کد مطلب: ۳۲۷۶۵۷

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

تلاش‌های توسعه‌ای در بندر چابهار، آمریکا را قانع به معافیت این بندر از تحریم‌ها کرد

تلاش‌های توسعه‌ای در بندر چابهار، آمریکا را قانع به معافیت این بندر از تحریم‌ها کرد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تلاش‌های توسعه‌ای در بندر چابهار، آمریکا را قانع به معافیت این بندر از تحریم‌ها کرد.

بهروز آقایی اظهار کرد: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه‎گذاری‌های عمده‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت‌های بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری صورت گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آقایی بیان کرد: اقدامات توسعه ای طی 4 سال گذشته در تاریخ این بندر بی‌سابقه است که باعث شد بهره‌برداری از بندر چابهار بعنوان اولین بندر کشور در ترانزیت، حجم گسترده‌ای از کالا های اساسی افغانستان و همچنین جذب اپراتور خارجی و اتصال سه کشور ایران، هند و افغانستان طی توافقنامه‌ای موسوم به توافقتنامه چابهار، امریکا را جهت مستثنی کردن این بندر از تحریم‎های ناعادلانه علیه کشورمان قانع کند‌ .

وی ازطراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی بعنوان یک پروژه ملی یاد کرد که بهره‌برداری از آن خصوصاً درحوزه ترانزیت افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی بوده و افزود: ظرفیت‌های ایجاد شده با افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از انجام سرمایه گذاری‌های گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش بینی کرد در آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های تجاری و حمل و نقل دریایی گسترده ای در این منطقه ایجاد خواهد شد و با محدودیت‌های موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس مطمئنا با لوپ لاینری جدید کشتیرانی بین بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان با فعالیت‌های بازرگانی، دریایی، کشتیرانی و خدمات وابسته، جابجایی کالاهای ترانشیبی و ترانزیتی در این منطقه راه اندازی و نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه را محسو‌س‌تر خواهد کرد .

آقایی گفت: امروز بندر چابهار بعنوان پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر کشور قادر خواهد بود‌ پاسخگوی همه فعالیت های بنادر جنوبی باشد؛ به‌نحوی که هرگونه محدودیت در حوزه خلیج فارس هیچ خللی در انتقال کالاهای اساسی کشور و صادرات انواع کالاها (‌مواد نفتی، معدنی و … ) و تجارت دریایی کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر کشتی با ظرفیت 85 هزار تن و محموله های 70 هزار تنی غلات و کالای اساسی و کشتی‌های حامل برنج اساسی در بندر چابهار پهلوگیری کرده که حاکی از هدف گذاری صحیح قابلیت‌های ایجاد شده بندر شهید بهشتی در اجرا و بهره برداری رساندن و به حداقل همه محدودیت‌ها اعمالی برای بنادر کشور باشد. .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای انتقال و تخلیه کالاهای اساسی کشور و کشورهای منطقه با وجود بالفعل کردن بندر چابهار وجود ندارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.