کد مطلب: ۳۹۷۳۱۱

آینده یورو چه می‌شود؟

آینده یورو چه می‌شود؟

یورو از ابتدای سال جاری میلادی عملکرد ضعیفی را ثبت کرده و در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح دو سال گذشته رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد افت یورو پس از آن صورت گرفت که داده‌های اقتصادی مربوط به منطقه یورو صبح روز چهارشنبه منتشر شد.

در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای جهانی، یورو به کانال ۱٫۰۹ دلاری -پایین‌ترین سطح از می سال ۲۰۱۷- وارد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یورو در ماه آگوست ۰٫۹ درصد از ارزش خود را از دست داده اما از ابتدای امسال عملکرد ضعیفی را ثبت کرده که موجب تضعیف موقعیت این ارز اروپایی در برابر دلار شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، افت یورو پس از آن صورت گرفت که داده‌های اقتصادی مربوط به منطقه یورو صبح روز چهارشنبه منتشر شد.

بر اساس این داده‌ها، تولید ناخالص داخلی آلمان در بازه زمانی آپریل و ژوئن ۰٫۱ درصد کاهش یافته و این مساله افزایش نگرانی‌ها در مورد امکان وقوع رکود اقتصادی برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را از سوی سرمایه‌گذاران به همراه داشته است.

این وضعیت همچنین بر اقتصاد کل منطقه تاثیرگذار بوده است. تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماهه دوم سال در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن تنها ۰٫۲ درصد رشد کرده؛ این در حالی است که در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ این رقم ۰٫۴ درصد بوده است.

یکی از علائم وقوع رکود اقتصادی، معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری است؛ اتفاقی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ تاکنون رخ داده است. معکوس شدن این منحنی زمانی رخ می‌دهد که نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله از ۱۰ ساله سبقت می‌گیرد.

با کاهش بازدهی اوراق قرضه در ایالات متحده، اوراق قرضه ۱۰ و ۳۰ ساله در اروپا هم رکورد جدیدی را در مسیر کاهش ثبت کرده است. اوراق قرضه ۱۰ ساله و ۳۰ ساله در آلمان و اوراق قرضه ۱۰ ساله در فرانسه به پایین‌ترین سطح در طول تاریخ رسیده است.

همچنین در بریتانیا برای اولین بار طی یک دهه گذشته، بازدهی اوراق قرضه کوتاه‌مدت از بلندمدت سبقت گرفته است.

از سوی دیگر، داده‌های جدید از اقتصاد یونان نشان می‌دهد که وضعیت این منطقه از آنچه پیش‌بینی شده بدتر است و این روند می‌تواند پول مشترک منطقه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

یونان برای چهارمین سال متوالی در رکود به‌سر می‌برد. پل تامسون، مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول به این کشور توصیه کرده است تا استراتژی‌های حالِ حاضر خود را برای حل‌وفصل بحران مالی مورد بازبینی قرار دهد.

تامسون یونان را تشویق کرده تا سیاست‌های مربوط بر افزایش مالیات را متوقف کند و بیشتر بر روی کاهش هزینه‌ها متمرکز شود.

از دیگر دلایل سقوط یورو، صحبت‌های رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر ادامه روند کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر است. با توجه به احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در منطقه اروپا با هدف پیشگیری از وقوع رکود، پیش‌بینی می‌شود روند کاهش ارزش یورو ادامه یابد.

*بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از منابع freshplaza , fxstreet ، rationalfx و بلومبرگ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.