فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۹۹۶۶۱

به دنبال چالش‌ها برای یافتن مشتری

ایران نفت خود را بر روی دریا ذخیره می‌کند

ایران نفت خود را بر روی دریا ذخیره می‌کند

طی دو هفته و نیم گذشته، دست‌کم پنج تانکر نفتی در نزدیکی سواحل ایران لنگر انداخته‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در ماه نوامبر، ایران بار دیگر استراتژی پیشین خود -ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا- را در پیش گرفته است.

در حالی که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تا کمتر از دو ماه دیگر شروع می‌شود، ایران بار دیگر استراتژی پیشین خود، ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا را در پیش گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، ذخایر شناور ایران بر روی خلیج‌فارس حکایت از اثربخشی تحریم‌های جدید اعمال‌شده از سوی دونالد ترامپ دارد. تحریم‌های نفتی علیه ایران از چهارم نوامبر اجرایی می‌شوند اما خریداران چون کره جنوبی و فرانسه واردات نفت از ایران را ماه جولای متوقف کرده‌اند و خرید سایر کشورها نیز به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. حتی خرید نفت و گاز اروپایی‌ها هم از ایران حدود 40 درصد کاهش یافته است.

به عقیده تحلیل‌گران، پیش‌بینی می‌شود به زودی تعداد نفتکش‌های شناور ایرانی بر روی سطح دریا افزایش یابد.

بر اساس داده‌های بلومبرگ از ردیابی تانکرها، نفتکش‌های ایرانی تنها حدود چند هفته است که بر روی سطح دریا توقف کرده‌اند. در دوره پیشین تحریم‌ها در سال‌های 2016-2012 گاهی توقف نفتکش‌ها ماه‌ها طول می‌کشید. همچنین حجم نفت ذخیره‌سازی‌شده در آن دوره به ده‌ها میلیون بشکه می‌رسید.

به دنبال نگرانی‌ها از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تقریبا تمامی خریداران نفت ایران در ماه آگوست در مقایسه با ماه گذشته نفت کمتری وارد کرده‌اند.

طی دو هفته و نیم گذشته، دست‌کم پنج تانکر نفتی در نزدیکی سواحل ایران لنگر انداخته‌اند. دو نفتتکش میعانات گازی هم هفته‌هاست که در نزدیکی سواحل دوبی توقف کرده‌اند.

ترامپ در تلاش است تا صادرات نفت ایران -سومین تولیدکننده بزرگ اوپک- را به صفر برساند. از این رو، در ماه می از توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان ایران و پنج قدرت بزرگ جهان منعقد شده بود، خارج شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد، از زمان برداشته شدن تحریم‌ها در سال 2016، تولید نفت و گاز ایران با یک میلیون افزایش به طور متوسط به 3.7 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

با آغاز تحریم‌های جدید، خریدارانی که به واردات نفت از ایران ادامه دهند، از سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد.

در حال حاضر، صادرات ایران هنوز به میزان قابل توجهی کاهش نیافته و با این حال، نفتکش‌های شناور نشان‌دهنده‌ چالش‌هایی است که ایران برای یافتن مشتری دارد.

در حال حاضر، حتی خرید اروپایی‌ها هم از ایران حدود 40 درصد کاهش یافته است.

تانکرهایی که برای ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند. استفاده از نفتکش‌ها برای ذخیره‌سازی نفت ممکن است توانایی ایران برای صادرات نفت را محدود کند؛ چرا که شرکت‌های تانکری بین‌المللی به سختی می‌توانند محموله‌های نفتی ایران را بیمه کنند. این امر موجب شده تا ایران بیش از پیش برای صادرات نفت خود به ناوگان خودش وابسته شود.

به عقیده یک تحلیل‌گر برجسته در حوزه نفت و گاز، صادرات نفت ایران به سرعت رو به کاهش است. پیش‌بینی می‌شود، صادرات نفت و گاز ایران به طور متوسط تا پایان ماه سپتامبر حدود 1.5 میلیون بشکه در روز باشد. این در حالی است که این میزان در ماه آپریل و می، روزانه 2.8 میلیون بشکه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.