فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۲۱۶

گزارش «تجارت‌نیوز» از برنامه‌های انتخاباتی حوزه بهداشت و درمان کاندیدای دموکرات‌ها:

حمایت هریس از حق سقط جنین برگ برنده او در برابر ترامپ خواهد بود

حمایت هریس از حق سقط جنین برگ برنده او در برابر ترامپ خواهد بود

یکی از فعالان حقوق زنان می‌گوید: لحظه‌ای که جمهوری‌خواهان حمله‌ای تمام‌عیار علیه حقوق باروری ما آغاز کردند (حمایت ما از کامالا هریس) نیروی محرکه برای پیروزی دموکرات‌ها خواهد بود؛ معاون رئیس‌جمهور هریس قدرتمندترین مدافع و پیام‌رسان ما در این موضوع است

به گزارش تجارت نیوز،

دونالد ترامپ پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نهایت پذیرفت که در ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) و در دور دوم مناظرات انتخاباتی این دوره در برابر کامالا هریس- کاندیدای جدید دموکرات‌ها در شصتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور- بنشیند تا دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره مهم‌ترین موضوعات داخلی و بین‌المللی ایالات متحده به چالش بکشند. یکی از مهم‌ترین موضوعات انتخاباتی، سیاست‌های هر یک از کاندیدا‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در حوزه‌های بهداشت و سلامت است که به زندگی چند صد میلیون نفری جامعه آمریکایی گره خورده است.

از جمله مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در مناظره انتخاباتی کاندیدا‌های دموکرات و جمهوری‌خواه مطرح شود پرداختن به موضوع مراقبت‌های بهداشتی است. دموکرات‌ها مدعی هستند برای تامین مراقبت‌های بهداشتی همگانی مردم آمریکا مبارزه کرده‌اند و قانون مدیکر، مدیکید و مراقبت مقرون‌به‌صرفه را به ثمر رسانده‌اند. به باور کارشناسان، هیچ مسأله‌ای مانند مراقبت‌های بهداشتی تاکنون موجب یک‌نظری و اتحاد اعضای حزب دموکرات نبوده است. یعنی مواردی چون سقط جنین، سلامت کودک و مادر، بحران بهداشت روستایی، مرخصی پزشکی و خانوادگی با حقوق، خطرات سلامت ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، تهدید مداوم کووید و امنیت اقتصادی خانواده‌های کارگری که در کنار هم تشکیل‌دهنده سیاست حزب دموکرات در حوزه بهداشت و درمان هستند.

کامالا هریس، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، اخیراً در یک گردهمایی که در کارولینای شمالی برگزار شد، دستور کار اقتصادی خود را ارائه کرد که بر اساس آن بیشتر برنامه‌های او ادامه دستاورد‌های مراقبت‌های بهداشتی دولت بایدن بود. هریس قول داد تحت مدیریت او، مذاکرات مدیکر ادامه خواهد داشت و رشد خواهد کرد تا همه آمریکایی‌ها، و نه‌تنها ذی‌نفعان مدیکر، را دربر گیرد.

هریس به‌شدت بر حفاظت از دسترسی به سقط جنین تمرکز خواهد کرد

برخی از صاحب‌نظران معتقدند، ریاست‌جمهوری کامالا هریس می‌تواند نتایج گسترده‌ای برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده داشته باشد، از حق سقط جنین گرفته تا پوشش بیمه‌ای و قیمت‌گذاری دارو. بر همین اساس هم به نظر می‌رسد در صورت ورود این کاندیدای دموکرات به کاخ سفید و در شروع کار هریس به‌شدت بر حفاظت از دسترسی به سقط جنین تمرکز کند، موضوعی که او در استفاده از آن در برابر دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه تسلط بیشتری دارد. (هریس نخستین معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود که در مارس ۲۰۲۴ از یک کلینیک سقط جنین بازدید کرد). موضوعی که به نظر می‌رسد به یک مؤلفه تاثیرگذار در افزایش تعداد آرای او در برابر رقیب جمهوری‌خواهش خواهد بود.

روزنامه «هیل» در یکی از شماره‌های خود با اشاره به دیدگاه‌های متمرکز معاون رئیس‌جمهور آمریکا در موضوع سقط جنین می‌نویسد: «هریس خود را به عنوان مهم‌ترین مدافع دموکرات‌ها در مورد حقوق سقط جنین تثبیت کرده است و به‌شدت هم از آن دفاع می‌کند. پس از اینکه دادگاه عالی Roe v. Wade  (Roe versus Wade، حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۳ در خصوص قانونی‌ شدن سقط جنین بود که در آن دیوان عالی حکم داد قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی پشتیبانی می‌کند) را لغو کرد، هریس با سفر به برخی از ایالت‌های آمریکا با فعالان، ارائه‌دهندگان خدمات و زنانی که تحت تاثیر ممنوعیت سقط جنین قرار گرفته بودند ملاقات کرد؛ اعلام کاندیداتوری هریس در شصتمین رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا موجب شد گروه‌های حامی حقوق زنان در مقوله سقط جنین با اشتیاق بیشتری برای حمایت از این کاندیدای دموکرات وارد عمل شوند.»

جسیکا مکلر، عضو یکی از گروه‌های حامی سقط جنین زنان، دراین‌باره می‌گوید: «لحظه‌ای که جمهوری‌خواهان حمله‌ای تمام‌عیار علیه حقوق باروری ما آغاز کردند (حمایت ما از کامالا هریس) نیروی محرکه برای پیروزی دموکرات‌ها خواهد بود؛ معاون رئیس‌جمهور هریس قدرتمندترین مدافع و پیام‌رسان ما در این موضوع است.»

کامالا هریس پیشتر در سال ۲۰۱۹ که در رقابت‌های داخلی حزب دموکرات برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حضور داشت، قول داده بود در مورد ایالت‌هایی که سابقه محدود کردن سقط جنین را دارند، پیش از تصویب هرگونه قوانین جدیدی از وزارت دادگستری آمریکا مجوز‌های لازم را اخذ کند.

هریس از حامیان سرسخت گسترش اوباماکر است

لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه مشهور به لایحه مراقبت مقرون‌به‌صرفه یا اوباماکر از قوانین فدرال ایالات متحده است که در کنار Health Care and Education Reconciliation Act مهم‌ترین مقررات پیاده‌شده در خصوص نظام بهداشتی آمریکا از زمان تصویب مدیکر و مدیکید در ۱۹۶۵ محسوب می‌شود؛ مقصود از این لایحه افزودن بر کیفیت و مقرون‌به‌صرفه کردن بیمه سلامت، کاستن از نرخ بیمه نبودن از طریق توسعه پوشش بیمه و کاستن از هزینه‌های مراقبت سلامت مردم آمریکا بود.

این لایحه سازوکار‌هایی نظیر الزامات یارانه‌ها و تبادلات بیمه را به وجود آورد. این قانون بیمه‌کنندگان را مجبور می‌کند همه متقاضیان را بپذیرند، فهرست مشخصی از شرایط را بپذیرند و بی‌توجه به شرایط از پیش موجود یا جنسیت نرخ‌های مشابهی را مطالبه‌ کنند. لایحه بهداشتی اوباما همچنین بیمه‌ها را ملزم می‌کند تا همه روش‌های پیشگیری از بارداری را که به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تصویب رسیده است، بدون تحمیل هزینه اضافی بر بیمه‌شدگان پوشش دهند. تغییر در این بخش قانون احتمالاً بیش از همه بر زندگی روزمره مردم تاثیر خواهد گذاشت.

پیش از تصویب لایحه بهداشتی اوباما، حتی سخاوتمندانه‌ترین طرح‌های بیمه دارای محدودیت‌هایی از لحاظ پوشش حداکثری برای تمام طول عمر افراد بودند و حد پرداخت کلی‌شان در حد چند میلیون دلار بود و برخی از طرح‌های بیمه محدودیت‌هایی از لحاظ پوشش هزینه‌های بهداشتی سالانه داشتند. این قانون بهداشتی که مرهون تلاش‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست و به همان نام هم خوانده می‌شود، همه محدودیت‌ها از لحاظ حداکثر دلاری پرداخت‌شده بابت هزینه‌های بهداشتی را حذف کرد.

کامالا هریس از حامیان سرسخت گسترش ObamaCare و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن مراقبت‌های بهداشتی برای میلیون‌ها آمریکایی است؛ موضوعی که احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین دعوا‌های مراقبت‌های بهداشتی در کنگره در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. به باور فعالان حوزه بهداشت سلامت آمریکا، حمایت قبلی هریس از مدیکر برای همه با یک گزینه بیمه خصوصی حکایت از ارزش‌های او دارد.

کاهش قیمت‌گذاری دارو برای مصرف‌کننده آمریکایی

قیمت‌گذاری دارو هم یکی دیگر از موضوعات حوزه‌های بخش سلامت است که به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و کاندیدای آنها در انتخابات این دوره می‌توانند با مانور بر آن، به جذب آرای بیشتر بیندیشند. هریس به‌ عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری درصدد است تا با محدود کردن قیمت‌های دارو در ایالات متحده به پایین‌ترین قیمت‌هایی که کشور‌هایی چون ژاپن و بریتانیا در حوزه دارو تعیین کرده‌اند بپردازد. این بدان معناست که او قصد دارد در موضوع قیمت‌گذاری دارو از سیاست‌های جو بایدن نیز فراتر برود.

البته دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۹ عمدتاً در کاهش قیمت دارو با ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، همسو بودند، که می‌خواست مطمئن شود آمریکایی‌ها برای دارو‌های مشابه بیشتر از مردم کشور‌های دیگر هزینه نمی‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد سیاست‌های کامالا هریس در این موضوع حتی پیشروتر از دونالد ترامپ و البته جو بایدن باشد.

حمایت همیشگی هریس از حقوق مردم آمریکا در برابر غول‌های بزرگ بیمه‌گر

هزینه‌های سلامت نیز یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز میان حزب دموکرات و صاحبان شرکت‌های بزرگ بیمه و بیمه‌گذاران عمده ایالات متحده بوده است. پیش از این کامالا هریس در مقام دادستان کل کالیفرنیا بر تجمیع مراقبت‌های بهداشتی تمرکز کرده و با بیمه‌گذاران بزرگ، بیمارستان‌ها و شرکت‌های دارویی درگیر شده است.

سوابق او نشان می‌دهد از استفاده تهاجمی از قوانین ضدانحصار هراسی ندارد تا شرکت‌ها را از افزایش هزینه‌ها به دلیل رفتار ضد رقابتی باز دارد؛ تحت رهبری هریس، کالیفرنیا به وزارت دادگستری ایالات متحده پیوست تا یک شکایت ضدانحصار مدنی، برای جلوگیری از ادغام پیشنهادی ۵۴ میلیارد دلاری شرکت‌های بیمه Anthem و Cigna که از جمله غول‌های حوزه بیمه آمریکا هستند، به منظور تاسیس بزرگ‌ترین شرکت بیمه سلامت این کشور تنظیم کند. او همچنین برنده تسویه‌حساب‌های چند میلیون دلاری از شرکت‌های بزرگ مراقبت‌های بهداشتی مانند Quest Diagnostics و McKesson شد.

پس از آن نیز با ورود به کاخ سفید هریس در کسوت معاون رئیس‌جمهور، رهبری طرح‌های بدهی پزشکی دولت را بر عهده گرفت. او در سال ۱۴۰۲ (اوایل سال گذشته میلادی)، مجموعه جدیدی از قوانین را اعلام کرد که بدهی‌های پزشکی را از گزارش‌های اعتباری منع می‌کند. هریس در آن زمان گفت: «هیچ‌کس نباید از دسترسی به فرصت‌های اقتصادی صرفاً به دلیل تجربه یک اورژانس پزشکی محروم شود.»

به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های حمایتگرانه این کاندیدای دموکرات از مردم آمریکا در موضوعات حوزه بیمه و سلامت، باید منتظر یکی به دوهای او با رقیب جمهوری‌خواهش، که عمدتاً از حقوق شرکت‌های بزرگ و غول‌های عظیم حوزه بیمه و داروسازی پشتیبانی کرده است، باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.