کد مطلب: ۶۲۴۸۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد / تولید فولاد به سوریه واگذار می‌شود؟

تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد / تولید فولاد به سوریه واگذار می‌شود؟

تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد؛ این خبری است احمد دنیانور، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از آن پرده برداشت. او همچنین احتمال انتقال این کارخانه‌ها به سوریه را مطرح کرد. اما واقعا تولید فولاد به سوریه واگذار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، فولاد از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع ایران به حساب می‌آید. طی سال‌های گذشته این صنعت نه‌تنها به خودکفایی رسید، بلکه آمار انجمن تولیدکنندگان نشان از صادرات ۹ میلیون تُن از این محصول در سال ۱۳۹۹ دارد.

اما ثبت این میزان فروش صادراتی هم باعث نشد صنعت فولاد از سیاست‌های کنترلی و دخالت‌های نابه‌هنگام مصون بماند. چنانکه دولت با تعیین قیمت دستوری برای عرضه آن به بورس کالا، این صنعت را زمین‌گیر کرد.

به دنبال سیاست‌های مذکور یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست فعالان و خبرنگاران صنعتی از تعطیلی کامل ۱۱۰ کارخانه فولاد فعال در بخش خصوصی خبر داد. به گفته احمد دنیانور تعطیلی این ۱۱۰ کارخانه منجر به حذف شش میلیون تُن محصول از بازار و از بین‌رفتن ۲۵ هزار اشتغال شد.

او همچنین شائبه‌هایی مبنی بر انتقال این کارخانه‌ها به سوریه از قول وزیر صمت مطرح کرد و گفت: اگر این اتفاق واقعیت دارد، برای ما سنگین تمام می‌شود.

تولیدکنندگان نورد در آستانه ورشکستگی

همچنین یک عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان فولاد علاوه بر تائید تعطیلی این ۱۱۰ کارخانه گفت: تولیدکنندگان نورد هم در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. علت تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌های فولادی این است که به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه، وزیر صمت به آن‌ها دستور داده که قیمت میل‌گرد، آهن و فولاد را کاهش دهند و براساس نرخ دستوری به بورس کالا عرضه کنند.

سیدرضا شهرستانی به تجارت‌نیوز توضیح داد: تولیدکنندگان هم از کاهش قیمت به نفع مصرف‌کننده استقبال می‌کنند، اما مشروط بر آنکه دولت موانع تولید را بردارد. به‌عنوان مثال در یک ماه اخیر گاز این صنعت را قطع کردند. بر این اساس، برخی کارخانه‌های بالادستی به بهانه قطع گاز قیمت مواد اولیه را افزایش دادند. در این شرایط دولت چرا انتظار عرضه ارزان محصولات فولادی را به بورس کالا دارد؟

جمع کنید بروید سوریه!

او همچنین درباره انتقال این کارخانه‌ها به سوریه تصریح کرد: ما برای حل مشکلات و موانع از وزیر صنعت درخواست ارائه پیشنهاد کردیم. ایشان در پاسخ گفتند که «فولاد را جمع کنید، ببرید سوریه.»!

واردات هم دیگر به‌صرفه نیست

شهرستانی همچنین اضافه کرد: با این روش اعمال دستور و کنترل، دیگر واردات فولاد هم به‌صرفه نیست. چراکه ایران به دلیل انرژی و نیروی کار ارزان باکیفیت‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین فولاد را برای بازارهای صادراتی تولید می‌کند. به‌عنوان مثال قراضه را ۵۰۰ دلار و شمش را ۵۵۰ دلار می‌فروشد. یعنی ۱۰۰ دلار کمتر از قیمت بازارهای صادراتی.

او ادامه داد: تولید فولاد و زنجیره‌های آن در حالی در ایران ارزان تمام می‌شود که واردات آن با احتساب هزینه حمل‌و‌نقل علاوه بر ارزبری، هزینه‌های زیادی را برای کشور می‌تراشد.

دخالت دولت ویران‌گرتر از ۸ تحریم ترامپ

شهرستانی با انتقاد از عملکرد ضعیف وزیر صمت در بخش‌های معدنی‌ تشریح کرد: سیاست‌ نادرست دولت سیزدهم بلایی را سر صنعت آورد که ترامپ با هشت تحریم این صنعت نتوانست جلوی توسعه و تولید آن را بگیرد.

او تصریح کرد: سیاست‌های اشتباه و دستوری دولت سیزدهم به یک‌باره باعث موج جدید بیکاری و تعطیلی کارخانه‌های فولادی شد.

این فعال صنفی یادآور شد: دولت با حمایت‌های ۱۰۰ درصدی از صنعت خودرو، ازجمله ممنوع‌کردن واردات نتوانست این صنعت را توسعه دهد. حال به نظر می‌رسد نوبت به تخریب صنعت فولاد ایران رسیده که تا امروز بدون حمایت دولت روی پای خودش ایستاد و ارزان‌ترین و محبوب‌ترین کالا را در جهان تولید کرد.

فولاد در تاریک‌ترین دوره خود

چهاردهم دی‌ سال جاری انجمن تولیدکنندگان فولاد «اعتراض شدید» خود به نحوه قیمت‌گذاری‌ها را رسانه‌ای کرد و در این باره نوشت: «این سازمان یکی از تاریک‌ترین دوره‌‌های خود را سپری می‌کند».

دولت در حالی این صنعت را طی این مدت زمین‌گیر کرد که سیاست‌هایی نظیر خودکفایی خودرو و لوازم خانگی و تولید چهار میلیون مسکن را دنبال می‌کند. حال مشخص نیست با تعطیلی صنعتی مادر همچون فولاد چطور قرار است این برنامه‌ها به سرانجام برسند.

برای مطالعه بیشتر خبر سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    قرار داد 25 سآله با چین داده نمود پیدا میکنه تعطیلی فولاد تعطیلی سیمان تعطیلی لوازم خانگی تعطیلی صنف پوشاک غارت ماهی خلیج فارس تعطیلی شرف و آبروی کارگر ایرانی

    • ناشناس

      این ربطی به قرارداد ۲۵ ساله با وین ندارهذقرغر داد ۲۵ سالبا وین یک چیز دیگه است‌ برو بخون بعد اظهارظر کن.

  • ناشناس

    کارخانه تولیدفولادی که ماداریم شرایط آب وهوایی کشوررابه شدت برهم زده ومنجربه بیماریهای روزافزون انوع سرطان وام اس وبیماریهای مختلف خودایمنی شده است. این اتفاق حدود50 سال پیش درکشورهای اروپایی وآمریکارخ داد.به همین دلیل آنهاهم کارخانه های خودرابه کشورهای آفریقایی وچین منتقل کردند.واکنون واردکننده فولادند.پس به حرف وزیرمحترم گوش داده وهرچه زودتر.بی سروصداآنها رامنتقل کرده.وبه تعدادمحدودی کارخانه باسیستم پیشرفته جهت مصرف داخلی بسنده کنید متشکرم

  • ناشناس

    هنوز روزهای خوبمونه .

  • امید

    اینکه دولتها برنامه مفیدی واسه صنایع ندارن واضح و مشخصه. با تعطیلی صنایع، کارگران که قشر ضعیف هستن ضعیفتر میشن متاسفانه.
    ولی
    کلی از هزینه های این صنایع مثل زمین و کارگر و … به ریال هستش اونوقت توقع دارن درآمدشون دلاری باشه؟!!!
    با درآمدی از فروش محصولات به نرخ جهانی هم، یه ریال هم به جیب کارگرشون اضافه نمیشه.

  • ناشناس

    مد شده دیگه،هر کی میخواد گرون کنه تولیداتشو یکسری اخبار نادرست به رسانه های زرد میده و خودشونو به ورشکستگی میزنن.عین قطعه سازا و خودروساز ها.

  • ناشناس

    پس چطور شد آقای رییس جمهور قبل از انتخابات شرکتهای ورشکسته را میخواست اورحال کند حالا شرکتهای فعال یکی پس از دیگری ورشکسته میشوند موضوع از چه قرار است

  • مهرداد

    درود فراوان ، کارخانه ای که با صرفه جویی در مقیاس مشکل دارد باید تعطیل شود .یک نفر با سواد باید مردم را آگاه کند ایران باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندد یعنی کلیه رانتها و سوبسیدهای پنهان حذف شود ، دلار تک نرخی باشد ، قیمت اجناس را بازار تعیین کند .اگر این مهم اتفاق بیفتد کارخانجات یا باید هزینه های خود را پایین بیاورند یا تعطیل کنند .ایران بابت سوبسیدهای پنهان در جامعه جهانی ششصد درصد جریمه تنبیهی پرداخت میکند .پول مردم هم در داخل حیف میشود بابت اشغالهایی که تولید میکنند هم بابت واردات جریمه باید بشویم .این روش حکومت داری بدرد مردن میخورد مردم باید در یک نقطه هزینه اش را بدهند تا شرایط درست شود .گاز فولاد وقتی نرخ دلارش ۶۲۰ تومان بوده و حالا قرار است ۵هزار تومان بشود یعنی سوبسید پنهان که مغایر اصول سازمان تجارت جهانی است .چرا باید گاز و انرژی که متعلق به آیندگان نیز هست مُفت بگیرند و محصولاتشان را بیش از نرخ جهانی بمردم بفروشند تازه توقع گاز مجانی دارند .

  • ناشناس

    کمی هم خجالت بکشید براتون خوبه….قیمت فولاد شمش توی بازار ایران کیلویی ۵۰ هزار تومنه…شما اونوقت با قیمت کیلویی ۱۶ هزارتومن صادر میکنید ب خارج؟اینجوری از تولید داخل حمایت میکنید؟آخه چقد سیاه بازی؟چقد خیانت؟چقد دورویی؟چقد دروغ؟!خجالت بکشید دیگه….

  • ناشناس

    همش مقدمه چینی برای گران کردن فولاده بقیش هم فیلمه …..

  • ناصر آریا

    مافیای قدرت و ثروت این باز صنعت عظیم و راهبردی فولاد ایران را نشانه رفته است.