خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۷۱۹

پشت پرده حمایت دوباره چین از امارات بر سر جزایر ایرانی چیست؟​

پشت پرده حمایت دوباره چین از امارات بر سر جزایر ایرانی چیست؟​

به دنبال سفر رئیس دولت امارات به پکن و دیدار با رئیس جمهوری چین بیانیه‌ای مشترک صادر شد که در بند ٢٦ آن جمهوری خلق چین حمایت خود را از تلاش های دولت امارات متحده عربی برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز در مسئله جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از طریق مذاکرات دوجانبه براساس قواعد قانون بین الملل و برپایه مشروعیت بین المللی اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با صدور این بیانیه سفیر چین در تهران صبح یکشنبه سیزدهم خرداد توسط دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی‌اساس مندرج در  بند ۲۶ بیانیه به وی ابلاغ و یادداشت اعتراض تسلیم او گردید.

پیشتر و در آبان ۱۴۰۱ و در جریان سفر رئیس جمهور چین به عربستان و شرکت در اجلاس سران شورای همکاری، شی جین پینگ پای بیانیه ادعایی علیه ایران را امضا کرد و با وجود توصیه های ایران مجددا این اقدام از پکن سر زد.

اما چرا علیرغم یادآوری احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات بین المللی و تعلق جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران، طرف چینی سمت امارات را می‌گیرد؟

چند دلیل را می‌توان برای این رفتار چین برشمرد: 

اول، جایگاه اقتصادی دولت‌های عرب خلیج فارس در اقتصاد چین است که حجم تجارت بین پکن با عربستان و امارات را مجموعا به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسانده است، این در حالی است که تجارت دوجانبه چین و ایران رقمی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود. 

دلیل دوم که تحلیلگران همواره بر آن تاکید کرده‌اند، عدم توازن در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی ایران است که در طول چند سال‌ گذشته تاکید دوچندانی بر روابط با شرق داشته است و پکن نیز این واقعیت را دریافته که بازی با جزایر و حمایت از امارات، هزینه‌ای را از سوی ایران متوجه آن نمی‌کند.

لازم است تا ایران در گام اول حمایت خود را در سطح اعلانی از مالکیت چین بر تایوان تغییر دهد و در صورت لزوم سیاست خود را نیز در عمل مورد ارزیابی قرار دهد. از آن مهمتر باید با تجدیدنظر در سیاست صرف نگاه به شرق، مجددا توازن را به سیاست خارجی ایران بازگرداند.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.