فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۴۳۳۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش اندک سطح انتظارات از قیمت دلار/ ۶ خبر تاثیرگذار بر بازار ارز

کاهش اندک سطح انتظارات از قیمت دلار/ ۶ خبر تاثیرگذار بر بازار ارز

قیمت دلار در روزهای اخیر نوسانانی داشته و وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده است. امروز جمعه، ۱۹ فروردین، سطح انتظارات معامله‌گران از نرخ دلار اندکی کاهش یافته. چه اخباری ممکن است فردا، شنبه بیستم بر بازار ارز اثرگذار باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار دلار، امروز نوساناتی دارد. امروز و در شرایطی که بازار تعطیل است، سطح انتظارات معامله‌گران از قیمت دلار تا حدودی کاهشی است؛ هر چند نرخ‌ها همچنان در سطح ۲۷ هزار تومانی نوسان دارد. از صبح امروز، برخی کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار فردایی را بین ۲۷,۶۲۰ تا ۲۷,۷۰۰ تومان اعلام می‌کردند که به تدریج رو به کاهش است.

روز گذشته، آغاز معاملات دلار با قیمت ۲۷,۷۰۰ تومان بود. کف قیمت، ۲۷,۵۶۰ و سقف آن ۲۷,۷۸۰ تومان ثبت شد. آخرین معامله فردایی نیز با نرخ ۲۷,۶۷۰ تومان انجام شد.

این در حالی است که دلار سال ۱۴۰۰ را در بازه قیمتی ۲۶,۲۵۰ تا ۲۶,۲۸۰ به پایان رساند و سال جدید را با حدود قیمتی ۲۶,۳۳۰ تا ۲۶,۳۵۰ آغاز کرد. دلار در طول تعطیلات نوروز، ۱،۳۱ درصد بازدهی داشت. پس از آن نیز به روند افزایشی خود ادامه داده و وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده است.

به نظر می‌رسد، طولانی شدن روند توقف مذاکرات و ابهام در مورد به سرانجام رسیدن گفتگوهای برجامی عامل این وضعیت باشد.

۶ خبر مهم تاثیر گذار بر قیمت دلار

به طور کلی، در ماه‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین مسائلی که روی بازار دلار در ایران اثر گذاشته، مذاکرات وین است. اما مهم‌ترین اخباری را که می‌توانند فردا، شنبه ۲۰ فروردین بر بازار ارز تاثیر بگذارند، در ادامه می‌خوانید.

احتمال آزادسازی ۷ میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران

ایرنا مدعی شده است که هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران، به شیوه انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود.

فارس هم در این زمینه گزارش داد: براساس این توافق که به امضا و قطعیت رسیده است، چارچوب و فرآیند لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، مشخص شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

طبق این فرآیند، وجوه مسدودی در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته‌ در حساب های ایران وصول خواهد شد.

البته شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به انتخاب گفته است: برخی از کشورهایی که منابع ارزی ما در آنجا مسدود شده است، تقریبا دارند مدیریت می‌کنند تا توافق برجام انجام شود و آن زمان آزاد کنند. پس از انجام توافق دیگر دلیلی برای بلوکه کردن وجود ندارد. اگر هم توافق صورت نگیرد، باز ممکن است مثل چند سال گذشته بهانه‌هایی بیاورند اما چون متوجه شده‌اند که تا حدودی توافق نزدیک است، یک مقدار انعطاف نشان داده‌اند. امیدوارم با توجه به شرایط کنونی، منابع ارزی که متعلق به ما و حق کشورمان است هرچه زودتر از طریق رابطه بین بانکی آزاد شود.

این خبر روز گذشته نیز روند افزایشی قیمت دلار را کند کرد. امکان دارد همچنان مانع از افزایش هیجانی قیمت ارز شود.

هر چند پدرام سلطانی، فعال اقتصادی در این مورد نوشت: ۱۰ ماه پیش در ‎مذاکرات وین در همین نقطه‌ای بودند که اکنون هستند. در این مدت کشور نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار درامد صادرات نفت را از دست داده، هزینه‌های دیگر تحریم بماند.

او افزود: اکنون آزاد شدن ۷ میلیارد دلار پول بانک مرکزی را دستاوردمی‌دانند، پولی که همان ۱۰ ماه پیش می‌توانست آزاد شود.

اخبار ضد و نقیض از احتمال خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها

یکی از موارد مورد اختلاف بین ایران و آمریکا موضوع خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها است. روز گذشته سناتور دموکرات، کریس مورفی: گفت آمریکا می‌تواند سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند. اما این کار عملا فایده‌ای ندارد و موضوع بی‌اهمیتی است.

اما پس از آن،ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده مخالفت خود را با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست آمریکا درباره گروه‌های تروریستی اعلام کرد.

پیشنهاد امیرعبداللهیان به آمریکا در مورد مذاکرات وین

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه صربستان با بیان اینکه ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است، گفت: آمریکا باید به جای زیاده خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند.

وزیر خارجه کشورمان مواضع چین، روسیه و سه کشور اروپایی را در مسیر رسیدن به توافق سازنده خواند.

امیرعبداللهیان نقش اتحادیه اروپا بویژه تلاش های جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا را فعال خواند ( ایرنا ).

وزیر امور خارجه آمریکا: به حصول توافق در وین خوش‌بین نیستم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر گفته است: بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین خوشبین نیست.

او افزود: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای این مذاکرات انجام گرفته و با وجود این حقیقت که امنیت ما با وجود این توافق در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، ما به نقطه توافق نرسیده‌ایم. ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم به آن (توافق) برسیم یا نه.

موضع چین در مورد توقف در مذاکرات وین

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران باید هرچه سریع‌تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در نشستی خبری گفت: «مذاکرات بر سر احیای پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد مرحله نهایی شده است».

این دیپلمات چینی گفت:‌ «همه طرف‌ها درخصوص بیشتر قسمت‌های متن توافق برای از سرگیری پایبندی [به برجام] به اجماع رسیده‌اند و تعداد اندکی از موارد باقی مانده‌اند که باید حل شوند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «آمریکا به عنوان مقصر بحران ایجاد شده در برنامه هسته‌ای ایران، باید هرچه سریع‌تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کرده و به‌صورت فعالانه به نگرانی‌های مشروع طرف ایرانی پاسخ دهد».

اسلامی: حرف زور نمی‌پذیریم

رییس سازمان انرژی اتمی نیر در روزهای گذشته در یک نشست خبری گفت:

-مذاکرات توسط تیم ایران انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند.

-مساله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند ولی هیچ موقع حرف زور را نمی‌پذیرد.

-ابهامات یک مکان مورد نظر آژانس رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و نمایندگان آژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا اینها را بررسی کنند.

-امروز مقدار مورد نظر اورانیوم ۶۰ درصدی به عنوان هدف تبدیل شده که حدودا دو و نیم کیلوست.

-حقیقت فناوری هسته‌ای‌مان را شفاف‌سازی می‌کنیم. برنامه‌هایمان را در سایت آژانس قرار می‌دهیم ( ایسنا ).

قیمت‌ دلار نیز تحت تاثیر اخبار مختلف نوساناتی دارد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.