فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۳۲۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

خودروسازی بدون برق!/ کرمان موتور هم به خاموشی رفت

خودروسازی بدون برق!/ کرمان موتور هم به خاموشی رفت

قطعی‌های پی‌درپی برق صنایع، تولید خودرو را هم دچار اخلال جدی کرده است. در همین زمینه سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، از مشکلات تولید این کارخانه در پی قطعی‌های مکرر برق خبر داده است.

به گزارش تجارت نیوز،

سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور، درباره زیان‌هایی که قطعی برق صنایع به این شرکت وارد کرده اعلام کرد به علت قطعی مکرر برق، تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی کاهش یافته و در برخی موارد متوقف شده است. به دنبال این موضوع، این شرکت‌ها با مشکلات تولید و اولویت‌بندی در تحویل قطعات به خودروسازان مواجه شده‌‌اند که این مسائل فعالیت منظم در خطوط تولید کرمان موتور را هم مختل کرد.

به گفته فیروزی، از 15 تیر سال جاری، روند تولید خودرو مختل شد. در پی قطعی هفت‌روزه برق، این شرکت مجبور به برقراری شیفت شب شده است. شایان ذکر است برقراری شیفت شب الزاماتی را مطابق قانون کار به همراه می‌آورد و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. همچنین در پی این قطعی‌ها، مصرف برق در پیک مصرف شب نیز افزایش پیدا می‌کند و همان سیاست ناکارای وزارت نیرو را نیز خنثی خواهد کرد.

باید اشاره کرد خودروهای کرمان موتور دارای درصد داخلی‌سازی بالایی هستند و معضل قطعی برق نه‌تنها کارخانه و خطوط تولید بلکه سایر قطعه‌سازان را با معضل کاهش یا حتی توقف خط تولید مواجه می‌کند. این مسائل در کنار هم موجب تاخیر در تولید و مونتاژ خودروها می‌شود و در نهایت افزایش نارضایتی‌ها را رقم خواهد زد.

این شرکت به دنبال قطعی‌های پی‌درپی برق، مجبور است از مهرماه 1403 با توسعه و افزایش بهره‌وری خطوط تولید و آغاز بهره‌برداری از خط رنگ جدید، میزان تولید خود را به 15 هزار دستگاه در ماه افزایش دهد و در ۶ ماه دوم سال، تولیدش را به مرز 90 هزار دستگاه برساند.

البته قطعی برق شرکت‌های خودروسازی محدود به کرمان موتور نیست و شرکت‌های دیگر نیز دچار چنین مشکلی شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سایپا اشاره کرد که در یکی از روزهای اخیر پنج ساعت برق نداشت. 

نابودی صنعت خودروسازی

قطعی مکرر برق روند تولید بسیاری از صنایع را مختل کرده است. از صنایع فولادی، پتروشیمی و... گرفته تا خودروسازان و صنایع کوچک و بزرگی که هیچ‌یک از این قطعی‌ها در امان نبودند. وزارت نیرو در تابستان سال جاری ناتوانی خود را در تامین برق مورد نیاز صنایع به خوبی نشان داد.

در ایران، صنعت همواره زیر تیغ مشکلات متعدد داخلی و بین‌المللی بوده است. مانع‌تراشی‌های فراوان دولت در کنار تحریم‌های بین‌المللی، این روند را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده و این مانع‌تراشی‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. قطعی‌های مکرر برق آن هم در کشوری که روند فاجعه‌باری در زمینه تولید دارد، وضعیت را اسفناک‌تر از هر زمان کرده است.

در زمینه خودروسازی نیز این مشکلات به قدری بزرگ‌اند که مدیرعامل کرمان موتور نیز از وضعیت اسفناک تولید سخن به میان آورده است. سالیان سال است که از واردات خودرو و رقابت در این حوزه، به نام حمایت از تولید داخلی، ممانعت به عمل آورده‌اند.

اما دولت حتی در زمینه تامین برق خودروسازها نیز ناتوان است. برخی از این شرکت‌ها درصد داخلی‌سازی بالایی دارند و قطعی‌های برق، این صنعت را زمین زده است. ادامه چنین شرایطی، امید کم‌نوری را هم که نسبت به روند تولید در کشور وجود دارد به خاموشی فرو خواهد برد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.