فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۹۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جدیدترین آمار از ثبت نام ایران خودرو/ ایجاد ۱.۱ میلیون حساب جدید وکالتی

جدیدترین آمار از ثبت نام ایران خودرو/ ایجاد 1.1 میلیون حساب جدید وکالتی

ثبت نام ایران خودرو از هفته گذشته آغاز شده و طبق آمار، تا ساعت 20 روز شنبه 20 میلیون و 570 هزار نفر در این دوره از ثبت‌نام، شرکت کرده‌اند. اما آمار ثبت‌نامی‌ها به تفکیک هر طرح چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز،

ثبت نام ایران خودرو با دو محصول وارداتی برقی، سه محصول مونتاژی از خانواده هایما و پنج خودروی داخلی از هفته پیش آغاز شد. طرح فوق در شرایطی در حال برگزار است که حدود 1.5 سال از آخرین فروش ایران خودرو می‌گذرد و قرار است پس از معرفی برندگان قرعه‌کشی، بخشنامه فروش برای این افراد ارسال شود.

به گفته منابع آگاه، آخرین آمار از ثبت‌نام طرح فروش ایران خودرو تا ساعت 20 روز گذشته به شرح زیر است:

تعداد کل ثبت‌نامی‌های ایران خودرو
  نفرات ثبت نام کننده
حساب‌های وکالتی 1 میلیون و 99 هزار و 976 نفر
طرح عادی ایران خودرو 725 هزار و 644 نفر
طرح جوانی جمعیت 733 هزار و 43 نفر
طرح خودروهای فرسوده 78 هزار و 920 نفر
طرح خودروهای برقی 32 هزار و 946 نفر
مجموع ثبت‌نامی‌ها یک میلیون و 570 هزار و 553 نفر

آمار عجیب‌وغریب از پول‌های بلوکه‌شده صحت دارد؟

از زمان آغاز وکالتی کردن حساب‌ها برای ثبت نام ایران خودرو از یک‌شنبه هفته پیش، بسیاری از رسانه‌ها و صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی آمار و ارقام عجیب‌وغریبی از مبالغ بلوکه‌شده در بانک‌ها ارائه می‌دهند. این در حالی است که علاوه‌ بر بی‌اساس بودن آمار فوق، برخی ملاحظات نیز برای محاسبه مبالغ بلوکه‌شده نیاز است.

در گام اول بسیاری از آمارهای ارائه‌شده، چنین است که بین 1.5 میلیون تا دو میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو شرکت کرده و هر یک از آن‌ها، مبلغ 230 میلیون تومان در حساب‌های خود بلوکه کرده‌اند. غافل از اینکه تا پایان روز گذشته حدود 725 هزار نفر در طرح عادی ثبت‌نام کردند و مابقی، طرح‌های دیگری همچون جوانی جمعیت، خودروهای فرسوده و خودروهای برقی را برگزیدند که نیازی به بلوکه کردن پول ندارند.

البته بسیاری از افرادی هم که اقدام به بازکردن حساب وکالتی کردند، هنوز ثبت‌نام خود را در سامانه فروش ایران خودرو انجام ندادند و بر اساس آمار جدول فوق، حدود یک میلیون و 100 هزار نفر مبلغ مذکور را در حساب‌های بانکی بلوکه کرده‌اند.

باید در نظر داشت که احتساب فروش اموال توسط افراد و بلوکه کردن مبلغ 230 میلیون تومان برای تک تک همین یک میلیون و 100 هزار نفر نیز محاسبه درستی نیست. چراکه از یک‌سو ممکن است بسیاری از افراد چنین مبلغی را در حساب بانکی خود داشته و صرفاً به وکالتی کردن حساب بانکی خود اقدام کرده باشند. همچنین از سوی دیگر باید در  نظر داشت که بسیاری از بانک‌های معرفی‌شده برای حساب وکالتی، تسهیلاتی را تحت عنوان وام به متقاضیان ارائه می‌دهند و در اغلب موارد، نیازی به واریز کل مبلغ 230 میلیون تومان نیست.

با این حال نکته عجیب دیگر به رقابت بانک‌ها برای جذب این سپرده اجباری بازمی‌گردد؛ چنانکه تعدادی از آن‌ها برای این طرح وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته‌اند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده بانک مهر ایران 80 میلیون تومان، بانک صادرات 100 میلیون تومان، بانک سرمایه 100 میلیون تومان، بانک ملت 130 میلیون تومان، بانک آینده 100 میلیون تومان، موسسه ملل و بانک تجارت 130 میلیون تومان، بانک رفاه 100 میلیون تومان و بانک سینا مبلغ 115 میلیون تومان را به عنوان تسهیلات برای این دوره از فروش ایران خودرو در نظر گرفته بودند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.