خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۳۲۹۵

جلسه نظارت بر اتاق بازرگانی بدون نتیجه ماند/ بخش خصوصی گروگان باندهای قدرت

جلسه نظارت بر اتاق بازرگانی بدون نتیجه ماند/ بخش خصوصی گروگان باندهای قدرت

در حالی که اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، روسای انجمن‌ها و تشکل‌ها و حتی روسای دو قوه قضائیه و مقننه از دولت خواستند که به نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی احترام بگذارد، شورای عالی نظارت که سه وزیر دولت هم در آن حضور دارند، پس از چهار ماه هنوز درگیر خواسته‌های برخی از باندهای قدرت هستند و بخش خصوصی را گروگان گرفته‌اند. چنانکه جلسه امروز این شورا هم درباره تعیین تکلیف نهایی انتخابات اتاق بازرگانی ایران بدون نتیجه به پایان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز جلسه رسیدگی به نتیجه انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که پس از حدود هشت ساعت کشمکش و بحث بدون نتیجه مشخص به پایان رسید.

با گذشت چهار ماه از انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران هنوز تکلیف مهم‌ترین نهاد انتخاباتی بخش خصوصی مشخص نشده است و جلسه سوم شورای نظارت بر انتخابات اتاق هم امروز بدون هیچ نتیجه‌گیری خاصی به پایان رسید. این بدان معناست که هنوز مشاور اقتصادی روسای سه قوه و عضو ثابت و دارای حق رای 21 شورا و کارگروه اقتصادی هنوز مشخص نیست.

در ابتدا به نظر می‌رسید تشکیک در انتخاب هیئت رئیسه از سوی یک گروه کوچک باشد و با توجه به حمایت و رای قاطع اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور مشکلی وجود نخواهد داشت. حتی حضور حسین سلاح‌ورزی در همایش قوه قضائیه و حضور در برخی جلسات این قوه باعث شد که بخش خصوصی نگرانی در این خصوص نداشته باشد، اما عدم دعوت از رئیس اتاق ایران و یا نماینده او در شوراهای مختلف نشان داد که باند ضد اتاق چندان هم کوچک نیست و تقابلی جدی بین برخی از اعضای دولت و بخش خصوصی شکل گرفته است.

تلاش برای پاک‌سازی اتاق بازرگانی

اکنون در حالی این باند قدرت مشخصاً از سوی برخی اعضای حاضر در دولت و اعضای نزدیک به رئیس قوه مجریه هدایت می‌شود که شاید این افراد تا پیش از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی حتی نام اتاق بازرگانی را به نشنیده بودند، اما اکنون به دنبال پاک‌سازی غیرخودی‌ها و روی کار آوردن اعضای منتسب به محفل‌های مرتبط به دانشگاه امام صادق و آستان قدس رضوی، گویا آن‌ها به پارلمان بخش خصوصی هم چشم دوخته‌اند.

این افراد احتمالاً همان‌هایی هستند که رئیسی با همراهی رئیس مجلس قصد دارد وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت بازرگانی تأسیس و به آن‌ها پیشکش کند. البته آن‌ها نسبت به اظهار نظر یا به عبارت بهتر اعمال نظر نسبت به مخالفت با انتخابات قانونی اتاق بازرگانی ابایی هم ندارند و صراحتاً خواستار دور زدن قانون هستند.

این در حالی است که قوه قضائیه در نامه‌ای غیرقانونی بودن این انتخابات را رد کرد و در بررس پرونده سلاح‌ورزی مورد خاصی پیدا نکرد. همچنین مجلس هم در این باره موضع مخالفی از خود نشان نداده و رئیس دولت هم با چند سوال صرفاً خواستار رفع ابهامات شد. اما به نظر می‌رسد باندی که به اتاق بازرگانی چشم دوخته خود را نسبت به تبعیت از قوانین کشور و نظرات قوای تصمیم‌گیر مبرا می‌داند و سعی در نفوذ به نظر نهایی رئیس دولت و شورای عالی نظارت دارد.

البته مقصود از تهیه این گزارش دفاع از شخصی خاص و به‌ویژه رئیس اتاق بازرگانی ایران نیست، بلکه موضوع به وضعیت تصمیم‌گیری‌ها و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بازمی‌گردد. متأسفانه هر گروهی که در این کشور روی کار می‌آید سعی بر حذف تمام افرادی دارند که آن‌ها را منتسب به خود نمی‌دانند.

شاید قبلاً این پاک‌سازی به همان نهادهای دولتی محدود می‌شد، اما برای اولین بار این تمامیت‌طلبی به اتاق بازرگانی هم کشیده شده است و قرار نیست هیچ قانونی هم مانع ادامه باندبازی این افراد شود.

بی‌برنامگی دولت به بخش خصوصی هم کشیده می‌شود؟

در حالی این افراد از تلاش‌های غیرقانونی خود دست نمی‌کشند که احتمالا از همین حالا قول صندلی وزارتخانه جدید را گرفته‌اند. از سوی دیگر تمام ارکان اصلی تصمیم‌گیر کشور به صورت یک دست در اختیار یک گروه قرار گرفته و همین اتفاق برای اجرای برنامه‌ها بدون مانع سیاسی و حزبی کافی است. اما افرادی که از این یکدستی نتوانسته‌اند استفاده کنند و هر روز بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده‌اند، مشخص نیست به چه نیتی قصد دارند لقمه‌ای هم از سفره اتاق بازرگانی برای خود و رفقایشان بگیرند؟!

در این بین طی دهه‌های اخیر هیچ‌گاه اتاق بازرگانی نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته و در بهترین حالت از مشاوره‌های رئیس آن در تصمیمات کوچک استفاده شده است. البته ابراهیم رئیسی در زمان مبارزات انتخاباتی از اتاق ایران هم به‌عنوان تریبونی برای تبلیغات خود استفاده کرد و خود را حامی بخش خصوصی نشان داد، اما با اتفاقات ماه‌ها و هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نفس بخش خصوصی را هم به شماره انداخته است.

البته دولت‌های پیشین هم کم به این اتاق جفا نکردند و با اقداماتی که انجام دادند مانع توسعه اتاق بازرگانی شدند. تا جایی که شاید بسیاری از تاجران خرد حتی از اینکه چه کسی رئیس اتاق است اطلاعی نداشته باشند و اخبار آن را هم دنبال نکنند.

حال مانور رسانه‌ای ماه‌های اخیر به‌ویژه در رسانه‌های نزدیک به دولت نشان از تحرکات گروهی خاص دارد که شاید بهتر بود اعلام می‌کردند به دنبال چه چیزی هستند؟

به هر حال امروز هم جلسه تصمیم‌گیری درباره ریاست بر اتاق هم بدون نتیجه به پایان رسید تا همچنان آینده اتاق در هاله‌ای از ابهام بماند.

برای مطالعه بیشتر صفحه بخش خصوصی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.