کد مطلب: ۸۴۲۲۶۶

نشست خبری رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد:

سلاح ورزی: انتخابات اتاق بازرگانی را تمام‌شده بدانید/ نقشه اقتصای با الگوی شرق آسیایی

سلاح ورزی: انتخابات اتاق بازرگانی را تمام‌شده بدانید/ نقشه اقتصای با الگوی شرق آسیایی

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تشریح زمینه‌های همکاری با دولت، از طراحی یک نقشه اقتصادی با الگوی شرق آسیایی خبر داد. حسین سلاح ورزی همچنین به حواشی اخیر انتخابات اتاق بازرگانی ایران واکنش نشان داد و آن را تمام‌شده دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دومین نشست خبری حسین سلاح ورزی در قامت رئیس اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های هئیت رئیسه جدید برای دوره دهم اتاق ایران تشریح شد. در این نشست سلاح‌ورزی با تأکید بر اتمام انتخابات اتاق ایران و حواشی آن، اعلام کرد: پیش از انتخابات 28 خرداد اعضای هیات رئیسه با تدوین برنامه‌ای با عنوان «تقسیم‌کار ملی برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد»، آنچه را که بخش خصوصی باید با هم‌افزایی دولت و برای گذار از شرایط فعلی انجام دهد، تعیین کردند.

وی ادامه داد: این برنامه در راستای ارتقای جایگاه بخش خصوصی و هم‌راستا با برنامه دولت و فرمایشات رهبر انقلاب است. اتاق بازرگانی هفت پروژه جدی در اتاق آغاز و تلاش کرد روی پروژه‌هایی متمرکز باشد که ارزش افزوده بیشتری دارند. در نتیجه ۲۳ رسته شغلی که بیشترین سهم در اشتغال و گردش مالی دارند و بخش خصوصی نیز در آن‌ها پررنگ است را انتخاب و بر اساس الگوبرداری از کشورهای شرق آسیا یک نقشه اقتصادی به عنوان یک برنامه زیرساختی ایجاد کرد.

طراحی یک پلتفرم بومی برای همکاری اتاق‌های باازرگانی

بر اساس اعلام سلاح ورزی، اتاق بازرگانی ایران به دنبال ایجاد یک پلتفرم است که با همکاری استانداران، مسئولان و اتاق‌های استانی ایجاد کند. در این پلتفرم تلاش شده نهادهای مالی با استفاده از سرمایه‌گذاران بومی طراحی شود. همچنین در زمینه دیپلماسی اقتصادی، اتاق، همسو با دولت به دنبال ایجاد یک دبیرخانه است تا یک هم‌گرایی با کشورهای منطقه ایجاد شود. در این زمینه از ظرفیت اتاق‌های مشترک استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه اتاق برای راه‌اندازی طرح کارورزی، تأکید کرد: بررسی کشورهای آسیای شرقی و هند این نتیجه حاصل شد که اتصال بنگاه‌های کاریابی به اتاق‌های بازرگانی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. در نتیجه طرح ملی کارورزی به دولت پیشنهاد شد.

برنامه اتاق بازرگانی برای ورود به صنعت ساختمان‌سازی

او با بیان برنامه‌های اتاق ایران برای ورود به صنعت ساختمان‌سازی نیز تشریح کرد: دولت درباره بازار مسکن ادعایی مطرح کرده که فارغ از اینکه آیا این عدد دست‌یافتنی است یا خیر، لازم است برنامه‌ریزی برای این حوزه صورت بگیرد. در این زمینه تعداد زیادی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی عضو اتاق هستند و انجمن های انبوه‌سازان و تعاونی‌ها نیز زیرمجموعه اتاق شناخته می‌شوند. بر این اساس می‌توان با هماهنگی و تشکیل زنجیره کامل، از این ظرفیت استفاده کرد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: اکثر مردم از تجربه مسکن مهر به نیکی یاد نمی‌کنند و باید از این تجربه استفاده کرد. چراکه این تجربه دیگر نباید تکرار شود و اتاق بازرگانی برای جلوگیری از تکرار چنین تجربه‌ای به دنبال تعریف یک زنجیره تامین مالی است.

ضرورت احیای روابط دولت و بخش خصوصی

رئیس پارمان بخش خصوصی با اشاره به صحبت‌های رئس دولت سیزدهم برای احیای واحدهای دولتی، گفت: تأکید رئیس دولت احیای واحدهای تولیدی تعطیل‌شده و نیمه‌فعال است. آمار نشان می‌دهد که ۸۰ هزار طرح ملی و عمرانی وجود دارد که تکمیل نشده و صدها هزار میلیارد تومان سرمایه ملی در حال از بین رفتن است. در همین زمینه اتاق برنامه مدونی تعریف کرده که بیشتر این پروژه باز تعریف خواهد شد و سرمایه‌گذاری روی آن توجیه‌پذیر ست.

سلاح‌ورزی با تاکید بر ضرورت احیای رابطه بخش خصوصی و دولت گفت: با توجه به سابقه بد خصوصی‌سازی، اعتماد بخش خصوصی و دولت به همدیگر کاهش یافته است. اتاق برای ترمیم این ارتباط برنامه جدی دارد تا حضور در فضای کسب و کار کشور را سهولت بخشد تا بدین شکل به کمک دولت آید.

سوت پایان انتخابات اتاق بازرگانی به صدا درآمده است

رئیس اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه دخالت دولت در انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و جلسه شنبه شورای عالی نظارت گفت: در جلسه هئیت نمایندگان هم اعلام کردم که از نظر ما انتخابات تمام شده و سوت پایان این بحث به صدا درآمده است. عده‌ای اسم تحرکات ضد اتاق را بی‌اخلاقی گذاشتند، اما من اسم آن را بی‌تقوایی می‌گذارم. گروهی برای اعمال فشار و لکه‌دار کردن چهره بنده در چند هفته گذشته واژه فساد و فسادیاب را ترند کردند. من در محضر شما و خداوند تاکید می‌کنم هیچ‌گاه از رانتی استفاده نکرد‌ه‌ام و تا به حال هیچ محکومیتی نداشته‌ام.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت رهبر انقلاب از بخش خصوصی و صحبت‌های رئیس دولت، اصلا نگرانی خاصی وجود ندارد و اگر هم صحبتی از طرف دولت مطرح شود، بنا بر نقش حقوقی، رئیس کابینه حافظ قانون اساسی است. فلذا امیدواریم پس از جلسه شنبه شورای عالی هیئت نظارت بر انتخابات، دیگر این حاشیه‌ها تمام و اگر صحبتی مطرح شود در راستای کمک به اقتصاد کشور بخش خصوصی و رفاه مردم باشد.

تائید خبر منتشرشده در تجارت‌نیوز

سلاح ورزی در باره ادعای برخی رسانه‌های مبنی بر دعوت نشدن یا راه ندادنش به جلسه شورای عالی استاندارد که تجارت‌نیوز آن را رد کرده بود، توضیح داد: در خصوص عدم شرکت در جلسه شورای عالی استاندارد و خبر منتشرشده در تجارت‌نیوز مبنی بر حضور بنده در باکو، خبر این رسانه کاملاً درست است و من ایران نبودم. اینکه من را به این جلسه یا هر جلسه دیگر راه ندادند هم کذب است. هیچ جلسه‌ای نبوده که من را راه ندهند.

او افزود: چنین صحبت‌هایی، به جز ایجاد بدگمانی بین بخش خصوصی و دولت، هیچ کمکی به جامعه بخش خصوصی و اقتصاد کشور نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون نیز دعوتنامه‌ها به صورت روتین ارسال می‌شود و نمایندگان اتاق بازرگانی هم در جلسات شرکت می‌کنند. به موجب قانون اتاق عضو برخی شوراهاست که جلوگیری از حضور رئیس اتاق خلاف قانون است و به طور حتم رئیس دولت اجازه بروز چنینی تخلفی را نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.