کد مطلب: ۳۰۲۲۱۷

گفت‌وگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

پیش‌بینی قیمت سکه

پیش‌بینی قیمت سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: ثبات قیمت طلا و سکه در زمان تحریم‌ها به مدیریت اقتصادی دولتمردان، نگاه و ارتقا فرهنگ مردم بستگی دارد. مردم اگر در شرایط تحریم‌ها بتوانند نیاز خود را مدیریت کنند و بانک مرکزی هم به تقاضاها پاسخگو باشد، قیمت سکه همانند گذشته بی‌رحمانه افزایش نخواهد یافت.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، اواسط اردیبهشت ماه سال جاری رئیس جمهور آمریکا از خروج این کشور از برجام خبر داد. ترامپ بعد از اینکه رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد به تمامی شرکت‌ها و تجار فرصت داد تا ظرف مدت ۱۸۰ روز (شش ماه) فعالیت‌های خود را از ایران خارج کنند. با این تصمیم‌گیری‎ها غرب علیه ایران عملا وضعیت اقتصادی ایران وارد فاز تازه‌ای شد.

حال اعمال مجدد تحریم‌های مالی علیه ایران در شرایطی قرار است طی دو ماه آینده آغاز ‌شود که بازار ارز و طلای کشور در طول ماه‌های اخیر با شوک‌های متوالی قیمت مواجه بوده است.

طی پنج ماه نخست سال جاری دولت با برخوردهای قهری قصد داشت مانع از شتاب‌گیری قیمت‌ها شود اما تاکنون در این امر موفق نبوده و سیاست تک‌نرخی کردن ارز نیز به اهداف مدنظر بخش‌خصوصی نرسیده است.

با وجود زمزمه‌های تشدید تحریم‌ها که هنوز از جزئیات آن خبر موثقی در دسترس نیست اما شایعات به وجود آمده از افزایش نرخ دلار و سکه حکایت دارد. به‌طوری‌که با نزیک شدن به آبان ماه هر روز روند قیمتی سکه با نوسانی مواجه می‌شود. امروز سه شنبه ۲۷ شهریور هم قیمت سکه امامی با 5,000 تومان (0.11 درصد) افزایش به عدد 4,545,000 رسید.

آینده قیمت سکه

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت سکه در دوران پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها در آبان ماه امسال به تجارت‌نیوز می‌گوید: به کمک صاحب نظران بانک مرکزی و برخی مدیران دولتی برنامه‌های هدف‌مندی را برای خروج از بحران ها داریم. به هرحال اینکه عده‌ای بگویند تحریم‌ها در حوزه اقتصادی اثرگذار نخواهد بود، فرضیه‌ای اشتباه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تحریم‌ها اثر خودش را در افزایش قیمت سکه و طلا خواهد گذاشت.

آیت محمد ولی با ارائه پیشنهادی در زمینه چگونگی شکست قیمت طلا و سکه در زمان تشدید تحریم‌ها اظهار می‌کند: ثبات قیمت طلا و سکه در زمان تحریم‌ها به مدیریت اقتصادی دولتمردان، نگاه و ارتقا فرهنگ مردم بستگی دارد. مردم اگر در شرایط تحریم‌ها بتوانند نیاز خود را مدیریت کنند و بانک مرکزی هم به تقاضایشان پاسخگو باشد، قیمت سکه همانند گذشته بی‌رحمانه افزایش نخواهد یافت.

او می‌افزاید: ممکن است با شروع تحریم‌ها در زمینه تنظیم بازار با مشکلاتی مواجه شویم. درحال حاضر برای پیشگیری از مشکلات در هر هفته جلسات چند جانبه‌ای با حضور تشکل‌ها و دولتمردان برگزار می‌شود که امیدواریم با پیاده‌سازی برنامه‌ها بتوانیم از رشد یک باره قیمت‌ها جلوگیری به عمل آوریم.

محمد ولی درباره چشم‌انداز قیمت طلا تصریح کرد: چنانچه برنامه دور زدن تحریم‌ها همانند گذشته تنها به شعار منوط شود بی‌شک با مشکلات و موانع عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. امیدواریم با نشست‌های چند جانبه‌ای که برگزار می‌شود بتوانیم موانع و ایرادها به وجود آمده در سطح بازار را کنترل و مهار کنیم.

برخی کارشناسان می‌گویند که قیمت سکه تا دو ماه بعد یعنی پیش از آغاز تحریم‌ها روال ثابتی را طی خواهد کرد و این درحالی است که انتظار می‌رود بانک مرکزی به همراه دولتمردان بتوانند سیاست عملی تازه‌ای را برای خروج از این بحران‌ها وضع کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.