد که بهترین گزینه‌ها ایران و روسیه هستند. این مساله می‌تواند ضربه سنگینی برای تامین‌کنندگان انرژی در آمریکا نظیر شرکت تولید کنده انرژی Cheniiere Energy باشد که گاز طبیعی مایع به چین صادر می‌کند.

چین دومین بازار بزرگ برای کالاهای انرژی آمریکایی است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، در ماه می متوسط واردات این کالاهای نفتی و گازی از آمریکا برای چین به 427 هزار بشکه در روز رسید. در حالی که میزان واردات این کالاها برای کانادا 289 هزار بشکه در روز گزارش شده است.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و در حال حاضر ۳۵ درصد از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

واردکنندگان چینی حالا باید میان آمریکا و ایران انتخاب کنند. اگرچه محصولات انرژی آمریکایی برای چینی‌ها بسیار جذاب است، اما مزایای ژئوپولتیک نزدیک شدن به تهران بیش از مزایای اقتصادی خرید محصولات نفتی و گازی آمریکا است.

تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‎‌ای و اتخاذ سیاست تهاجمی در قبال ایران، محاسبات ژئوپولتیکی را به طور کامل تغییر داده است.

اتحادیه اروپا که یکی دیگر از امضاکنندگان برجام است، تلاش‌های بسیاری برای حفظ روابط با ایران و جلوگیری از تحریم‌های ایالات متحده انجام داده. اروپایی‌ها که معتقدند ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بوده، امیدوارند که برجام حفظ شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان اما تلاش‌های اروپا به احتمال زیاد به شکست می‌انجامد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی فعال در ایران نظیر توتال، حتی پیش از اجرایی شدن تحریم‌های چهارم نوامبر از ایران خارج شدند. واضح است که آنها نمی‌خواهند بازار بزرگ ایالات متحده که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، از دست بدهند.

همان‌طور که شرکت‌های اروپایی از ایران دور می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های چین و روسیه در ایران ادامه دارد و احتمالا بیش از گذشته خواهد شد.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که خرید چینی‌ها پس از اجرایی شدن تحریم‌ها در ماه نوامبر افزایش می‌یابد. چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و در حال حاضر 35 درصد از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. نزدیک شدن به ایران در شرایطی که سایر خریداران از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند خرید خود را کاهش داده‌اند، می‌تواند فرصت خوبی برای چین باشد.

ایران هم این روزها با شرایط اقتصادی سختی مواجه است. ریال ایران یک‌سوم از ارزش خود را از دست داده و این کشور به کمک چین نیاز دارد. این در حالی است که کشور چین هم با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا و خرید محصولات انرژی از ایران پیام‌های واضحی می‌فرستد: با سیاست‌های آمریکا موافق نیست و مایل است در ازای کمک به ایران منافعی داشته باشد.

تشدید جنگ تجاری و اعمال تحریم‌ها موجب خواهد شد که هر دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند.

به دلیل مسائل ژئوپولتیک از یک‌سو و همچنین تغییر جریانات عرضه و تقاضا، چهار کشور ایران، چین، روسیه و ترکیه در ماه‌های آینده روابطی قوی‌تر از پیش خواهند داشت.

تحلیل‌گران بر این باورند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران خریداران چینی را از تامین‌کنندگان آمریکایی دور کرده و موجب می‌شود آمریکا برای سلطه بر بازار انرژی در جهان ناکام بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.