کد مطلب: ۸۸۵۱۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کسری بودجه ۳۰ درصدی به‌رغم افزایش فروش نفت

کسری بودجه 30 درصدی به‌رغم افزایش فروش نفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید درآمدهای دولت در هفت ماه اول امسال ۳۰ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه بوده است. این کسری بودجه در حالی اتفاق افتاده که دولت مدعی رکوردشکنی صادرات و فروش نفت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درآمدهای دولت در هفت ماه ابتدایی سال جاری 30 درصد کمتر از ارقام پیش‌بینی‌شده در بودجه بوده است. این اعتراف تلخ رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست اول آبان با خبرنگاران بود که آن را مطرح کرد. با نگاهی به بودجه امسال می‌توان یافت که رقم هفت‌ماهه منابع بودجه عمومی برابر با 1215 همت است. حال طبق اظهارات منظور در هفت‌ماهه امسال 364 همت کسری بودجه اتفاق افتاده است.

منظور در رابطه با درآمدهای نفتی توضیح داد که این درآمدها در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم؛ اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است.

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی بر عدم تحقق پیش‌بینی فروش نفت اذعان دارد، رسانه‌های نزدیک به دولت با استناد به منابعی خارجی نظیر کپلر، رویترز و … از فروش 1.8 میلیون بشکه نفت در روز فقط به کشور چین خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، قیمت نفت در بیشتر روزهای سال 2023 در محدوده 80 دلار بوده و حتی طی چند بالای کانال 90 دلار هم ماند. بر این اساس می‌توان به گزارش دیگری از رویترز مبنی بر تخفیف 4.2 میلیارد دلاری نفتی ایران به چین اشاره کرد که تقریباً با همان کسری بودجه 30 درصدی در هفت ماهه سال جاری برابری می‌کند.

کسری بودجه به دلیل تخفیف 15 دلاری در هر بشکه نفت ایران!

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم، به تجارت‌نیوز گفت: اگر تا کنون کسری بودجه 364 هزار میلیارد تومانی اتفاق افتاده، این رقم قطعا در اواخر سال بیشتر می‌شود. برخی از شعار‌های دولت صرفاً هزینه‌زاست و این هزینه را فقط مردم می‌پردازند. گرچه مسئولان دولت مدام برای دریافت تمام و کمال پول حاصل از فروش نفت تأکید دارند، اما این گزاره خلاف واقع است. دولت در واقع در هر بشکه نفت 15 دلار تخفیف به چینی‌ها می‌دهد. آیا مردم راضی هستند که بهای دستاوردسازی دولت سیزدهم و بالابردن آمار فروش وزنی را به این شکل بپردازند؟

وی افزود: انتظار می‌رود دولت به همان وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده عمل کند و گزارشات خلاف واقع مقامات ارشد و مردم ندهد. یکی از مشکلات اصلی دولت ابراهیم رئیسی دلبستگی به خیالات شیرین و گزارش‌های خلاف واقعیت است. رئیس دولت و یارانش دائم تأکید دارند که روسای جمهوری پیشین مقصر شرایط موجود هستند، اما شجاعت اعتراف به ناتوانی خود را ندارند. در واقع اگر دولت قبل هم نتوانست برنامه‌های خود را پیش ببرد، به دلیل سنگ‌اندازی‌های گروه‌های نزدیک به دولت کنونی است. همه می‌دانند تا مسئله FATF حل نشود نمی‌توان به افزایش درآمدهای نفتی و تجاری و جبران بخشی از کسری بودجه امیدوار بود.

چینی‌ها با پول آفریقا از ایران نفت می‌خرند

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه چینی‌ها با ایران بازی می‌کنند توضیح داد: این کشور به ازای دریافت نفت ایران یوآن و پول کشورهای آفریقایی را به ایران می‌دهد. در بهترین حالت ایران باید اجناسی که چین مشخص کرده را خریداری کند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ایران نمی‌تواند یک بشکه نفت هم به طور رسمی جابه‌جا کند، گفت: چرا دولتمردان با افتخار می‌گویند تحریم را دور می‌زنند؟ آن‌ها از تحریم سود می‌برند. این نتیجه کار دولتی است که ایده و توان اقتصادی ندارد و نظام بودجه‌ریزی هم در آن بی‌معناست. اکنون هیچ شخصی هم حق ورود به حلقه تنگ اطرافیان رئیسی را ندارد. حلقه‌ای که از افرادی تندرو و مختص به گروه‌های خاص تشکیل شده و ادعای تعجب دنیا از رشد اقتصادی ایران را دارد؟ اما مشخص نیست که چرا در داخل کسی توانایی مشاهده این رشد و قطار پیشرفت رئیسی را ندارد!

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میریم ک داشته باشیم افزایش و کاهش در قیمت طلا
    ملت ب گوووش باشید