کد مطلب: ۶۲۴۹۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال جدید بانک مرکزی درباره تورم/ آمار جدید نقدینگی اعلام شد

سیگنال جدید بانک مرکزی درباره تورم/ آمار جدید نقدینگی اعلام شد

بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی آذر ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد. این نهاد مالی در این گزارش درباره آینده تورم در کشور هشدار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی آذر ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد. این نهاد مالی در این گزارش درباره آینده افزایش تورم در کشور هشدار داده است.

براساس داده‌های بانک مرکزی، پایه پولی کشور در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته ۳۷٫۶ درصد رشد کرده که افزایش هفت پله‌ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در واقع میزان رشد پایه پولی کشور در آذر سال ۱۳۹۹ نسبت به آذر سال ۱۳۹۸ معادل ۲۹٫۷ درصد بوده که نشان می‌دهد میزان خلق پول در یک سال گذشته سرعت گرفته است.

چاپ پول پس از افزایش پایه پولی، میزان نقدینگی را در کشور افزایش داده است. میزان نقدینگی تا پایان آذر ماه امسال به چهار هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد تومان(همت) رسیده که از رشد ۴۱٫۴ درصدی نسبت به آذر پارسال خبر می‌دهد.

شیب تند افزایش نقدینگی

میزان رشد نقدینگی در آذر سال ۹۹ نسبت به سال ۸۸ معادل ۳۸٫۴ درصد بوده که سه پله پایین‌تر میزان رشد فعلی است.

بانک مرکزی در این آمارها به افزایش پایه پولی و نقدینگی اشاره کرده، از آنجایی که تولید در کشور افزایش نداشته و عملا به جهت تحریم‌ها و شرایط کرونایی امکان افزایش تولید و عرضه کالا وجود نداشته این رشد نقدینگی خود را در قالب تورم نشان خواهد داد.

از سرگیری مسیر افزایش تورم

در واقع آمارها از افزایش قیمت کالاها و خدمات در ماه‌های آینده خبر می‌دهند، در چند ماه اخیر کارشناسان نسبت به استقراض غیرمستقیم دولت از بانک مرکزی هشدار دادند. آمارهای مرکز آمار ایران نیز حاکی از این است که حرکت مسیر صعودی تورم پس از وقفه دو ماهه، دوباره آغاز شده است. در سه ماه پاییز روند نرخ تورم نزولی بود، اما در دی ماه تغییر مسیر داد؛ به طوری که نرخ تورم ماهانه به ۲٫۴ درصد رسید.

کسری بودجه شدید دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز میزان کسری بودجه سال آینده را ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که یک تایید دیگری بر فرضیه ادامه روند تورمی در ماه‌های آینده است.

اگرچه دولت وعده کاهش نرخ تورم را داده اما، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دوره یک ساله منتهی به آبان، سرعت رشد بدهی دولت به بانک مرکزی چهار برابر شده است. یعنی دولت اقدام به چاپ پول کرده است.

با توجه به این آمارها به نظر می‌رسد توقع کاهش تورم دور از انتظار باشد و احتمالا بهترین سناریو این است که با انجام توافق، گشایش‌هایی رخ دهد که از میزان استقراض دولت از بانک مرکزی بکاهد. در این شرایط شاید بتوان ثبات تورم در نرخ‌های حدود ۴۰ درصد را پیش‌بینی کرد. در چند وقت اخیر برخی کارشناسان نیز چنین پیش‌بینی‌ای را مطرح کرده بودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با درآمد دولت فقط از محل صادرات نفت (که در تخیل خیلی ها نمی گنجد) پایان سال ۱۴۰۱ شگفت زده خواهید شد.کسری بودجه اهمیتی ندارد خیلی از کشورها کسری بودجه دارند ولی قطعا افزایش درآمدهای دولت با فروش نفت ۸۹ تا ۶۶ دلاری تمام پارامترهای اقتصاد کلان را دستخوش تغییر خواهد کرد.این کارشناسانی که در مورد تورم و انتظارات تورمی اظهار نظر می کنند مردادماه ۱۳۹۹ هم می گفتند قیمت سهام ارزنده است. همچنین هر بار شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی یک میلیونی و پانصد هزار واحدی می رسید ادعا می کردند زمان سرمایه گذاری است وضعیت عالی است و کف پایین تری نداریم !اواخر تابستان ۱۴۰۰ می گفتند تا پایان سال دلار ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان می شود و بعد از اینکه مردم عادی هم به روند نزولی نرخ دلار پی بردند نظرات‌شان را تغییر دادند و هر روز یک کف جدید برای دلار مطرح می کنند یک روز ۲۸ هزار تومان یک روز ۲۶ هزار تومان و این داستان همچنان ادامه دارد.در مجموع اظهارنظرهای این کارشناسان بارها نقض شده و محلی از اعراب ندارد.تمام انتظارات تورمی بعد از انتخاب دولت بایدن به پایان رسید به زودی توافق می شود و همانطور که حباب شدن تمام بازارها را طی سال های اخیر دیدیم تا پایان سال بعد شاهد خالی شدن تدریجی این حباب خواهیم بود.

    • محمد

      سلام به نظرم شما حیف شدید در ایران سریع تر مهاجرت کنید که اقتصاد آمریکا به شدت به شما احتیاج دارد.

    • ابراهیم

      با سلام .کارشناسان درست حساب میکنند و نتیجش با تاخیر نمایان میشه چون ما متغیر و بازی کننده های قهاری داریم.اگر ایران پای میز مذاکره نرفته بود دلار تا 36هزار تومان هم اغرایش پیدا میکرد میدونی چرا؟چون بیشترین سود رو دولت میبره.بزرگوار وقتی مقداری پول دلار یا هر ارزی به دست دولت میرسه :اقدام به فروش میکنه تو بازار ازاد تا مردم خرید کنن و دولت ریال جمع بکنه برای مصرف ریالی داخل ایران.بعد اگر دولت ها تورم نداشته باشن ضرر میکنن یا باید تورم پله ای داشته باشن یا صادرات زیاد.بودجه سال 1401روی دلار 24000تومانی بسته شده .خوشبین نباش که دلار بشه 5000تومان.و مورد بعد اینکه اقتصاد ایران نیاز به جراحی بزرگ داشت تا خیلی از یارانه ها به شرکت ها و غیره حذف بشه و همه چیز ازاد باشه که هرکس خودش رو به کنترل مصرف و حفظ دارایی ها کوشا بشه و اینکه این تورم داخل ملک و غیره قرار بود برای 6سال اینده باشه ولی کسی جرات این جراحی رو نداشت که امریکا زحمتش رو کشید و کار دولت رو راحت کرد و همه تقصیر ها گردن امریکا افتاد.یه ملک 100متری سال 96 به قیمت 200 میلیون معامله میشد توشیراز جای نسبتا خوب ولی امروز 2میلیارد معامله میشه اینو قطعا یادت بمونه درخواب هم پیش نخواهد امد که مبلغ ها به قبل برگردد.یه نگاه به اخبار بیاندازی متوجه میشی جنگ سر حذف ارز 4200 هست و تبعات بعد ان ددر حالی که سال 98دلار 3000 تومان بود فکر کنم.و مورد بعدی دولت داره پژو رو بصورت پیش فروش فروخته تحویل اسفند سال 1401 .

    • حمید

      راست میگه ایران چارهای جز توافق ندارد تمام شدن دلال ماشین ممسکن گرانی پدر دولت ومردم رو داورد

    • حمید

      ایران باید توافق کند دولت خودشم الان مشکل دارد ۲۰ میلیون کارمند دارد که حقوق میگیرند و ۱۵ میلیون کارمندان اضافه هستند من باسند حرف میزنم برید داخل کل ادارجات ۲ نفر کارمیکنن ۶ نفر قهوه میخورن ۳ نفر جیم زدن رفتن خونه

  • ناشناس

    تورم ۴۰درصد وافزایش حقوق میانگین ۱۰درصد آدم ازاین عدالت تعجب می کندخدایابه داد بازنشستگان برس که شرمنده خانواده ایمان شده ایم

  • امیر

    اگر به جدول تورم در ۴۰ گذشته دقت بفرمایید زمانیکه فروش نفت داشتیم و زمانی که تحریم نبودیم باز هم تورم دو رقمی داشتیم
    پس دلمون رو برای فروش نفت و رفع تحریمها خوش نکنیم

  • حمید

    پس شما مسعولین چه غلطی میکنید حقوق کارمندان که الکی زیاد کردید کم کنید تا تورم بیاد پایین