خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۸۵۷

وزیر کشور:

میزان مشارکت در انتخابات مجلس ۴۱ درصد بود

میزان مشارکت در انتخابات مجلس ۴۱ درصد بود

وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس را ۴۱ درصد اعلام کرد و گفت: آرای سفید دریافت شده ۵ درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  نشست خبری احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت کشور برگزار شد.

وحیدی با بیان اینکه در انتهای کار انتخابات باشکوه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قرار داریم، گفت: برگزاری شکوهمند انتخابات یازده اسفند، در آستانه سال نو و ماه رمضان عیدانه الهی به مردم شریف کشورمان بود و موجب خوشحالی همه طرفداران جمهوری اسلامی ایران و آزادی خواهان جهان و موجب ناراحتی بدخواهان و سلطه جویان شد.

وی ادامه داد: ملت ما دوباره خوش درخشیدند و پیروزی دیگری را از آن خود کردند و با توجه به بوق‌های نظام سطله که درصدد مایوس کردن مردم برای عدم شرکت در انتخابات عمل می‌کردند، مردم عزیز ما حضور باشکوهی در انتخابات اخیر رقم زدند.

به گفته وزیر کشور، طبیعی است دشمن از همه ابزارهای خود برای یاس آفرینی استفاده کرد. با تبلیغاتی کم‌نظیر و به رغم دشواری‌های اقتصادی که وجود دارد اما آنان ناموفق شدند و مردم حضوری حماسی را رقم زدند.

وحیدی میزان مشارکت در انتخابات مجلس را ۴۱ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: شاهد حضور جمعیت ۲۵ میلیونی پای صندوق‌های رای بودیم و آرای سفید دریافت شده ۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه امنیت انتخابات ما مثال‌زدنی بود و در امنیت کامل این انتخابات برگزار شد، تصریح کرد: دشمنان تبلیغ می‌کردند که امنیت در انتخابات را مخدوش جلوه دهند که از سرویس‌های جاسوسی گرفته تا گروه‌های تروریستی و دیگر دشمنان ملت در این مسیر حرکت کردند اما دیدیم که امنیت بسیار خوبی در انتخابات تأمین شد. 

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات ما از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود و تک‌تک آرای مردم مورد توجه و حساسیت بود، خاطرنشان کرد: این حجم از تأمین سلامت انتخابات را مدیون همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول هستیم. اهمیت این موضوع با توجه به امنیت و سلامت انتخابات در دیگر کشورها و مقایسه با آن مشخص می‌شود.

وحیدی با بیان اینکه انتخابات دارای رقابتی بسیار خوب و گسترده بود و تعداد داوطلبانی که مشارکت و در این دوره حضور پیدا کردند، کم‌نظیر بود، ابراز داشت: رقابت تنگاتنگ و فشرده این دوره به دلیل این حضور فراوان کاندیداها بود. این رقابت واقعی بود و همه طیف‌ها و گروه‌ها در آن حضور جدی داشتند. در این دوره، فضای نامساعد جوی را داشتیم. تبلیغات مدام دشمن را هم شاهد بودیم و عملیات روانی نیز از چند ماه پیش علیه انتخابات شکل گرفته بود و با این همه شاهد مشارکت و حضور مردم و جمعیتی ۲۵ میلیونی پای صندوق‌های رأی بودیم

وی افزود: با کمال افتخار اعلام می‌کنم که هر چهار سطح امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در این انتخابات به دست آمد که در این زمینه، از همه کسانی که مسئول بودند یا برای فراهم کردن زمینه‌ها کمک کردند و از مردم که در این صحنه نقش‌آفرینی‌ کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس آماده می‌کنیم، عنوان کرد: در برخی رسانه‌ها دیده شد که درباره موضوعی به نام آرای دچار مشکل مطرح کردند که باید گفت این میزان یعنی آرای سفید در کل کشور پنج درصد بوده است.

وحیدی اضافه کرد: ما سه نوع رای مخدوش داریم؛ یکی رای ناخوانا که مربوط به کسانی است که در املا اسم دچار اشکال شده باشند. یکی رای به کسانی که احراز صلاحیت نشده باشند و یکی هم رای سفید که میزان کل آرای سفید در سراسر کشور ۵ درصد بوده است. اینکه برخی تلاش می‌کنند روی مفهوم آرای سفید سرمایه‌گذاری کنند، نتیجه‌ای ندارد و به جایی نمی‌رسد. تلاش برای کم‌رمق نشان دادن انتخابات کار نادرستی است. اگر همه آرای مخدوش کل کشور را هم محاسبه کنیم نهایتاً به هشت درصد می‌رسیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل در این دوره رعایت اخلاق انتخاباتی بود که از منتخبان و هواداران آنان تشکر می‌کنیم، یادآور شد: موارد بسیار اندکی را شاهد بودیم که به چنین موضوعی بازمی‌گشت. در مورد تخلفات انتخاباتی هم باید گفت که هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در تمام مراحل انتخابات دشمن تلاش می‌کرد، ناامنی سایبری ایجاد کند، بیان کرد: پایداری خوبی نشان داده شد و دشمن در این زمینه هم شکست خورد. ایجاد گسستگی در ارتباطات هم از دیگر اقدامات دشمنان بود تا جلوی رأی دادن مردم را بگیرند اما چنین نشد.

وحیدی با بیان اینکه در این انتخابات ۴۱ درصد مشارکت داشتیم و حضور ۲۵ میلیون نفر را شاهد بودیم، گفت: مرحله دوم انتخابات اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود. در حال رایزنی با شورای نگهبان هستیم تا با توجه به اینکه در آن ایام کنکور را پیش‌رو داریم، بررسی کنیم تا هم‌زمان با کنکور نباشد. 

وی ادامه داد: ابتدا مطرح بود که دور دوم انتخابات در هفت اردیبهشت برگزار شود اما در حال رایزنی با وزارت علوم و شورای نگهبان در این زمینه هستیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.