کد مطلب: ۲۶۷۹۲۰

مخالفت رئیس سازمان توسعه تجارت با آزادسازی نرخ ارز

مخالفت رئیس سازمان توسعه تجارت با آزادسازی نرخ ارز

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد از ۵۴ میلیارد دلار واردات کشور ماشین‌آلات، مواد اولیه و کالا‌های سرمایه‌ای است آزاد گذاشتن نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌های تمام شده می‌شود.

مجتبی خسرو تاج در گفتگوی ویژه خبری افزود: در مصوبه اخیر ستاد اقتصادی برای 17 میلیارد دلار ما‌بقی ارز صادراتی کشور تعیین تکلیف شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال رشد 21 درصدی داشته است گفت:: صادر کنندگان خرد می‌توانند با ارائه اظهار نامه خود در بورس و توافق با واردکننده ارز واردات 5.5 میلیارد دلار کالا را به کشور تامین کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: البته این ریسک وجود دارد که برخی واردکنندگان مرزی برای واردات خود ریال پرداخت کنند.

خسروتاج گفت:در آینده می‌توان خدمات جدیدی را برای رقابتی شدن نرخ ارز صادراتی صادرکنندگان خرد در بورس فراهم کرد.

وی افزود: در سه ماهه گذشته میزان صادرات بخش کشاورزی 6.3 میلیارد دلار بوده است و به جز این بخش صادر کنندگان کالا‌های صنعتی، معدنی غیرفلزی، ماشین آلات، اقلام عمده شیمایی، خودرو و … می‌توانند از امتیاز معامله ارز صادراتی خود در بازار بورس بر اساس تصمیم جدید ستاد اقتصادی استفاده کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای واردات موبایل از دو سال پیش مصوب شد شرکت وارد کننده باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشد.

خسروتاج افزود: اگر شرکتی نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش از شرکت اصلی نداشته و اقدام به واردات تلفن همراه کرده باشد متخلف است و باید رسیدگی شود.

وی گفت: در سامانه جامع تجارت وضع همه شرکت‌ها و کالا‌های وارداتی اعلام می‌شود و گمرکات نیز می‌توانند این موضوع را به آگاهی مردم برسانند.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره برابر نبودن ارز اختصاص یافته برای واردات کالا با میزان واردات کالا افزود: ممکن است برخی از این کالا‌ها در راه باشد، زیرا ثبت سفارش و ورود برخی کالا‌ها به کشور دو تا سه ماه زمان می‌برد.

خسروتاج با بیان اینکه کارت بازرگانی به معنای توان ورود به بازار جهانی است گفت: بر این اساس در صدور این کارت برای جوانان و افرادی که تازه کار هستند و می‌خواهند وارد بازار جهانی شود سخت گیری نمی‌شود.

وی افزود:​از جمعیت کل کشور حدود سه هزار نفر با رقم بیش از یک میلیون دلار در بازار جهانی فعالند و سهم کشورمان در این زمینه بسیار پایین است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: باید اجازه حضور افزاد جدید و جوانان کشورمان را در بازار جهانی بدهیم.

خسروتاج افزود: قوانین سختگیرانه در مالیات و حوزه‌های دیگر موجب شده است برخی تجار کشور از کارت‌های بازرگانی دیگران یا به اصطلاح یک بار مصرف استفاده کنند.

وی گفت: در جلسه روز چهارشنبه ستاد اقتصادی طرح جدیدی برای ارائه کارت‌های بازرگانی مطرح می‌شود که بر اساس میزان تجارت افراد به سابقه آن‌ها در بازار جهانی بستگی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.