کد مطلب: ۸۴۹۵۰۱

آغاز بازرسی از واحد‌های سکه فروشی در شهر تهران

آغاز بازرسی از واحد‌های سکه فروشی در شهر تهران

یک مقام مسئول در وزارت صمت با اشاره به شروع بازرسی از واحدهای سکه فروشی در شهر تهران گفت: فعالان صنف سکه و طلا از تولیدکننده تا خرده‌فروش می‌بایست نسبت به ثبت اطلاعات خریدوفروش خود در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه بازار طلا به دلیل ظرفیت اشتغال‌زایی و افزایش صادرات در کشور بسیار مورد توجه وزارت صمت است، گفت: از طرف دیگر به جهت وجود بستر لازم برای انجام برخی تخلفات مانند پول‌شویی و ارتشا و قاچاق توسط سودجویان، وضعیت بازار طلا برای اقتصاد کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: از آنجایی‌که در سال‌های اخیر گزارش تخلفات در این بازار در حال افزایش بود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تصویب و ابلاغ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تعیین ضوابطی برای خرید، فروش، حمل و نگهداری این کالا در کشور نموده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت با تأکید بر اینکه، فعالان صنف سکه و طلا از تولیدکننده تا خرده‌فروش می‌بایست نسبت به ثبت اطلاعات خریدوفروش خود در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند، گفت: با صورت‌پذیرفتن این مهم و با ایجاد شفافیت و مشخص‌شدن شبکه رسمی خریدوفروش، می‌‎توان معاملات شبکه غیررسمی را مشخص کرد.

طرح ثبت معاملات طلا مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند

رئیس اداره بازرسی صمت استان تهران با بیان اینکه دستورالعمل ثبت معاملات طلا برای عموم مردم و مشتریان غیرتجاری مسئولیت چندانی ندارد، اظهار داشت: تنها وظیفه مردم، مطالبه و دریافت فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت است. در همین راستا جلسات آموزشی در حال برگزاری بوده و انشا الله هر چه سریع‌تر بتوانیم منویات قانونی را در این زمینه اجرا کنیم.

این مقام مسئول در وزارت صمت با بیان اینکه صنف طلا و جواهر می‌بایست نسبت به عملکرد اعضای خود پاسخگو باشد، گفت: بر اساس ضوابط قانونی می‎‌بایست به‌صورت دوره‎‌ای بازرسی‌‎ لازم از واحد‎‌های فعال در اتحادیه طلا و جواهر تهران صورت پذیرد.

قاسمی با تأکید بر لزوم همکاری تمامی اصناف با دولت در زمینه اجرای قوانین، گفت: در این راستا می‎بایست بازرسان صنف و وزارت صمت از افرادی که در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام نکرده‌‎اند تعهد کتبی دریافت کنند.

بازرسی از واحدهای سکه فروشی شهر تهران آغاز شد

وی با اشاره به بازرسی‎‌های صورت‌گرفته از صنف طلا و جواهر تهران گفت: در اولین بازرسی در منطقه تهرانپارس، از سکه فروشی‌های این منطقه بازرسی به عمل آمد و بازرسین طبق ضوابط تذکرات لازم به اعضای صنفی داده‌اند.

قاسمی در ادامه افزود: باتوجه‌به اینکه صنف احساس نکند که تبعیضی دراین‌خصوص رخ‌داده، در اولین بازرسی در این منطقه از فروشگاه رئیس اتحادیه تهران بازرسی شد؛ بنابراین هیچ بی‌عدالتی در خصوص بازرسی‌ها صورت نخواهد گرفت و در صورت لزوم با اصناف متخلف برخورد می شود.

صدور فاکتور یکپارچه غیر قابل جعل

رئیس اداره بازرسی صمت استان تهران با اشاره به برخی از مزایای اجرای طرح ثبت معاملات طلا افزود: دریافت فاکتور یکپارچه سیستمی غیر قابل جعل بوده و امکان استعلام به لحظه توسط خریدار و فروشنده را دارد؛ علاوه بر این ثبت معاملات شفافیت در بازار طلا و اعضای صنفی را افزایش می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه امکان برخورد دستگاه‌های نظارتی با متخلفین حوزه بازار طلا محقق می‌شود، افزود: اجرای طرح ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت نه‌تنها از سو استفاده احتمالی با صدور فاکتور یکپارچه غیر قابل جعل برای مردم جلوگیری می‌کند، بلکه امکان رصد و پیگیری تخلفات را امکان‌پذیر خواهد کرد.

سوداگری در بازار طلا کاهش می‌یابد؟

ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 26/05/1401 ابلاغ شده بود؛ بر اساس این ضوابط فعالان بازار طلا و دیگر کالاهای مشمول می‌بایست از تاریخ فوق اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

بر اساس اطلاع‌‎رسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ثبت معاملات سکه فروشان از تاریخ 26 مهرماه سال 1401 الزامی شده و دیگر محصولات بازار طلا و جواهر نیز می‌بایست از تاریخ 26 بهمن‌ماه سال گذشته معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. اما به دلیل درخواست صنف طلا و جواهر فرایند اجرای قانون به تعویق افتاد و آموزش‌های تکمیلی برای آشنایی اعضای صنف به‌صورت گسترده انجام شد.

طبق اظهار مقامات وزارت صمت هیچ‌کدام از مشتریان نهایی یعنی مردم نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را ندارند و تنها اعضای صنفی موظف به ثبت معاملات خود در این سامانه هستند. برخی از کارشناسان بازار طلا معتقدند که در نتیجه اجرای این طرح، سوداگری دلالان و بازیگران سودجو در بازار طلا، کاهش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.