کد مطلب: ۶۸۴۷۰۴

اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد کاهش می‌یابد

اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد کاهش می‌یابد

بررسی‌ها نشان می‌دهند اختلاف قیمت ارز صادرکننده در سامانه نیما و نرخ خرید ارز نقدی صرافان ۵درصد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش ادعا شد که اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد و صرافی به ۲۰ تا ۲۵‌درصد رسیده است و این درصد رانتی است که از جیب سهامدار به واردکنندگان پرداخت می‌شود. آیا این ادعا صحت دارد؟

طبق بررسی فارس قیمت ارز در سامانه نیما و نرخ معاملات نقد صرافی‌ها نشان می‌دهد فاصله بازار حواله و بازار نقد بسیار کمتر از رقم ادعایی است.

به‌عنوان مثال در ۲۸ دی ۱۴۰۰ نرخ دلار در بازار حواله‌ای نیما ۲۴هزار و ۴۸۷تومان بوده است. قیمت این ارز در بازار متشکل ارزی که در واقع بازار معاملات نقد بین صرافی‌ها‌ست معادل ۲۵هزار و ۵۴۰تومان است. صرافی این ارز را به قیمت ۲۵هزار و ۷۸۷ تومان به متقاضی می‌فروشد.

حتی اگر نرخ ارز حواله‌ای خریداری شده از صادرکننده و نرخ فروش آن در بازار نقدی را ملاک قرار دهیم اختلاف این دو نرخ فقط ۴٫۳درصد است. در صورتی که ارز نقدی صرافی به مشتری نهایی را مبنای محاسبه این اختلاف قرار دهیم، در حال حاضر اختلاف قیمت بین نرخ فروش ارز صادرکننده در نیما و نرخ فروش ارز به مشتریان نهایی در بازار آزاد، فقط ۵درصد است.

در صورتی که نرخ ارز حاشیه بازار که در بخش غیررسمی بازار معامله می‌شود را بدانیم، نرخ ارز بازار غیررسمی ۲۷هزار و ۳۰۰تومان است.

اختلاف این نرخ با نرخ حواله ارزی در سامانه نیما فقط ۱۰٫۳درصد است. بنابراین حتی نرخ بازار غیررسمی که نرخ تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری در بازار ارز غیررسمی ارز است، هم فاصله زیادی با رقم ۲۰ تا ۲۵درصد درج شده در این پویش دارد.

باید این نکته را هم در نظر داشت که معمولا به‌طور طبیعی بین ارز نقد و ارز حواله‌ای اختلاف قیمت ۴-۵درصدی وجود دارد چرا که اسکناس نقد به‌دلیل هزینه حمل و جا‌به‌جایی و ریسک نگه‌داری برای فروشنده و مواردی از این دست، هزینه مبادله بیشتری نسبت به ارز حواله‌ای دارد و همین مساله اختلاف چند درصدی بین ارز حواله و ارز نقد به‌وجود می‌آورد.

بنابراین اختلاف خاصی بین نرخ ارز نیمایی با بازار وجود ندارد و رانتی به واردکننده از این محل داده نشده و حقی از تولیدکننده و سهامدار تضییع نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.