فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۲۱۷

خاطره عجیب عراقچی؛ از زندانیان در ژاپن رای جمع کردیم

خاطره عجیب عراقچی؛ از زندانیان در ژاپن رای جمع کردیم

حدود ۴۵۰ ایرانی در ۱۶ یا ۱۷ زندان ژاپنی محبوس بودند و متأسفانه به لحاظ امکانات و کمبود زمان انتخابات، حتماً بایست در یک روز برگزار می‌شد، امکان حضور در بیشتر از چهار زندان را نتوانستیم ایجاد کنیم.

به گزارش تجارت نیوز،

انتخابات جنجالی سال۸۸ در ایران رویدادی بود که بعد از آن سیاستمداران و رجل سیاسی را نسبت به آن ارزیابی می‌کنند. حالا با معرفی عباس عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم، این سوال مطرح شد که وی در انتخابات۸۸ چه مسئولیتی داشت؟ 

سید عباس عراقچی دیپلمات برجسته کشورمان که آن روز‌ها به عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد در کتاب خاطراتش که از سوی انتشارات روزنامه اطلاعات با عنوان «ایران تایشی» منتشر شده در صفحه ۱۷۱-۱۷۲ درباره چگونگی برگزار انتخابات در سال۸۸ و تلاش سفارت ایران برای افزایش مشارکت در آن سال به خاطره‌ای عجیب برای اخذ رای از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های ژاپن اشاره می‌کند که خواندنی است.

عراقچی می‌نویسد «برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، برنامه ریزی وسیعی کرده بودیم برای اولین بار صندوق‌های سیار درست کردیم و به شهر‌های اوساکا، ناگویا و سندای که میدانستیم ایرانیان بیشتری دارند اعزام کردیم. از قبل اطلاع رسانی که صندوق سیار توسط همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در فلان نقطه شهر مستقر می‌شود. چهار صندوق سیار هم به چهار زندان فرستادیم دولت ژاپن خیلی در این مورد مقاومت کرد، ولی گفتیم رأی دادن حق دمکراتیک هر ایرانی است و اگر آن‌ها را محروم کنید موضوع را رسانه‌ای خواهیم کرد. بالاخره موافقت کردند.

حدود ۴۵۰ ایرانی در ۱۶ یا ۱۷ زندان ژاپنی محبوس بودند و متأسفانه به لحاظ امکانات و کمبود زمان انتخابات، حتماً بایست در یک روز برگزار می‌شد، امکان حضور در بیشتر از چهار زندان را نتوانستیم ایجاد کنیم. این خبر مثل یک بمب در زندان‌ها ترکید و حتی زندانیان دیگر کشور‌ها تعجب کرده بودند که چطور دوست ایران، شرایط را برای رأی دادن اتباع خود ایجاد می‌کنند.

برای همه صندوق‌های رأی گیری اعم از ثابت و سیار با استفاده از همکاران در برخی ایرانیان مقیم هیأت‌های اجرایی و نظارتی درست کردیم و الحمد لله انتخابات به خوبی و با حضور چشمگیر ایرانیان برگزار شد مجموع کل آرای ماخوذه از همه صندوقها، ۱۰۵۰ رأی بود که عدد معتنابهی به شمار می‌آید. به جهت مقایسه، در انتخابات سال ۱۳۹۲ مجموعاً ۲۴۴ نفر و در انتخابات سال ۱۳۹۶ مجموعاً ۵۰۵ رأی در ژاپن به صندوق انداخته شده بود البته وضعیت سیاسی در زمان هر انتخابات را هم باید در نظر داشت.»

عباس عراقچی بعد از سال۱۳۸۶ و با تصمیم احمدی نژاد مبنی بر پاکسازی تمام اعضای تیم مذاکره هسته‌ای و جایگزینی آن‌ها با افرادی دیگر از هیات دیپلمات‌ها کنار گذاشته و محل ماموریت او سفارت ژاپن تعیین شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.