کد مطلب: ۴۴۶۷۲۶

آخرین پیش‌بینی‌های تحلیلگران از آینده فلز زرد

روند صعودی طلا چقدر محتمل است؟

روند صعودی طلا چقدر محتمل است؟

طلا با بیش از ۱۳ درصد رشد، در صدر فهرست پربازده‌ترین دارایی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ قرار دارد. درحالی‌که برخی از تحلیلگران ادامه رشد این بازار و حتی قیمت سه هزار دلار را پیش‌بینی کرده‌اند، برخی دیگر معتقدند، طی ماه‌های آینده اصلاح قیمت در بازار طلا رخ خواهد داد.

طلا که در شرایط بحرانی و عدم قطعیت، نقش دارایی امن را ایفا می‌کند، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از کیتکو، برخی تحلیلگران با توجه به شیوع ویروس کرونا و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینیِ آن، چشم‌انداز بسیار روشنی برای بازار طلا در نظر گرفته‌اند.

استیو فوربس، مدیر و سردبیر نشریه آمریکایی فوربس به‌تازگی در این زمینه گفته است: صرفنظر از اینکه پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری کووید-۱۹ و واکنش بعدی دولت‌ آمریکا به آن چه باشد، یک نکته واضح است؛ نقش طلا به‌عنوان دارایی امن پابرچا است و سرمایه‌گذاری بر روی آن یک ضرورت است.

به‌گفته او، در حال حاضر دولت آمریکا تریلیون‌ها دلار صرف نجات اقتصاد از ویروس کرده است و این مساله تشدید نگرانی‌ها از تورم را به‌دنبال داشته است. طلا همواره مأمنی در برابر سیاستگذاری‌های ناصحیح دولت بوده است.

فوربس همچنین معتقد است: سیاست‌های تصویب‌شده از سوی دولت ممکن به فاجعه منجر شود و در نهایت این ظرفیت برای طلا فراهم شود که الگوی رشد دهه ۱۹۷۰ را دنبال کند.

به‌این‌ترتیب، فوربس به جمع تحلیلگرانی پیوسته که معتقدند، شرایط فعلی موجب رشد قابل توجه فلز زرد خواهد شد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری Bank of America هم هفته گذشته، در گزارشی پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی به بالاترین سطح تاریخی خود خواهد رسید.

تحلیلگران این موسسه چشم‌انداز خود را از آینده قیمت طلا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و بر این باورند که قیمت فلز گرانبها طی ۱۸ ماه آینده به سه هزار دلار خواهد رسید.

جان هاثاوی، مدیر ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری Sprott اخیرا در گزارشی نوشته است: نه‌تنها قیمت طلا تحت تاثیر سیاست‌های پولی و مالی بی‌سابقه بانک‌های مرکزی رشد می‌کند، بلکه ارزش سهام شرکت‌های معادن طلا هم افزایش خواهد یافت.

با این حال، همه تحلیلگران، رکوردهای جدید را در بازار طلا پیش‌بینی نمی‌کنند.

فلورین گرامس، مشاور سرمایه‌گذاری معتقد است، در ماه‌های پیش رو اصلاح قیمت در بازار طلا رخ خواهد داد.

او استدلال کرده است: اگر سال گذشته ۱۰ هزار دلار در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده باشید، سوددهی شما امروز ۹ هزار دلار است. اگر با همین مبلغ طلا خریداری کرده باشید، بازدهی آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار است. اختلاف این دو بازار بیش از چهار هزار و ۵۰۰ دلار است و از آنجا که بازار سهام در ماه فوریه به اوج خود رسیده، به‌نظر می‌رسد بازار طلا به اصلاح قیمت نیاز دارد.

هرچند به عقیده او روند اصلاح قیمت کوتاه‌مدت خواهد بود اما به سرمایه‌گذاران توصیه کرده است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند و تنها ۱۰ درصد از پورتفوی خود را به طلا اختصاص دهند.

او همچنین گفته است: اگرچه بازار سهام و دارایی‌های پرریسک تحت تاثیر شرایط موجود روند کاهشی داشته‌اند، اما نباید فراموش کرد که اقتصاد آمریکا پس از تمام رکودها بهبود یافته است.

بررسی بازار سهام در اوایل دهه ۱۹۳۰ و رکودهای دیگر نشان می‌دهد که بورس آمریکا همواره و بدون استثنا به حالت عادی بازگشته است.

فوربس نیز در اظهارنظرهای خود گفته است: آینده بلندمدت بازار طلا به انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در آمریکا بستگی دارد. اگر کسی برنده این انتخابات باشد که سیاست کاهش مالیات‌ها را در پیش بگیرد و به‌نفع کسب‌وکارهای کوچک عمل کند، بازار سهام رشد قابل توجهی را شاهد خواهد بود. در غیر این صورت، بازدهی دارایی‌های دیگر مانند طلا روند روبه‌رشد خود را ادامه خواهد داد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.