فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۶۸۷

افزایش ۰.۶ درصدی صادرات زنجیره آهن و فولاد در ۴ ماهه امسال

افزایش ۰.۶ درصدی صادرات زنجیره آهن و فولاد در ۴ ماهه امسال

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد طی چهار ماهه نخست امسال، آمار صادراتی زنجیره آهن و فولاد حاکی از رشد ۰.۶ درصدی رشد حجم صادرات کل زنجیره آهن و فولاد معادل ۶۰ هزار تن، صادرات بیشتر نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه در مجموع ۱۰ میلیون و  ۱۷۱ هزار تن میزان صادرات کل زنجیره آهن و فولاد صادر شده که نسبت به میزان صادرات کل زنجیره سال گذشته که ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار تن صادر شده بود، ۰.۶ درصد افزایش صادرات را ثبت کرده است.

طی این مدت یک میلیون و  ۱۰۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به ۹۲۵ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۵ درصد بیشتر شده  که بیشترین میزان افزایشی صادرات را به خود اختصاص داده است.

افزایش ۱۹.۵ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی در حالیست که صادرات اکثر کارخانه‌های نوردی به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش های صادراتی ریالی تبدیل شده است.

در مقابل صادرات مقاطع تخت فولادی بیشترین میزان کاهش صادرات را به میزان ۲۷.۶ درصد ثبت کرده است.

طی چهار ماهه نخست سال جاری ۱۱۴ هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده که نسبت به ۱۵۷ هزار تن صادر شده این مقاطع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۶ درصد کاهش داشته است.  

از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه یک میلیون و ۲۱۹ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که نسبت به یک میلیون و ۸۲ هزار تن صادر شده در چهار ماهه سال گذشته، ۱۳۷ هزار تن معادل ۱۲.۷ درصد رشد صادرات ثبت کرده است.

صادرات فولاد میانی و آهن اسفنجی طی چهار ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر یک کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرده‌اند؛ صادرات فولاد میانی از دو میلیون و ۷۶۱ هزار تن در مجموع چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به دو میلیون و ۱۳۵ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده است. صادرات آهن اسفنجی نیز از ۵۸۰ هزار تن به ۴۴۹ هزار تن کاهش یافته است.

کاهش صادرات آهن اسفنجی بسیار عجیب است؛ چراکه طی سال‌های اخیر این محصول معدنی، همیشه بیشترین درصد افزایش را به خود اختصاص داده و درصدهای قابل توجهی رشد را ثبت می‌کرد.

طبق تاکید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، افت عجیب ۲۳ درصدی حجم صادرات آهن اسفنجی در حالی رخ داده که به دلیل محدودیت‌های برقی، عرضه این محصول در بورس کالا خریدار نداشته است.

حجم صادرات گندله سنگ‌آهن در چهار ماهه سال گذشته، سه میلیون و ۲۸۸ هزار تن بوده که در مدت مشابه سال جاری به سه میلیون ۸۴۷ هزار تن رسیده و ۱۷ درصد رشد را ثبت کرده است.

در نهایت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن نیز با رشد ۵.۱ درصدی از دو میلیون و ۳۹۹ هزار تن به دو میلیون و ۵۲۱ هزار تن رسیده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.