کد مطلب: ۶۸۴۲۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه/ نوسان ۱۰ درصدی در راه است؟

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه/ نوسان ۱۰ درصدی در راه است؟

روزهای گذشته قیمت دلار و طلا با نوساناتی همراه بود. با توجه به نوسانات موجود در قیمت دلار و اونس در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه در آینده نیز نوسانی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه در روزهای گذشته قیمت طلا و قیمت سکه با روندی افزایشی همراه بود، اما دیروز قیمت طلا و سکه روند کاهشی به خود گرفت. البته سکه همچنان در سطح قیمتی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ تومان قرار داشت اما امروز به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

کاهش قیمت دلار در روز گذشته عاملی بود که طلا و سکه را نزولی کرد. با وجود این که اونس در روندی صعودی قرار دارد، اما قیمت طلا و سکه در ایران از نرخ دلار تاثیر پذیرفته و امروز هم کاهشی است.

این نوسان در بازار سکه در امروز نیز ادامه داشت. قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز دوشنبه ۳ مرداد با ۱۳۴ هزا تومان کاهش به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین، قیمت سکه بهار آزادی با پنج هزار تومان کاهش، به ۱۴ میلیون و ۹۶ هزار تومان رسیده است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در آینده

با توجه به نوسانات قیمت دلار و اونس در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه در بلندمدت و میان‌مدت چه روندی را طی می‌کند؟

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود در طی یک ماه آینده نوسان ده درصد در قیمت‌ها مشاهده شود.

او افزود: با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نظر می‌رسد قیمت‌ دلار تا شهریور با رشد نسبی همراه باشد. به دنبال افزایش قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز افزایشی خواهد شد.

قیمت دلار زیر ارزش ذاتی است

البته پیش از این نیز، بروز حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: مسائل بنیادی و بی‌انضباطی‌های مالی در اقتصاد کشور و رشد نقدینگی عامل اصلی تورم است. افزایش تورم نیز عامل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها در همه بازارها از جمله طلا و سکه محسوب می‌شود.

او افزود: با وجود این سیاستگذار مالی در ۵۰ سال اخیر به اشتباه تلاش کرده است که معلول ماجرا یعنی قیمت‌ها را کنترل کند. دلار و طلا نیز همیشه جز اولویت‌های بازارساز بوده‌اند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: جامعه به دلار به عنوان شاخصی از شرایط اقتصادی کشور نگاه می‌کند. به همین دلیل سیاستگذار همواره تلاش کرده است، رشد قیمت دلار را کنترل کند. نتیجه آن نیز کنترل دستوری و سرکوب نرخ ارز بوده است.

حق‌شناس توضیح داد: در مقاطع مختلف، گاهی دست دولت‌ها به دلیل فرایند روان‌تر فروش نفت برای اجرای این سیاست بازتر بوده. اما در مواقع دیگر شدت تحریم‌ها چالش‌هایی را ایجاد کرده است. در عین حال، هر زمان که سیاستگذار مالی منابع مالی کافی را برای اجرای سیاست سرکوب قیمتی ارز در اختیار داشته، قیمت دلار را به زیر ارزش ذاتی آنها رسانده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.