خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۳۸۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت در کانال ۹۰ دلار/ قدرت‌نمایی عربستان در بازار طلای سیاه

قیمت نفت در کانال 90 دلار/ قدرت‌نمایی عربستان در بازار طلای سیاه

قیمت نفت در ادامه روند صعودی خود، این هفته خود را به کانال 90 دلار رساند و امروز در شاخص 90.75 دلار به کار خود پایان داد. قیمتی که به رکورد سالانه بازار سیاه نزدیک است. به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی- روسی در کنترل عرضه نفت بیشترین تأثیر را در این سقف‌شکنی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت برنت، به‌عنوان شاخص جهانی بازار طلای سیاه در یک روند افزایشی در اولین روزهای هفته جاری به 90 دلار رسید و امروز با 0.31 درصد افزایش در شاخص 90.75 دلار ایستاد. این بالاترین قیمت ثبت‌شده در بازار حداقل طی 11 ماه اخیر است. با تداوم این روند طی روزهای گذشته حالا برخی منتظر صعودی طلای سیاه به کانال 100 دلار هستند.

چرا قیمت نفت افزایشی شد؟

سیاست‌های عربستان سعودی و ائتلاف آن‌ها با روسیه در کنترل عرضه را شاید بتوان مهم‌ترین متغیر بازار نفت در این روزها دانست. سه‌شنبه هفته گذشته بود که عربستان سعودی اعلام کرد با هدف تقویت اقدامات احتیاطی که از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس به منظور حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت انجام شده است، کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌‌ای خود را تا دسامبر سال ۲۰۲۳ (آذر 1402) تمدید می‌کند.

این کاهش که سطح تولید نفت عربستان سعودی را تا پایان سال میلادی جاری به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند، به صورت ماهانه بازبینی می‌شود تا در صورت لزوم و بر اساس شرایط بازار، افزایش یا کاهش بیشتری پیدا کند.

در این بین روسیه هم صادرات نفت خود را تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳ به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و همچون سعودی‌ها این کاهش را هر ماه بازبینی می‌کند تا در صورت لزوم تغییرات لازم را اعمال کند.

دوید وچ، اقتصاددان ارشد شرکت ورتکسا، در یادداشتی نوشت: اگر عربستان سعودی سطح تولید اندک نفت خود که در اوت (ماه گذشته) داشت را ادامه دهد، ممکن است به‌تنهایی و بدون کمک سایر اعضای اوپک پلاس بازار را در سه‌ماهه چهارم سال میلادی جاری با محدودیت عرضه روبه‌رو و قیمت نفت را دچار تحول کند.

همچنین بر اساس گزارش اویل پرایس، ریسک فعلی این است که فعالان بازار، تاثیر کامل کاهش عرضه عربستان سعودی و اوپک پلاس را دست کم بگیرند. زیرا محموله‌های نفت همچنان از راه می‌رسند.

با نزدیک شدن به فصل پایانی سال 2023 شاخص‌های تفاضا چندان نامناسب به نظر نمی‌رسند. در سطح جهانی، ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در خشکی و سطح آب، کاهش پیدا کرده‌اند و میزان ذخایر در صورت وقوع کمبود عرضه را محدود کرده‌اند.

جدا از مسائل مربوط به عربستان و ائتلاف اوپک پلاس، باید توجه داشت که سفته‌بازی و فعالیت دلالان در بندرها و بورس‌ها به اوج رسیده تا بحران ساختگی ایجاد شود و اوضاع تغییر کند و در تکانه‌های بازار بی‌تأثیر نباشد.

درحال حاضر تنها نگرانی فروشندگان نفت دورنمای تقاضا در چین است که روند احیای پساکرونایی بسیار کندی داشته و تدابیر محرک مالی این کشور، ضعیف‌تر از حد انتظارات بوده است. آماری که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، نشان داد صادرات و واردات چین در اوت با کاهش تقاضای خارجی و هزینه مصرفی ضعیف کاهش یافت.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت‌وانرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.