فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۵۵۴۹

جزئیات جدید لایحه حجاب/ کاشت ناخن ممنوع شد؟

جزئیات جدید لایحه حجاب/ کاشت ناخن ممنوع شد؟

لايحه عفاف و حجاب را می‌توان يكي از پر بحث‌ترين و جنجالی‌ترين لوايح چند دوره مجلس و دولت در طول جمهوری اسلامی دانست. اين لايحه پس از اعتراضات شكل گرفته به جان باختن مهسا امينی در شهريور‌ماه گذشته، بيش از پيش مورد توجه بخش‌های مختلف نظام قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پيشنهادات لایحه حجاب صرفا مطرح شده‌اند و مشخص نیست کدام یک از آنها در كميسيون قضایی مجلس تصویب شود.

پس از مدت‌ها كه كسی نمی‌خواست مسئوليت اجرای برخورد در موضوع «حجاب» را بر عهده بگيرد، نهايتا به نحوی لايحه حجاب و عفاف در دستور كار سه قوه قرار گرفت كه هيچ كدام به تنهايی در مظان تصويب و اجراي اين لايحه پس از تبديل شدن به قانون نباشند. پس از تدوين يك لايحه در قوه قضاييه و ارسال آن به دولت، قوه مجريه هم ويرايشي روي آن انجام داد و به مجلس فرستاد. مجلس هم كه همواره شعار شفافيت داده و هنوز مصوبه‌ای در اين مورد نداشته، برای تدوين نهايی اين لايحه رای به بررسی آن مطابق اصل 85 قانون اساسی داد. طبق اين اصل، لايحه به يك كميسيون می‌رود كه لايحه عفاف و حجاب نيز به كميسيون قضايی ارسال شد. اين كميسيون 11 عضو دارد كه طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، با دو‌سوم آرای اعضا، قانون می‌تواند تصويب شود. تبار سياسی اكثر اعضای کميسيون قضايی، از چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداری هستند. اين كميسيون بدون هيچ‌گونه شفافيتی و با سرعت زياد مشغول بررسی لايحه است، به شكلی كه در دو روز ابتدايی بررسی، 39 ماده از آن بررسی و تصويب شد.

براي اين لايحه نمايندگان مجلس، پيشنهادات زيادی ارائه كرده‌اند. بر همين اساس، برخی پيشنهادات نمايندگان بر اساس شنيده‌ها از برخی منابع، می‌تواند جالب توجه باشد. با اين وجود مشخص نيست كدام يك از اين پيشنهادات تاكنون تصويب شده و خواهد شد. همچنين معلوم نيست كدام پيشنهادات در طول بررسی 39 ماده ابتدایی، مورد توافق نمايندگان حاضر در كميسيون قرار گرفته است.

برای مثال شنيده شده پيشنهادی در پایان بند 12 مطرح بوده كه، «استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر براي كليه دانشجو، معلمين و بانوان شاغل در آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی الزامی و كاشت ناخن و مژه برای آنان ممنوع است». اضافه شود. همين پيشنهاددهنده در موردی ديگر خواستار «الزام دانش‌آموزان به استفاده از چادر» شده است.

همچنین طبق بند 21 برخي اعمال آرايشی و زيبايی ممنوع می‌شود: «تدوين ليست اعمال آرايشی و زيبايی مخالف موازين شرعی در آرايشگاه‌ها اماكن ورزشی و … و نظارت بر عدم انجام آن و ساز و كار لغو مجوز واحدهای عامل ظرف مدت يك ماه از ابلاغ قانون».

شنيده شده پيشنهادی نيز برای الحاق بند ديگری به اين ماده ارائه شده بود كه طبق آن، كاشت ناخن ممنوع خواهد شد: «ايجاد ساز و كار لازم به منظور نظارت بر كار آرايشگران بانوان و اعمال ممنوعيت در كاشت ناخن و مژه».

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.