فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۰۹۰۹۸

خواب بی‌تعبیر آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران

خواب بی‌تعبیر آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران

رویاپردازی‌های رئیس جمهوری آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در آبان ماه، پس از مقاومت مشتریان نفتی و تمایل آنها برای تداوم خرید نفت کشورمان، به شکستی کابوس‌وار برای ترامپ تبدیل شده است.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه امسال خروج از توافق هسته‌ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس برنامه ریزی واشنگتن، تحریم‌های ۱۸۰روزه از نیمه آبان ماه آغاز شده و از آن تاریخ، صادرات نفت ایران به طور کامل باید متوقف شود.

آمریکا برای تحقق این هدف، در ماه های اخیر فشار گسترده‌ای را به برخی از خریداران نفت ایران وارد کرده است، اما شواهد نشان می دهد که روند تحولات، طبق پیش بینی و برنامه ریزی واشنگتن پیش نمی‌رود.

نگاهی به تحولات هفته های اخیر به خوبی نشان دهنده شکست هایی در پی آمریکا در تحقق رویای تحریم نفتی ایران است.

شکست در اعمال فشار به تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک

دهمین جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) هفته گذشته با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ایران در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.

برخلاف گمانه زنی هایی که در ابتدا مبنی بر کوتاه آمدن برخی اعضای اوپک در مقابل فشارهای آمریکا و موافقت آنها با افزایش فوری تولید نفت مطرح بود، اما در نهایت با مقاومت کشورهایی مانند ایران، این طرح آمریکا شکست خورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش از برگزاری این نشست با انتشار توئییتی اقدام به تهدید و انتقاد از برخی کشورهای عرب تولیدکننده نفت کرد: ما از کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه حمایت می کنیم، این کشورها بدون ما امن نخواهند بود، با این حال باعث می شوند قیمت نفت بالاتر برود؟ ما این را به خاطر خواهیم سپرد، اوپک باید اکنون قیمت نفت را کاهش دهد.

از جمله اهداف آمریکا از فشار به تولیدکنندگان نفت در حاشیه برگزاری این نشست، بالا بردن میزان تولید نفت و آماده کردن بازارها برای تحریم نفتی ایران بود.

همچنین برخی کشورها مانند عربستان و متحدانش در کنار روسیه امید داشتند که بتوانند در صورت کاهش صادرات نفت ایران، سهم کشورمان در بازارهای صادراتی را به خود اختصاص دهند، اما این نشست بدون تحقق اهداف فوق به پایان رسید.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.