کد مطلب: ۸۶۵۹۵۰

قیمت نفت با سرعت به سمت ۱۰۰ دلار می‌رود

قیمت نفت با سرعت به سمت 100 دلار می‌رود

نفت برنت، شاخص اصلی بازار جهانی اکنون تا ۹۴ دلار هم رشد داشته و در قله‌ی حداقل یک سال اخیر خود ایستاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌طور کلی بازار نفت این هفته را با صعود به کانال 90 دلار شروع کرد و تا این لحظه که آخرین روز فعالیت هفتگی بازار به حساب می‌آید، قیمت نفت برنت، به‌عنوان شاخص اصلی بازار جهانی، تا ۹۴ دلار هم پیش رفته تا در قله‌ی حداقل یک سال اخیر خود بایستد.

چرا قیمت نفت صعودی شد؟

علت اصلی جهش قیمت نفت را در روزهای اخیر باید در سیاست‌های عربستان و ائتلاف آن‌ها با روسیه در کنترل عرضه جستجو کرد.

سه‌شنبه هفته پیش بود که سعودی‌ها اعلام کردند که به منظور حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت، روی سیاست کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌‌ای نفت حداقل تا دسامبر سال ۲۰۲۳، یعنی آذر 1402، می‌مانند.

همزمان روسیه هم تاکید کرد که صادرات نفت خود را تا پایان دسامبر امسال به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

پیش‌بینی نفت ۱۰۷ دلاری

حالا تحلیل‌گران بازار جهانی انرژی پیش‌بینی کرده‌اند که اگر ائتلاف سعودی- روسی پا برجا بماند به احتمال قوی قیمت هر بشکه نفت در سال 2024 به 107 دلار برسد.

البته کماکان از سمت عرضه‌کننده‌های نفت یک نگرانی وجود دارد، آن به چین مربوط می‌شود. چراکه این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین متقاضی بازار، روند احیای پساکرونایی بسیار کندی دارد و تدابیر محرک مالی این کشور، ضعیف‌تر از حد انتظارات داره پیش می‌رود.

افزایش قیمت نفت سنگین ایران

جدیدترین گزارش بازار نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران در اوت، به ۸۷ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید که شش دلار و ۱۰ سنت معادل ۷.۵ درصد در مقایسه با قیمت ۸۱ دلار و ۴۸ سنت در ژوئیه، افزایش داشت.

میانگین قیمت نفت سنگین ایران چقدر است؟

از سوی دیگر، میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به ۸۰ دلار و ۸۸ سنت در مقایسه با ۱۰۵ دلار و شش سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسیده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در اوت، به ۸۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید که شش دلار و ۲۷ سنت معادل ۷.۷ درصد در مقایسه با ۸۱ دلار و شش سنت در ژوئیه، افزایش داشت.

ارزش سبد نفتی اوپک

به نقل از ایسنا، با این حال، میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به ۸۰ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با میانگین ۱۰۵ دلار و ۲۹ سنت در مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ دلار و ۶۹ سنت معادل ۲۳.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، مجموع تولید نفت اوپک در اوت، به ۲۷.۴۵ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، ۱۱۳ هزار بشکه در روز افزایش داشت. تولید نفت در ایران، نیجریه و عراق افزایش پیدا کرد، در حالی که در عربستان سعودی، آنگولا و ونزوئلا کاهش یافت.

تولید نفت ایران با ۱۴۳ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳ میلیون بشکه در روز رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.