کد مطلب: ۱۶۴۷۲۴

پیش‌بینی صادرات ۱۵ میلیون تُنی فولاد در سال ۱۴۰۴

پیش‌بینی صادرات 15 میلیون تُنی فولاد در سال 1404

​ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ضمن بیان این‌که می‌توان به افق پیش‌بینی شده ۱۴۰۴ برای صادرات ۱۵ میلیون تُن فولاد رسید،‌ گفت: بخش معدن در مسیر رشد مثبت است و در سه‌ماهه نخست امسال جاری ۴.۵ درصد رشد کرده است.

​ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ضمن بیان این‌که می‌توان به افق پیش‌بینی شده ۱۴۰۴ برای صادرات ۱۵ میلیون تُن فولاد رسید،‌ گفت: بخش معدن در مسیر رشد مثبت است و در سه‌ماهه نخست امسال جاری ۴.۵ درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جعفر سرقینی در آیین آغاز به کار دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات با تاکید بر این‌که دولت عزم جدی در توسعه فعالیت‌های معدنی دارد، اظهار کرد: جایگاه امروز نمایشگاه سنگ ایران حاصل تلاش مجموعه نمایشگاه و البته حمایت خانه معدن، خانه سنگ ایران و معدن‌کاران است و امید است که در سال‌های آتی شاهد رونق و تحول بیشتر این نمایشگاه باشیم.

وی با اشاره به این‌که معادن در هر برهه از زمان عامل توسعه پایدار بوده‌اند، گفت: در زمان تحریم‌ها علیه کشور معادن تنها صنایع کشور بودند که کمترین آسیب را متحمل شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سنگ در ایران نباید صرفا به برگزاری نمایشگاه و گردهمایی ختم شود بلکه باید واکاوی و آسیب‌شناسی لازم جهت بررسی علل عقب‌ماندگی در این صنعت انجام گیرد. آمارهای موجود حاکی از آن است که ظرفیت این ذخایر به درستی شناسایی و مورد توجه قرار نگرفته است و باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

وی با تاکید بر حضور در بازارهای داخلی و خارجی به صورت توامان و غلفت نکردن از بازارها و پرهیز از نگاهی تک‌بعدی به این امر بیان کرد: ۳۸۰ هزار نفر در صنعت سنگ کشور و صنایع وابسته مشغول فعالیت هستند که با توجه به وجود ۶۵۰ واحد سنگ بری در کشور رقم اشتغال قابل توجهی ایجاد شده است و باید توسعه این صنعت و اشتغال این حوزه مدنظر قرار گیرد.

سرقینی تاکید کرد: مسلما نمره صنعت سنگ کشور ۲۰ نیست اما نباید سیاه‌نمایی کرد، چراکه شرایط نسبی است، در چهارساله دولت یازدهم ۶.۶ میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی در کشور انجام شده است که نسبت به چهارساله دولت قبل که صادرات ۱.۵ میلیون دلاری انجام گرفت رقمی قابل قبول است .

وی با اشاره به واردات سنگ کشور در سال ۹۱ که ۶.۵ میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم در سال گذشته بدون مشکل و آسیب به صنعت یا واحدهای تولیدی به سه میلیون دلار رسید و باید تلاش‌های صورت گرفته در این عرصه را شاهد و واقف بود .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که طبق آمار، روند صنایع معدنی رو به رشد است، تصریح کرد: در صنعت فولاد در سال ۱۳۹۱ یک میلیون تن صادرات و پنج میلیون تن واردات انجام گرفت اما این رقم در سال گذشته به شش میلیون تن صادرات رسید که برای سال جاری رقم هشت میلیون تن صادرات هدف‌گذاری شده است و با توجه به این‌که در شش‌ماهه نخست سال جاری صدور سه میلیون تن انجام گرفته است می توان به افق پیش‌بینی شده ۱۴۰۴ و ۱۵ میلیون تن صادرات رسید.

وی حمایت از صنعت را وظیفه دولت و تعرفه و عوارض را ابزار کار هر کشور دانست و گفت: معافیت‌های مالیاتی مواد خام برداشته شده است و به این امر افتخار می‌کنیم چراکه به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم. صادرات مواد خام به معنی بیکار کردن جوانان است و با این معافیت جهت رشد اشتغال عمل می‌شود.

سرقینی تصریح کرد: بخش معدن در مسیر رشد مثبت است به‌طوری‌که در سه‌ماهه سوم سال گذشته ۱۲ درصد و سه‌ماهه چهارم ۱۵ درصد رشد این صنعت حاصل شد و در سه‌ماهه نخست سال جاری نیز ۴.۵ درصد رشد به ثبت رسیده است که نشان از روند رو به رشد این صنعت در کشور دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.