فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۶۵۹۰

فروش ریالی نفت در بورس عامل دور زدن تحریم‌ها

فروش ریالی نفت در بورس عامل دور زدن تحریم‌ها

فروش نفت در قالب محموله‌های کوچک و توسط بخش غیردولتی در بازار سرمایه، سبب دور زدن تحریم‌ها خواهد شد.

تحریم های مربوط به فروش نفت ایران به سه بخش ساخت، تولید، فروش و دریافت پول نفت تقسیم شده است دربخش اول ایالات متحده با هدف جلوگیری از سرمایه گذاری در صنعت نفت و کاهش تولیدنفت ایران در سال 1996 میلادی ، قانونی به نام داماتو را تصویب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق این قانون، هیچ شرکتی در طول یک سال اجازه سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار را در صنعت نفت ایران ندارد. هر چند این قانون در ابتدا با مخالفت اروپایی ها اجرا نشد اما آمریکا با حفظ زیرساخت حقوقی این قانون و سپس ادغام آن با قانون جامع تحریم ایران به بهانه حمایت از تروریسم، زمینه اجرایی شدن آن را فراهم آورد وهم اکنون ان را مبنای بسیاری از ارجاعات قرار داده است.

همچنین آمریکا با هدف توسعه تحریم‌های حوزه تولید، با تصویب قانون سیسادا گام به گام بر عمق تحریم‌ها اضافه کرد به گونه‌ای که زنجیره‌های بعدی صنعت نفت مثل پتروشیمی‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.

دربخش تحریم های مربوط به فروش ، براساس قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال مالی 2012 که از بهمن 90 اجرایی شد، کشورهای وارد کننده نفت ایران موظف شدند که دربازه های 6 ماهه میزان واردات نفت خود را به طور مستمر و با شیب 20 درصد کاهش داده و در نهایت به صفر برسانند .

نقش وزرات خرانه داری آمریکا در بررسی و نظارت حائز اهمیت بوده بدین صورت که اجرای این قانون تحریمی علاوه بر کاهش فروش نفت کشور باعث کاهش تعداد خریداران نفت ایران از 18 به 6 کشور شد.

قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا با کانالیزه کردن فروش نفت ایران، امکان نظارت و توانایی کنترل آن را برای آمریکا افزایش داد. آمریکا در آخرین قدم نیز تحریم های مربوط به دریافت پول نفت را قرار داد که بدون تردید موثرترین بخش تحریم های نفتی است.

این قانون براساس اختیارات دفاع ملی آمریکا در اوایل زمستان 90 اجرایی شد و براساس آن بانک مرکزی توانایی قرار گیری در تراکنش های مالی را نداشته و بدین ترتیب دولتمردان منابع حاصل از فروش نفت را به کشورهای ثالث برده و با تبدیل آن به طلا وارد کشور می کردند.

آمریکا پس از مدتی ،تجارت طلا با ایران را نیز تحریم کرد و سپس با اجرای قانون TRA ، وارد کنندگان نفت ایران را مجبور کرد که مبالغ مربوط به واردات نفت از ایران را در حسابی به نام ایران در بانک کشور خود قفل کنند به گونه‌ای که امکان انتقال ارز دریافتی به بانک کشور ثالث برای ایران ایجاد نشود.

در طرف دیگر، ایران نیز طبق بند 13 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مقابله باضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز را درجهت بی اثر کردن تحریم های نفتی ، فروش نفت در قالب محموله های کوچک و توسط بخش غیردولتی که غیرقابل شناسایی برای آمریکا باشد را در دستور کار قرار داده و این مهم از طریق فروش ریالی نفت در بورس قابل دستیابی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.