کد مطلب: ۶۹۵۱۸۹

قیمت لیر امروز ۶ شهریور ۱۴۰۱/ لیر ارزان مسافران را به سر ذوق آورد

قیمت لیر امروز ۶ شهریور ۱۴۰۱/  لیر ارزان مسافران را به سر ذوق آورد

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۳۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۱۱۱ تومان افزایش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سقف قیمت به ثبت رسیده برای لیر ترکیه (سنا/فروش) برابر است با ۴ هزار و ۱۴۲ تومان که در تاریخ سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ رقم خورده است.

بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۳۹ تومان معامله می‌شود.

گذرنامه ترکیه در جهان، چقدر اعتبار دارد؟

به نقل از تسنیم ، موسسه حقوقی «هنلی و شرکا» که یک موسسه معتبر جهانی برای تعیین میزان اعتبار و رده‌بندی گذرنامه‌های جهان است، امسال هم لیست موسوم به (The Henley Passport Index) برای سال ۲۰۲۲ میلادی را منتشر کرد.

بر اساس لیست هنلی و شرکا، ژاپنی‌ها، سنگاپوری‌ها و کره جنوبی‌ها، همچنان بر قله گذرنامه های جهان ایستاده‌اند. کسی که پاسپورت ژاپنی دارد، می‌تواند بدون اخذ ویزا به ۱۹۳ کشور جهان سفر کند.

صاحبان گذرنامه سنگاپور و کره جنوبی هم می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ کشور بروند.

آلمان و اسپانیا مشترکاً سوم هستند، فنلاند و ایتالیا و لوکزامبورگ چهارم هستند، رده پنجم از آن اتریش، هلند، سوئد و دانمارک است، هر چهار کشور فرانسه، ایرلند، انگلیس و پرتغال در رده ششم هستند، رده هفتم از آن این ۵ کشور است: بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوییس و آمریکا. رده هشتم از آنِ استرالیا، کانادا، چک، مالت و یونان است. مجارستان نهم است و رده دهم نیز تعلق گرفته به لیتوانی، لهستان و اسلواکی.

در این لیست، ترکیه در رده ۵۴ ایستاده و با داشتن گذرنامه این کشور، می‌توان به ۱۱۰ کشور جهان سفر کرد.

مقایسه ارزش گذرنامه ترکیه با کشورهای منطقه چنین است: در حالی که ترکیه بر رده ۵۴ ایستاده، یونان همسایه ترکیه هشتم است، رومانی و بلغارستان به ترتیب در رده‌های ۱۶ و ۱۷ هستند، قبرس در دو قدمی ترکیه بر پله ۱۵ ایستاده و امارات متحده عربی در رده ۱۵ جهان و در کنار قبرس، جا خوش کرده است.

در مقایسه با همسایگان، ترکیه تنها یک پله از گرجستان بهتر است و جمهوری آذربایجان نیز بر پله ۷۸ قرار گرفته است.

اما دوست نزدیک ترکیه یعنی قطر نیز در این لیست از ترکیه فاصله چندانی ندارد و در رده ۵۷ است.

در عوض، دوست آسیای میانه ای ترکیه یعنی قزاقستان، بر پله ۷۳ ایستاده، الگوی آسیایی ترکیه یعنی کشور مالزی دارنده رده ۱۳ است و عربستان سعودی نیز در رده ۶۸ قرار گرفته است.

صعود توریسم با سقوط لیر

به نقل از دنیای اقتصاد، استانبول توانست به یکی از بهترین مقاصد تابستانی در سال ۲۰۲۲ تبدیل شود و تعداد گردشگرانی که به استانبول می‌‌‌رسند نسبت به یک سال گذشته بیش از دو برابر شده است. این امر باعث شده تا این شهر از رکود ناشی از کووید بهبود یابد. ورود خارجی‌‌‌ها به بزرگ‌ترین شهر ترکیه و سومین شهر بزرگ در خاورمیانه از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته که این امر برای اقتصاد ترکیه بسیار مورد نیاز است.

بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، آمریکایی‌‌‌ها به‌‌‌شکل بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای به ترکیه سفر می‌کنند در حالی که گردشگری در سراسر جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به شدت کاهش یافت، تعداد آمریکایی‌‌‌هایی که از ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بازدید کردند نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع این بیماری ۸/ ۷۶‌درصد افزایش یافته است.

این امر را می‌توان ناشی از کاهش ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار دانست که این کشور را تبدیل به یک مقصد ارزان برای آمریکایی‌‌‌ها کرده است. همچنین با توجه به وقوع تورم و چالش‌های اقتصادی در اروپا، کشورهای اروپایی از مقصد اول مسافران سراسر جهان کمی فاصله گرفت و مقاصد ارزان‌‌‌تر اما گردشگرپذیری همچون ترکیه، مصر، هند و حتی پاکستان جایگزین بسیاری از مقاصد اروپایی گران شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.