کد مطلب: ۶۸۶۵۸۱

قیمت لیر امروز ۹ مرداد ۱۴۰۱/ روزنامه‌های ترکیه در برابر بحران اقتصادی

قیمت لیر امروز ۹ مرداد ۱۴۰۱/ روزنامه‌های ترکیه در برابر بحران اقتصادی

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۹۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۱۹ تومان افزایش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۹۹ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۵۹۹ تومان و کمترین قیمت ۱۵۹۹ تومان است.

روزنامه‌های ترکیه در برابر بحران اقتصادی

به گزارش تجارت‌نیوز ، شمارگان روزنامه‌های ترکیه در ۱۰ سال اخیر با کاهش جدی روبرو شده و چنین وضعیتی در تاریخ مطبوعات ترکیه سابقه نداشته است.

به نقل از تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه، هر چند وقت یک بار، یکی از بخش های زندگی در این کشور را هدف می گیرد. در دو سال گذشته، در حوزه مسکن، سوخت، غذا، پوشاک و دارو، تورم به اوج رسید.

حالا ظاهراً نوبت به بخش صنایع چاپ کتاب و مطبوعات رسیده است.

جالب اینجاست که کتابخوانی هنوز هم در ترکیه از رونق نیفتاده اما افزایش قیمت تک فروشی، موجب شده فروش روزنامه ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

آمار و اطلاعات رسمی نشان می دهد که شمارگان یا تیراژ روزنامه ها در ترکیه به سرعت پایین آمده و میانگین تیراژ روزنامه های سراسری به زیر ۲ میلیون نسخه در روز کاهش یافته است.

در این گزارش، تلاش می کنیم به وضعیت روزنامه، روزنامه خوانی و روزنامه داری در ترکیه بپردازیم و به مهمترین آسیب ها و مشکلات اشاره کنیم.

کاهش ۵۱ درصدی تیراژ روزنامه های ترکیه

آمارها نشان داده که تیراژ روزنامه های سراسری ترکیه طی ۵ سال گذشته مجموعاً ۴۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که ۱۰ سال پیش در ترکیه، روزانه ۴ میلیون و ۷۱۷ هزار نسخه روزنامه از زیر چاپ در می آمد و بر روی پیشخان می رفت. همچنین تعداد کارکنان شاغل در بخش انتشارات روزنامه و مجلات در ۹ سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است.

مجموع تیراژ سالانه روزنامه ها و مجلات منتشر شده در سال ۲۰۲۱، ۹۲۵ میلیون و ۵۶ هزار نسخه بوده که این مقدار در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون نسخه در سال بود. تعداد روزنامه های فعال در ترکیه، مجموعاً ۲ هزار و ۷۱ روزنامه است که تنها ۱۴۵ روزنامه در سطح سراسری منتشر می شود. بر این اساس تعداد روزنامه ها در ۱۰ سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

حالا چند سالی است که روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، محبوبیت خود را از دست داده اند و روزنامه سوزجو از مهمترین تریبون های کمالیست ها و منتقدین اردوغان، پرتیراژترین روزنامه ترکیه است.

گفته می شود این روزنامه هر روز چهارصد هزار نسخه می فروشد که برای وضعیت کنونی ترکیه رقم بالایی است. بد نیست بدانید در دوران ماه عسل آکپارتی و شبکه فتح الله گولن، مهمترین روزنامه شاگردان گولن یعنی روزنامه زمان، هر روز یک میلیون نسخه بر روی پیشخوان ها می فرستاد.

روزنامه چند؟

زمانی ۱ لیره ترکیه برای خودش ارج و قربی داشت و قیمت یک روزنامه، نهایتاً بین ۱۰ تا پنجاه قوروش بود، یعنی همان نیم لیره. اما حالا از این خبرها نیست. لیره بخش مهمی از ارزش خود را از دست داده و حالا اغلب روزنامه های آنکارا، با قیمت ۳ لیره روی پیشخوان می روند. البته هنوز هم ۳ لیره پول زیادی نیست و کافیست این رقم را با قیمت های زیر مقایسه کنیم:

۱ نخ سیگار مشهور آمریکایی ۳ لیره (عامدانه به نام مارک سیگار اشاره نمی کنیم).

۱ بطری آب معدنی ۱ لیتری ۵ لیره.

۱ بطری ۱ لیتری نوشابه مشهور ۱۷ لیره.

۱ قوطی فلزی نوشاه ۲۵۰ میلی لیتری مشهور ۱۲ لیره.

۱ قرص نان معمولی ۲۲۰ گرمی ۵ لیره.

۱ عدد سیمیت (نان سنتی تیوپ مانند کنجدی) ۵ لیره.

۱ عدد مداد سیاه ۳ لیره.

حالا در ترکیه، علاوه بر مشکل اقتصادی و گرانی کاغذ و دیگر ملزومات چاپ، فضای مجازی هم به یکی از رقبای مهم روزنامه های کاغذی تبدیل شده است. با این تفاوت که در این کشور، بازار روزنامه های دیجیتالی گرم است و صدهاهزار نفر از مردم ترکیه، حاضرند برای دریافت روزانه روزنامه بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خود، آبونمان ثابت بپردازند که بین ۲۵ تا ۳۵ لیره در ماه هزینه دارد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در ترکیه، چیزی به نام تعطیلی جراید نداریم، حتی روزهای شنبه و یکشنبه نیز، روزنامه چاپ می شود و اغلب روزنامه های ترکیه، برای جذب مشتری، ۴ صفحه جدول و سرگرمی چاپ می کنند.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، دو معضل عمده دیگر نیز بر سر راه روزنامه های مستقل ترکیه وجود دارد:

الف) دولت برامده از حزب عدالت و توسعه در حواله دادن تبلیغ و آگهی تجاری به روزنامه ها، هوای جراید نزدیک به حزب حاکم را دارد.

ب) تیم حقوقی رئیس جمهور ترکیه، تاکنون علیه ده ها روزنامه نگار ترکیه اقامه دعوی کرده و حتی روزنامه های منتتقد دوآتشه نیز همچون گذشته، حاضر نیستند به راحتی در مورد اردوغان و کابینه او مطلب بنویسند.

در پایان باید گفت، روزنامه نگاری در ترکیه، در شرایط فعلی روزگار سختی را پشت سر می گذارد. اما چنین پیش بینی می شود که پس از برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۳ میلادی، میدان کار و فعالیت برای روزنامه ها مساعدتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.