کد مطلب: ۲۵۴۴۱۶

تراز تجاری ایران در سال ۹۷ مثبت شد

تراز تجاری ایران در سال 97 مثبت شد

تراز تجارت خارجی کشور در دو ماهه نخست امسال مثبت شد و با ثبت ۹۴۲ میلیون دلار مازاد تراز تجاری، صادرات غیرنفتی ۲۲ درصد افزایش یافت.

تازه‌ترین گزارش گمرک نشان می‌دهد در دو ماهه نخست امسال،​ صادرات انواع کالاها به غیر از پتروشیمی و میعانات گازی رشد قابل توجهی داشت و با40 و 54 صدم درصد افزایش به 4 میلیارد و 391 میلیون دلار رسید. این در حالی است که صادرات پتروشیمی با رشد یک و 19 درصد به 2 میلیارد و 318 میلیون دلار و صادرات میعانات گازی با افزایش 10 و 54 صدم درصد به یک میلیارد و 29 میلیون دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابراین گزارش ، مجموع صادرات و واردات غیر نفتی ایران در دو ماهه نخست سال97­بالغ بر 14 میلیارد و 536 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است.

افزایش 21 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماه ابتدایی امسال

بر اساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 7 میلیارد و 739 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 21 و 93 صدم درصد افزایش داشت.

سال گذشته در همین مدت 6 میلیار د و 347 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

براساس این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی به ایرانی به چین در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 2 و 94 صدم درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش 44 و 67 صدم درصدی و 11 و 9 صدم درصدی همراه شد و شاهد افت 14 و 54 صدم درصدی صادرات کشورمان به هند بوده‌ایم.

همچنین دراین مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 45 و 20 صدم درصد و سایر کشورها 35 و 36 صدم درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در دو ماهه نخست سال 97 تشریفات گمرکی 24 میلیون و 31 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 5 میلیون و 263 هزار تن سهم واردات و 18 میلیون و 768 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 و 17 صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید در دو ماهه نخست امسال به میزان 6 میلیارد و 797 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 49صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد­.

منبع: پانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.