خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۰۷۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟ / وعده‌ها چه می‌گویند؟

چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟ / وعده‌ها چه می‌گویند؟

قیمت مرغ این روزها از قیمت‌های مصوب بالاتر رفته و این محصول غذایی، از سفره برخی اقشار تقریبا حذف شده است. در روزهای اخیر برخی مسئولان، این موضوع را به کمبود و گرانی در بازار جوجه یک روزه مرتبط دانسته‌اند و وعده کاهش قیمت مرغ را در روزهای آینده می‌دهند. اما آیا مرغ ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافته و حتی در برخی واحدهای صنفی از 100 هزار تومان هم فراتر رفته است. چندی پیش تجارت‌نیوز گزارش داده که نرخ مصوب مرغ برای مصرف‌کننده ۷۳ هزار تومان است که در میادین میوه و تره‌بار نیز با همین قیمت عرضه می‌شود، اما قیمت مرغ روز 25 تیر 1402، در برخی خرده‌فروشی‌های سطح بازار به ۱۱۲ هزار تومان هم رسید.

در این گزارش آمده بود: «یک ماه پیش مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، گفته بود که مرغ با قیمت مصوب به اندازه کافی و برای همه واحدهای صنفی تامین نمی‌شود. طوری که مرغ گرم با نرخ مصوب فقط برای یک‌پنجم صنوف تامین می‌شود و ۸۰ درصد مابقی باید از کشتارگاه‌ها با نرخ‌ حدود ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب بخرند. این وضعیت باعث شده اعضای این صنف به ناحق مشمول جریمه تعزیراتی شوند.»

در این میان، تولیدکنندگان مرغ نیز با مشکل تامین جوجه یک روزه و غذای دام با قیمت مناسب مواجه هستند.

جوجه یک روزه با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

برخی فعالان صنفی صنعت طیور، افزایش تورم در کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی (به طور کلی تورم در تولید) را عامل افزایش قیمت مرغ در مدت اخیر می‌دانند. به گفته آنها قیمت‌گذاری دستوری (73 هزار تومان) با واقعیت‌های این صنعت مطابقت دارد و هزینه‌های تولید فراتر از این قیمت است.

اکنون به گزارش سایت تحلیل بازار، قیمت جوجه یکروزه گوشتی به حدود 19 هزار و 590 تومان رسیده. این در حالی است که امروز کانال تلگرامی اصلاحات‌نیوز گزارش داده است که قیمت این نهاده دام و طیور، در اردیبهشت امسال با مجوز انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه، از شش هزار تومان به 16 هزار و 900 تومان افزایش یافته بود.

قیمت مرغ

افزایش قیمت جوجه یک روزه در اردیبهشت

از سوی دیگر، حبیب اسداله‌نژاد یکی از کارشناسان حوزه صنعت مرغداری در کشور نیز اخیرا با اشاره به افزایش قیمت جوجه و نهاده‌های دام و طیور به مهر گفته است: در حال حاضر نزدیک به دو ماه است که تولیدکنندگان، هزینه خوراک طیور را پرداخت کرده اما باری تحویل نگرفته‌اند. حدود ۴۵ روز است که توزیع سویا قطره چکانی انجام می‌شود و همین امر باعث افزایش این خوراک برای واحدهای مرغداری شده است.

وی در چرایی این موضوع گفت: خوراک دام خریداری شده، اما به دلیل تخصیص نیافتن ارز، اجازه ترخیص ندارد و نهاده‌ها در گمرکات کشور دپو شده است.

وعده‌ها در مورد کاهش قیمت مرغ

حالا برخی مسئولان و فعالان صنفی وعده می‌دهند که با افزایش جوجه‌ریزی تا پایان ماه جاری و ترخیص کالاها از گمرگات کشور، عرضه مرغ افزایش و قیمت آن کاهش می‌یابد. اخیرا علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفته است: با تامین نهاده‌های دامی و افزایش جوجه‌ریزی تا پایان تیرماه، در روزهای آتی شاهد عرضه بیشتر مرغ گوشتی خواهیم بود.

آنگونه که سایت تحلیل بازار گزارش داده است، ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون نیز چندی پیش گفت: با توجه به روند افزایشی جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود تولید مرغ افزایش یابد.

در این میان، مجید موسوی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز به فارس گفته است: با بهبود وضعیت تامین خوراک و جوجه یک روزه، قیمت مرغ تا 2 هفته آینده به تعادل می‌رسد‌.

همچنین محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران از ترخیص 100 درصدی کالاهای اساسی بخش غیر دولتی خبر داد. تسنیم معتقد است بعد از این اقدام گمرک ایران، ترخیص و عرضه نهاده‌های دامی افزایش می‌یابد و بر این اساس احتمالا قیمت اقلام اساسی در بازار با کاهش روبرو می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، همه این گلایه‌ها و وعده‌ها در حالی است که حتی بدون توجه به بایسته‌های علم اقتصاد، صرفاً با چند سال زندگی در ایران می‌توان پی برد که همواره در دهه اول محرم تقاضا برای خرید مرغ افزایش می‌یابد، اما دولت حتی توجهی به این مسئله نداشت.

به هر ترتیب اکنون از دولت انتظار می‌رود که سرانجام با دید حماایتی از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان تنظیم‌گر وارد بازار شود و با الگوبرداری از کشورهای توسعه‌یافته بیش از این سفره مردم را کوچک نکند.

البته برخی از فعالان اتحادیه‌ای اعلام کرده‌اند که با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در بهار امسال و کاهش تقاضا پس از پایان دهه اول محرم، احتمالاً قیمت مرغ از اواسط مرداد کاهشی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    آخه سه تا قوه باهم همسو هستن بخاطر این هوای مردم رو دارن.گوشت ومرغ وماهی ومیگو نخورید هیچ اشکالی نداره عوضش میتونید غم وغصه فراوان هست اونو جای گوشت ومرغ بخورید.

  • ناشناس

    دولت بی لیاقت

  • ناشناس

    فقط دلم واسه خودمون میسوزه ک دیگه بچه هام مرغم نمیتونن بخورن،گوشت قرمز ک سالهاست حذف کردیم

  • ناشناس

    مسئولان دروغ زیاد میگن. همانگونه که در مورد بورس چند سالی هست دروغ میگن ، در مورد قیمت مرغ هم دروغ میگن . اگه میخوان قیمت مرغ سقوط کنه بیاورندش تو بورس . در عرض ۲۴ ساعت قیمتش نصف میشه .

  • ناشناس

    مملکت را باید بدهند دست کسی که ریاضی ، فیزیک، شیمی و علم اقتصاد خونده . شما حساب کنید از اول انقلاب تا بحال کدام یک از رئیس جمهورای ایران دکتر یا مهندس بودند که ریاضی ، فیزیک، شیمی ،علم اقتصاد و … خوانده باشند ؟؟!!!!!!!!
    یه نگاهی به بورس بیندازید تا ته قصه خواهید رفت .

    • جفی

      بزودی. مرغ. کیلویی ۱ میلیون تومان.!!!! جوجه هارو باز بکشید.

  • ناشناس

    سال۹۶یادمه‌ مرغ کیلویی‌ ۶هزارتومان‌ بودمگه‌ چندسال‌ گذشته‌ یه‌ دفعه‌ بشه‌ ۱۵۰هزار؟چرا‌ ؟بجای‌ نظرخواستن‌ توضیح‌ بدیدچرامرغ‌ شده‌ انقدر

  • حمید

    وقتی حمایت برداشته بشه از تولید یعنی به من چه هرکی،هر کاری میخاد بکنه

  • ناشناس

    سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و…. تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
    من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
    و روزی ۸۰۰به شاطر
    روزی ۳۰۰برای نان دربیار
    و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
    حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
    و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
    و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
    کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    تو این مملکت چی ارزون میشه کسی به فکر مردم نیست مسئولین بی وجدان

    • کارگر بیچاره

      آخه چرا کسی بفکر این قشر کارگر بدبخت نیست بخداقسم یکساله ک از گرونی مزه گوشت قرمز رو فراموش کردیم الانم نوبت مرغ شده ک اینقدر گرون شده باید خوردن مرغ هم برامون آرزو بشه… آخه مسولین دارید با ما چیکار میکنید خدا ازتون نگذره..حتی نمی‌تونید یکماه قیمت ی مرغ رو ثابت نگه دارید ..فقط قول و وعده های الکی دادید روز ب روز بیچاره ترمون کردید نابود شدیم… تا چند ماه دیگه نون خالی هم گیرمون نمیاد… خدا ازتون نگذره

  • جعفر

    کدوم وعدها!!!!!!!؟؟؟؟؟ مگه کسی می‌تونه از رییس جمهور سوال کنه؟؟؟؟؟!!!! من موندم صدا و سیما چکار میکنه؟؟؟!!!