خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۸۴۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا انس جهانی روندی کاهشی در پیش گرفت؟

چرا انس جهانی روندی کاهشی در پیش گرفت؟

بهای طلا روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید. این در حالی است که با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بیشتر پیش‌بینی‌ها به سمت افزایش قیمت طلا بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهای طلا پنجشنبه ۱۷ مارس با روندی کاهشی نزدیک به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود رسید، این درحالی بود که با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا انتظار می‌رفت انس جهانی مسیر صعودی را تجربه کند.

یک کارشناس بازارهای مالی در این زمینه گفت: تا قبل از حمله روسیه به اوکراین انتظار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بازارهای مالی وجود داشت. اما بعد از جنگ، تورم انرژی بالا رفت و ریسک سرمایه‌گذاری هم افزایش یافت. فدرال رزرو تصمیم گرفت که این نرخ را از ۰٫۲۵ درصد به نیم درصد افزایش دهد.

مجتبی دیبا در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: افزایش نرخ بهره باعث می‌شود که بازه مورد انتظار فدرال رزرو در سراسر سال پخش شود و عدد نهایی را در بازه‌ای بلندمدت‌تر در جهان شاهد باشیم.

تغییر پیش‌بینی‌ها در بازارهای جهانی

او بیان کرد: این زاویه دید باعث تغییر پیش‌بینی‌ها در بازارهای جهانی شد. لحن رئیس فدرال رزرو در کنفرانس اخیر هم نشان‌دهنده این بود که رکودی برای بازارهای جهان نزدیک است و بنابراین باید با صبر شاهد افزایش نرخ بهره باشیم. باید منتظر باشیم که چه زمانی انقباض در سیاست‌های فدرال رزرو شروع می‌شود به‌صورتی که بازارها را هم‌جهت کند.

به نقل از ایسنا، فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ بهره را برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ افزایش داد و طرح تهاجمی برای مهار تورم را ارائه کرد. در عین حال بر عدم اطمینان اقتصادی گسترده ناشی از جنگ در اوکراین و بحران بهداشتی کووید- ۱۹ تاکید کرد.

این تصمیم فدرال رزرو باعث شد بازدهی ۱۰ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به بالاترین سطح خود از می ۲۰۱۹ برسد. در حالی که جهان به یک راه حل دیپلماتیک امیدوار است، سرمایه‌گذاران بر مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین تمرکز کردند.

روند کاهشی انس جهانی

دیبا همچنین درخصوص روند کاهشی انس تشریح کرد: به‌طور کلی انتظارها بر این بود که طلا روندی افزایشی داشته باشد، درصورتی که کاهشی شد. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به آینده‌ای نزدیک موکول شده و در آن زمان تاثیرات خود را نشان می‌دهد.

وی درباره جنگ روسیه و اکراین توضیح داد: ار آنجایی که جنگ روندی فرسایشی پیدا کرده، اثرات آن در حال کاهش است. احتمالا این جنگ برای اجرای سیاست‌های فدرال رزرو جذاب باشد. اگر ریزش هم ادامه یابد باید سطح ۱۸۵۰ دلار را از دست بدهد و شاهد ریزش بیشتر باشیم.

آخرین اخبار مربوط به نرخ طلا را در صفحه قیمت طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.