کد مطلب: ۶۲۵۱۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق می‌شود؟ / ماموریت غیرممکن شرکت‌های صنعتی بورس

رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق می‌شود؟ / ماموریت غیرممکن شرکت‌های صنعتی بورس

رشد اقتصادی ۸ درصدی شاید مهم‌ترین هدفی است که دولت در بودجه سال آینده دنبال می‌کند. روز گذشته ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی وارد فاز عملیاتی شدند تا دولت عزم خود را برای تحقق رشد اقتصادی مد نظر نشان دهد. با این حال واگذاری این پروژه‌ها به شرکت‌های صنعتی زیان‌ده بورس، توفیق آن را زیرسوال برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهایی که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس صدای اعتراض بسیاری از سهام‌داران را درآورده‌اند، مامور تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی شدند. ماموریتی که موفقیت آن غیرممکن به نظر می‌رسد. اما جزئیات این ماموریت چیست؟

روز گذشته آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور که در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهند شد، برگزار شد. در این پروژه تولید ۵۴ میلیون تُن محصول معدنی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پیش‌بینی می‌شود. همچنین قرار است صادرات سالانه این ۴۸ پروژه به ۱۱ میلیارد دلار برسد.

وزیر صمت که در آیین بهره‌برداری این پروژه حضور داشت گفت: این پروژه‌ها در زمان تعیین‌شده اجرا می‌شوند.

رضا فاطمی‌امین شب گذشته در گفتگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما به هدف‌گذاری هشت درصدی برای نرخ رشد اقتصادی تاکید کرد. به اعتقاد او این پروژه‌ها در دوران راه‌اندازی و اجرا رشد اقتصادی به همراه دارد.

وی همچنین اعلام کرد: شرکت‌های بزرگ و برتر بورسی که از توان مالی و فنی برخوردارند متعهد به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها شدند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز این ۴۸ پروژه را محور سوم نقشه راه غیرتورمی و پیشران‌های رشد اقتصادی خواند. احسان خاندوزی اظهار کرد: شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس با سرمایه‌گذاری در این پروژه علاوه بر تامین زنجیره تولید خود، زیرساخت‌های ملی را هم تقویت می‌کنند.

ترفندی برای جبران کسری بودجه!

شرکت‌های گل‌گهر، فولادمبارکه، ملی صنایع مس، چادرملو، توسعه معادن و فلزات و گسترش نفت و گاز پارسیان مسئولیت سرمایه‌گذاری این پروژه را بر عهده دارند.

نگاهی به نام شرکت‌های سرمایه‌گذار در پروژه مذکور کافی است تا امید به توفیق آن به حداقل برسد. اولا خبری از مشارکت بخش خصوصی در این ۴۸ پروژه نیست. در ثانی برخی از این شرکت‌ها طی شش ماه اخیر بازدهی مطلوبی در بورس نداشته‌اند. طوری‌که آن‌ها هم از تلاطم بورس مصون نماندند و با روند نزولی بازار سرمایه طی سال جاری آسیب جدی دیدند.

‌به‌عنوان مثال هر سهم توسعه معادن و فلزات با نماد ومعادن که در اواخر مرداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت، حالا به ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد این شرکت‌های دولتی در شرایط کنونی مجبور به سرمایه‌گذاری شده‌اند و به اختیار خود پای در این پروژه نگذاشته‌اند. زیرا بعید است که در شرایط تحریم و رکود شرکتی توان این حجم از سرمایه‌گذاری را داشته باشد. از این رو شائبه‌هایی جدید دولت برای جبران کسری بودجه از طریق سرمایه این شرکت‌ها مطرح می‌شود.

مشخص نیست در عین تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد ، چطور شرکت‌های مشابه توان سرمایه‌گذاری خواهند داشت. در نتیجه اگر رشد اقتصادی طی سال آینده هم روند صعودی بگیرد، باید آن را ناشی از سردشدن تب رکود کرونایی و رفع احتمالی تحریم‌ها دانست. وگرنه شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس در بهترین حالت بتوانند سهام‌داران خود را راضی نگه دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این صدا و سیمایی که انقدر تیر و مرداد پارسال مردم به سرمایه گذاری در بورس تشویق کرد، چرا یک برنامه تلویزیونی نمیگذاره و مسببان ضرر مردم رو دعوت کنه و ببینیم چرا مردم رو دعوت به سرمایه گذاری دربورس کردند و گفتند امن ترین جا هست؟
    آیا صدا و سیما نباید صدای مردم ایران هم باشد؟

    • ناشناس

      نیست دیگه اونم‌رفیق از خودشونه دسته چاقو که خودشو نیمبره

    • طاهری سرمور

      بادرود.چه پیشنهادآرمانی ورویایی کجامگرمازندگی می کنیم،که این حق وحقوق وخواسته به حقی راداشته باشیم،به فرض محال هم تحقق یابدچه کسی بایدموردبازخواست قرارگیردوچه کسی آنهارامواخذه کنند.باسپاس

  • ناشناس

    همونطورکه رشد بورس ۳روزه محقق شد رشد۸درصدی اقصادم محقق میشود

  • ناشناس

    نکنه پولهایی که از مردم گرفتن رو میخوان سرمایه گذاری کنن؟؟!!!

  • ناشناس

    دوستان عزیز. سهامداران بورسی
    شما هم مانند این حقیر تماسی با آقای عشقی بی کفایت بگیرید و علت سقوط بورس را جویا شوید. بهش بفرمایید اگه توانایی مدیریت بورس را نداره استعفا بدهد قبل از این که به خشم و غضب سهامداران گرفتار بشه.

  • ناشناس

    اورگانهای دولتی اینقدر تنبل شدن که حاضر نیستن از جاشون تکون بخورن حتما گاز وبرق وآب اونارم قطع میکنند و هزار و یک چیز و کوفت وزهر مار ازشون میخوان سیب زمینی شده کیلویی ۱۷ هزارتومان مردم از قحطی وگرسنگی نمیرن از جلو ویترین مغازه ها فقط باید رد بشی کارد به استخوان رسیده

  • ناشناس

    هر وقت آب و برق مردم مجانی شد، هر وقت به مردم خانه مجانی دادند، هر وقت بورس سه روز درست شد، هر وقت اون همه وعده و وعیدهای تاریخی عملی شد، این سود هم محقق میشود ان شاء الله

  • ناشناس

    جالبه بازم دولت داره از جیب سهامدارها سرمایه گذاری میکنه اونم به این واضحی این افزایش سرمایه ها و ریزش شدید قیمتها دلیلش پیدا شد!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
    جالبه دولت میخواست به بورس کمک کنه خودش بیشتر انداخت رو دوش سهامدارها
    فکر میکنم دولت بی خیار فروش نفت و غیره شده و راحترین کار دست کردن تو جیب شرکتها و شرکتها هم دست کردن تو جیب سهامدارها

  • ناشناس

    مرگ بر عاملان و ناظران نابودی سرمایه مردم در بورس

  • ناشناس

    همه متولیان اقتصادی که ارزش سهام مامردم رو از پشکل بی ارزشتر کردن باید تو سطل زباله بریزید و بندازید تو دریا