خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۵۸۱۰

قیمت دلار توافقی امروز ۱۵ دی ۱۴۰۱

قیمت دلار توافقی امروز 15 دی 1401

قیمت دلار توافقی امروز پنجشنبه 15 دی در بازار اعلام شد. قیمت دلار توافقی در نوسان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار توافقی امروز پنجشنبه 15 دی در بازار اعلام شد.

قیمت دلار توافقی امروز 15 دی

قیمت دلار توافقی طی چند روز گذشته با نوسان همراه بوده است.امروز پنج‌شنبه 15 دی در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت38 هزار تومان معامله شد.

با اطلاعیه بازار متشکل ارزی از روز پنجشنبه 8 دی‌ماه دامنه نوسان از معاملات بازار توافقی حذف شد؛ طبق اطلاعیه شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران، تمامی صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی، در روز پنجشنبه 1401/10/08 براساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را کمافی‌السابق انجام می‌دهند.

در این اطلاعیه آمده است: «تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، نرخ کشف‌شده روزانه در بازار متشکل ارز ایران را به‌عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به‌صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود.»

طبق اعلام بانک مرکزی، فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر 2 هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

کاهش واقعی دلار با برداشتن تحریم‌ها

تحلیلگران بازار، جریان فعلی قیمت دلار را ناشی از دخالت‌های بازارساز در بازار معاملات آزاد می‌دانند؛ چرا که افت قیمت را نمی‌توان در اثر افزایش سطح انتظارات مثبت دانست.

اما در این میان برخی دیگر از معامله‌گران، روند صعود نرخ دلار به قله قیمتی کانال ۴۳ هزار تومانی را بدون پشتوانه دانسته و بر این ‌باورند که نرخ ارز در حال اصلاح روند افزایشی هفته‌های گذشته است. تحلیلگران بازار هم می‌گویند اگر سیگنالی به قوت برداشته شدن تحریم‌ها روانه بازار شود، قیمت دلار روند کاهشی واقعی خواهد داشت.

دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی بر بازار معاملات تهران حاکم است. با نگاهی کلی عده‌ای در انتظار رشد دلار هستند. برخی نیز وضعیت فعلی را سیاست بازارساز می‌دانند که ممکن است هر لحظه قیمت را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند.

روند بازار طبیعی نیست

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد به تجارت‌نیوز گفت: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

او درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز تاکید کرد: «آنچه اکنون بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، کاهش قیمت دلار دستوری است.»

طباطبایی گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است. این موضوع ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.