فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۴۳۸

سخنگوی رسمی طالبان: افغان ها باید از ایران به افغانستان بازگردند

سخنگوی رسمی طالبان: افغان ها باید از ایران به افغانستان بازگردند

از کشورهای میزبان می خواهیم که از مشوق‌ها و روش های سالم برای بازگرداندن مهاجران به افغانستان استفاده کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

از کشورهای میزبان می خواهیم که از مشوقات و روش های سالم برای بازگرداندن مهاجران به افغانستان استفاده کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی رسمی طالبان اعلام کرد: افغان ها باید از ایران به افغانستان بازگردند.

در بخشی از این گفتگو آمده است:

مساله مهاجرت یکی از دغدغه های کابل و تهران طی سال های گذشته بوده است. ایران به عنوان کشوری که از دهه های پیش میزبان بیشترین تعداد از مهاجران افغانستان بوده نگران برخی از رفتارهای این افراد است.آیا میان مقامات ایران و حکومت سرپرست افغانستان در مورد ساماندهی مهاجران، بحث و تبادل نظر شده است؟

ما از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سایر کشورهایی که افغان ها در آن حضور دارند، تشکر می کنیم و از میزبانی آنها که در این مدت افغان ها را تحمل کردند، قدردانی می کنیم اما در برخی از کشورها متاسفانه مدل مواجهه با افغان ها غلط بوده که به نظر ما این برخوردها انفرادی بوده است. ما خواهان آن هستیم که جمهوری اسلامی ایران حقوق مهاجرانی که در آن کشور هستند را رعایت کند و البته که آنها را تشویق می کنیم تا به افغانستان بازگردند.

اعمال فشار به نظرم جواب نمی دهد اما موضوع اصلی این است که اگر افغان ها جرائمی را انجام می دهند و زندانی می شوند، براساس مذاکراتی که میان ما و جمهوری اسلامی ایران انجام شده، آنها را به افغانستان استرداد دهند تا بقیه محکومیت خود را در کشور سپری کنند. تلاش می کنیم که این روند جریان داشته باشد و البته کسانی که وارد یک کشور دیگر می شوند، قوانین آن را پذیرفته اند اما در کل از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که مسائل مربوط به مهاجرین به صورت مسالمت آمیز حل شود.

چرا مهاجران افغانستان مایل به بازگشت به کشورشان نیستند؟ طالبان چه راهکاری برای بازگرداندن این مهاجران ارائه می کند؟

هم اکنون بازگشت مهاجران را داریم و سال گذشته هم تعداد زیادی از افغان ها به کشور بازگشتند و ما هم سعی داریم که این روند تسهیل شود و از کشورهای میزبان می خواهیم که از مشوقات و روش های سالم برای بازگرداندن مهاجران به افغانستان استفاده کنند.

منبع : اکونگار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.