فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۹۳۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحول ۹۲ درصد شغل های فناوری اطلاعات توسط هوش مصنوعی

شرکت‌های پیشگام تکنولوژی به ۹۵ میلیون نفر در راستای مسئولیت اجتماعی آموزش هوش مصنوعی می‌دهند

تحول 92 درصد شغل های فناوری اطلاعات توسط هوش مصنوعی

اخیرا «کنسرسیوم نیروی کار ICT مسلط به هوش مصنوعی» در گزارشی با عنوان «تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل فناوری اطلاعات» به پیش‌بینی تحولات این حوزه پرداخته است. این گزارش به رهبری شرکت سیسکو و همراهی شرکت‌های پیشگام در تکنولوژی مانند اکسنچر، IBM، گوگل، اینتل و مایکروسافت تهیه شده است. بر اساس پیش‌بینی انجام شده در این گزارش بیش از 92 درصد مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط هوش مصنوعی به طور شدید یا به طور نسبی متحول می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز،

 یکی از خطرات هوش مصنوعی که از زمان گسترش آن به طور عمومی توسط کارشناسان مورد بحث قرار می‌گرفت، از بین بردن مشاغل بود. با این حال برخی دیگر از کارشناسان نظرشان این بود که شغل‌ها توسط هوش مصنوعی متحول می‌شوند و به طور کامل از بین نمی‌روند.

7 دسته شغلی که بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند

کنسرسیوم نیروی کار ICT مسلط به هوش مصنوعی برای انجام مطالعات خود به تحلیل 47 شغل خاص در هفت دسته پرداخته که این دسته‌های شغلی شامل: کسب وکار و مدیریت، امنیت سایبری، علم داده، طراحی و تجربه کاربری، زیرساخت و عملیات، توسعه نرم افزار و تست و تضمین کیفیت بوده‌اند.

ارزیابی نقش‌ها به اندازه تأثیر پذیری آنها از هوش مصنوعی بصورت کم، متوسط یا زیاد انجام شده است. برای مثال در این ارزیابی، تغییرات متوسط و زیاد به معنای این است که حداقل 50 درصد از مهارت‌های اصلی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. همچنین تحلیل‌ها بر اساس سطح ارشدیت مشاغل انجام شده که نشان داده 96 درصد از مشاغل سطح ابتدایی و 84 درصد از مشاغل سطح میانی به طور قابل توجهی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

در حالی که هوش مصنوعی به طور معین بر همه نقش‌ها تأثیر خواهد گذاشت، کنسرسیوم پیش‌بینی می‌کند که بیشترین تغییرات در زمینه‌های کسب و کار و مدیریت، طراحی و تجربه کاربری و تست و تضمین کیفیت رخ خواهد داد.

برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند کارهای روزمره مدیریتی مانند ایجاد استراتژی‌های محصول، تحلیل‌های پیش‌بینی‌ کننده، ارائه گزارش‌های توسعه، مدیریت پروژه‌های بزرگ و فرآیندهای مختلف را خودکار سازد.

کدام مهارت‌های هوش مصنوعی باید ارتقا یابند؟

به گفته این کنسرسیوم، در آینده، کارکنان در تمامی سطوح باید مهارت‌هایی در تحلیل رقابتی مبتنی بر هوش مصنوعی، استراتژی‌های ادغام هوش مصنوعی، سواد یادگیری ماشین (ML)، مهندسی پرامپت نویسی، علم داده و تجسم و پردازش زبان طبیعی (NLP) را کسب کنند. همچنین دیگر مهارت‌های با اهمیت رو به رشد مانند درک چرخه عمر توسعه محصول، روش‌های چابک‌سازی، بهبود فرآیند، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، مدیریت داده‌ها، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و مدل‌های آماری را فرا گیرند.

از سوی دیگر، مهارت‌هایی که اهمیت خود را کاهش می‌دهند شامل تحلیل داده‌های پایه، پاکسازی و آماده‌سازی دستی داده‌ها، برنامه‌ریزی وظایف، تولید گزارش‌های پایه، نگهداری مستندات و نظارت بر KPIs هستند.

10 مهارت مهم هوش مصنوعی در آینده

کنسرسیوم در مجموع 10 مهارتی را که روزبه‌روز بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند را شناسایی کرده است:

  • اخلاق هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مسئولانه
  • سواد هوش مصنوعی
  • مهندسی پرامپت نویسی
  • معماری مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)
  • روش‌های چابک
  • تحلیل داده‌ها
  • یادگیری ماشین (ML)
  • تولید محتوا با تقویت جستجو (RAG)
  • TensorFlow (چارچوب نرم‌افزاری متن‌باز)
  • پردازش زبان طبیعی (NLP)

10 مهارت فنی که اهمیت آنها کاهش می‌یابد

  • برنامه‌نویسی و زبان‌های پایه
  • تولید محتوا
  • مدیریت داده‌ها
  • تحقیق اطلاعات
  • نگهداری مستندات
  •   SQL (نرم افزار پایگاه داده)
  • مدیریت دستی XML
  • نوشتن اسکریپت دستی Perl
  • نرم‌افزارهای ادغام
  • تحلیل دستی بدافزار

این کنسرسیوم همچنین تأکید می‌کند که شرکت‌ها باید در آموزش‌های مربوط به هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند تا رقابت‌پذیری و نوآوری را ارتقاء دهند و اینگونه می‌توانند استعدادها را جذب و حفظ کنند. در عین حال باید نیازها و بازخوردهای آموزشی کارکنان را در نظر بگیرند.

فرانسین کاتسوداس، مدیر سیاست‌گذاری و اهداف شرکت سیسکو که این کنسرسیوم را رهبری می‌کند، می‌گوید: «هوش مصنوعی فرصتی بی‌سابقه برای فناوری است که از هر جهت به بشریت منفعت می‌رساند و ما باید در مورد اینکه مردم از هوش مصنوعی عقب نمی‌مانند مطمئن شویم.

 آموزش هوش مصنوعی به 95 میلیون نفر

 کاتسوداس توضیح داد که «با همکاری تمام شرکت‌های عضو کنسرسیوم، ما مسئولیت آموزش جمعی و ارتقای مهارت 95 میلیون نفر را در 10 سال آینده بر عهده گرفته‌ایم. ما با سرمایه‌گذاری در نقشه راه بلندمدت برای نیروی کار فراگیر، می‌توانیم به همه کمک کنیم تا در عصر هوش مصنوعی مشارکت کنند و پیشرفت کنند.

تعهدات اعضای کنسرسیوم به تفکیک هر شرکت

 سیسکو: آموزش 25 میلیون نفر در زمینه امنیت سایبری و مهارت های دیجیتال تا سال 2032

آی‌بی‌ام: آموزش مهارت‌های دیجیتال به 30 میلیون نفر تا سال 2030، از جمله 2 میلیون نفر در زمینه هوش مصنوعی تا پایان سال 2026

اینتل: آموزش بیش از 30 میلیون نفر با مهارت‌های هوش مصنوعی برای مشاغل فعلی و آینده تا سال 2030

مایکروسافت: تا سال 2025 به 10 میلیون نفر در زمینه مهارت‌های دیجیتال آموزش داده و گواهی می‌دهد (هدفی که می‌گوید از یک سال زودتر از موعد مقرر فراتر رفته است)

SAP: برای ارتقاء مهارت ۲ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵

شرکت گوگل: ارائه بیش از 130 میلیون دلار بودجه برای حمایت از آموزش و مهارت‌های هوش مصنوعی برای افراد در ایالات متحده، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و APAC

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.