خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۹۴۵۰

۶ نکته از سخنان رئیسی / «ما میز مذاکره را ترک نکردیم»

6 نکته از سخنان رئیسی / «ما میز مذاکره را ترک نکردیم»

رئیس دولت سیزدهم امروز در یک نشست خبری صحبت‌ها و ادعاهایی را در مورد عملکرد اقتصادی دولت خود، شرایط کشور در دولت قبل و برجام مطرح کرد. او گفت برجام در دستور کار است و ایران دیگر پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر ندارد. سخنان رئیسی را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ،سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ شهریورماه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت سخنانی را مطرح کرد. مهم‌ترین بخش‌های سخنان رئیسی را در ادامه می‌خوانید.

رشد اقتصادی 4 درصد است

- دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت. در آن شرایط که یک شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی از صاحب نظران و دولت مردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.

ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از جایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد که یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.همچنین وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد. وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.این شرایط به نحوی پیش رفت که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود که امید در کشور ایجاد شده است.

تورم تولید 103 درصدی به 30 درصد کاهش پیدا کرد

- تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

- فعال‌شدن 5 هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده و زمینه کار تلاش و فعالیت در بخش‌های مختلف ایجاد شد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است جواب داده و پس از این هم جواب خواهد داد.

-14 درصد شرایط تجاری و اقتصادی کشورمان با همسایگان کاملاً با دولت قبل متفاوت شده است. در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود انجام داد رکورد خوبی در این دوره صورت گرفت و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد.

- برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و بانکی هم برنامه‌ریزی کردیم. برنامه توسعه هفتم برای همه این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی شده است که چگونه تراز شود. در حوزه برق، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته‌ایم که ۷ هزار مگاوات جبران شده است.

ما میز مذاکره را ترک نکردیم

- میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند، وقتی که اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم ، به نتیجه نرسید آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم.

- ما میز مذاکره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم. دیگران ترک کردند، خودشان هم پشیمان شدندو اعلام کردند که آمادگی داریم برای ادامه بحث، این نکته اول. بنده گفتم در مقدمه سخن که فقط پرونده رفع تحریم‌ها، تنها پرونده ما نبود. ما پرونده‌های متعددی داشتیم. پرونده ارتباط با کشورهای همسایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم. یکی از پرونده‌هایی که در دست اقدام داشتیم، عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که جمهوری اسلامی با ظرفیت بالایی که دارد، می‌تواند ایفای نقش کند و شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای است، در منطقه آسیا و بسیار نقش‌آفرین است. هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه‌های اجتماعی و نسبت به مسائل امنیت و صلح هم بسیار نقش‌آفرین است.

- ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد. اینکه برخی می‌گویند ما راهکار برون‌رفت از مشکلاتمان، آن است که فقط آمریکایی‌ها و یا چند کشور اروپایی به ما لبخند بزنند، بنده بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم؛ ما منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم ماند و ما اقتصاد کشور و زندگی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اینکه آن‌ها بخواهند اراده کنند، متصل نمی‌کنیم.

- یک امکان بسیار خوبی به نام ائتلاف جهانی بریکس وجود دارد، ائتلاف منطقه شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آن‌ها نقش‌آفرینی کند و اقتصادهای زیادی در بریکس عضو هستند و اقتصاد ایران هم کنار این اقتصادها حتما می‌تواند تأثیرگذار باشد و ایران یک کشور بسیار با ظرفیتی است.

مساله کالابرگ به زیرساخت فنی نیاز دارد

- بعد از اصلاح اقتصادی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ یارانه‌هایی که به دهک‌های مختلف به غیر از یک دهک داده می‌شد، به مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسید. اخیرا هم با کالابرگی که اعلام شده این مبلغ افزایش پیدا کرده است.

قانون در سال ۱۴۰۱ موضوع کالابرگ را قید کرده بود منتهی زیرساخت‌های آن آماده نبود که ما به دوستانمان در مجلس شورای اسلامی گفتیم که این موضوع احتیاج به زیرساخت فنی داشته تا بتواند کالابرگ را عملیاتی و اجرایی کند این زیرساخت در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آماده شد؛ این موضوع از مواردی است که نسبت به واقعیات مورد توجه قرار گیرد.

از همان زمان که زیرساخت‌ها آماده شد به صورت آزمایشی در استان‌ها عملیاتی گردید امسال برای آن‌که قیمت‌ها با تغییر قیمت ارز تغییر نکرده و سفره مردم دچار تلاطم نشود کالابرگ در نظر گرفته شد. در حال حاضر به پنج دهک داده می‌شود و بعدا امکان توسعه است که قیمت کالاهای مصرفی با تلاطم قیمت ارز جابه‌جا نشود.

مبلغ ۴۵ هزار تومانی که از قبل به حساب خانوارها واریز می‌شد تبدیل به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان شد و الان هم با ۵۲۰ هزار تومانی که با این تغییری که داده شده است. آنچه که مورد توجه دولت است غیر از قضیه یارانه‌ها طبیعتاً کمکی است برای اقشار ضعیف جامعه و فاصله طبقاتی را کمتر خواهد کرداما تمام نگاه دولت آن است که قیمت اجناس ثبات پیدا کند و همچنین در ادامه قیمت‌ها کاهشی شود و این هم در گرو آن است که اقدامات اقتصادی مان در حوزه تولید که محوریت دارد مسئله تولید در کشور بتواند رشد داشته باشد و اقتصاد نیز رشد داشته باشد ارزش پول ملی کشور روز به روز افزایش پیدا کند اما دشمن این را نمی‌خواهد و ممکن است عددسازی بکند و بخواهد وضعیت اقتصادی را به نفع خودش رقم بزند چند روزی تعطیل است و داد و ستدی نمی‌شود اما قیمت‌ها را شما نگاه می‌کنید اعداد و ارقام از بالا می‌رود.

- ارتباطمان با همه کشورهایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند ارتباط خوبی خواهد بود و تعامل اساس ارتباطات ما خواهد بود. ما اعلام کرده‌ایم هر کشوری در دنیا دست دوستی به طرف ایران دراز کند ما دست او را به گرمی می‌ فشاریم و هر کشوری هم بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی کند و تعدی کند طبیعتا دست او قطع خواهد شد.

پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم

- توصیه‌مان به دولت ژاپن این است که مستقل زندگی کند. تحت تأثیر آمریکایی‌ها نباشد. پولی اگر جمهوری اسلامی آنجا به امانت گذاشته است یا قیمت کالایی پول جمهوری اسلامی و هر کشوری اینها تحت تأثیر کشورهای دیگر و دولت‌های دیگر قرار نگیرد. خوب است دولت ژاپن ظلم‌های آمریکا در حق مردمش را تجربه کرده است.

- ما پول بلوکه شده ظالمانه را فقط در کره داشتیم و اگر در جاهای دیگر پولی داریم، در اختیار بانک مرکزی ما است. لذا؛ پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم.

برجام در دستور کار است

- ما از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام یکی از پرونده‌هایی که ما در سیاست خارجی باید دنبال کنیم، پیش می‌بریم، اما این تنها گزینه ما نیست و مسئله سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. اشکالی که ما به قبل داشتیم این بود که نوعی تک گزینه‌ای برخورد کردند با موضوع برجام. ما گزینه‌ها و بحث‌های مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش رو داریم که یکی از آنها بحث برجام است. سوالی که من می‌پرسم این است که با آغاز دولت، ما با موضوع برجام به عنوان یک موضوع در دستورکار درست برخورد کردیم؟ پاسخ مثبت است.

- حالا ما خودمان در زمان انعقاد برجام حضور نداشتیم و اگر حاضر بودیم شاید نگاه دیگری داشتیم. چون ما معتقدیم در اصل این قرارداد باید نکاتی رعایت می‌شد که الان این گرفتاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت نمی‌داشت و این بحث دیگری است و الان ما وارد این بحث نمی‌خواهیم شویم و این بحث گذشته و تبدیل شده به یک قرارداد و اگر ما بودیم، در این قرارداد ما حرف داشتیم و معتقد بودیم که این متن باید دقیق‌تر تنظیم می‌شد، اما اصل خواسته‌های ما، خواسته‌های به حقی بود که در این متن به آنها ارائه شد. آن کسی که یا پیمان شکستند یا به تعهد عمل نکردند، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و آمریکا رسما پیمان‌شکنی کرد.

- آن‌ها به هوای اینکه فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند یک دستاوردی داشته باشند، رفتند و ترک کردند و الان هم باز اعلام کردند که ما می‌خواهیم مذاکرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه بدهیم. من در پاسخ شما بگویم دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران، هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکیدش بر اینکه حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده داده بشود، به نحوی که این تحریم‌ها برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به عنوان برجام آنچه که آقایان وعده کردند و گفتند فایده دارد و گلابی دارد، بتوانند مردم از آن‌ها استفاده کنند، ولی متأسفانه آن‌ها با اعمال تحریم‌ها و ادامه دادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند، خب ما هم می‌گوییم ضمن اینکه داریم رفع تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم در یک جبهه، در جبهه دیگر هم با تمام وجود تلاشمان این است که تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خنثی کنیم و تلاشمان این است که اجازه ندهیم آن‌ها به اهدافشان برسند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.