کد مطلب: ۸۸۸۹۶۱

شامخ مهرماه نشان می‌دهد؛

ناامیدی فعالان ساختمانی از بازار مسکن / شامخ صنعت ساختمان به ۵۱ رسید

ناامیدی فعالان ساختمانی از بازار مسکن / شامخ صنعت ساختمان به 51 رسید

بر اساس جدیدترین داده‌های صنعت ساختمان، در مهرماه شامخ این صنعت نسبت به شهریور چهار واحد کاهش یافته و به ۵۱ رسیده است. این عدد نشان می‌دهد وضعیت ساخت و ساز در مهرماه نزدیک به مرز رکود بوده است و پیش‎بینی می‌شود این روند در آبان‌ماه هم ادامه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس جدیدترین داده‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن از دی‌ماه سال گذشته تا کنون حدود 50 درصد افزایش داشته اما در مقابل، تعداد معاملات ملک در این بازه 75 درصد نزول داشته است. این تصویر از بازار مسکن به‌معنای رکود عمیقی است که نه تنها گریبان معاملات را گرفته بلکه بر اساس شامخ مهرماه، حالا گریبان‌گیر ساخت و ساز هم شده است.

آبان رکودی صنعت ساخت و ساز

حالا شامخ ساختمان که اتاق تعاون ایران آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد در مهر‌‌‌ماه نه تنها از میزان فعالیت سازنده‌‌‌های معتبر در کشور کاسته شده و انتظارات آنها از کار و فعالیت در آبان نیز گویای رکودی‌‌‌تر شدن بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی است، بلکه دیگر متغیرها مثل میزان فروش مسکن نیز گویای حاکمیت رکود در بازار مسکن کشور بوده است.

در همین حال، شاخص مربوط به «انتظارات فعالان ساختمانی از کار و فعالیت در ماه جاری (آبان)» نیز با رقم ۴۶ گزارش شده و نشان می‌‌‌دهد حتی سازندگان بزرگ هم چشم‌‌‌اندازی از رونق حتی جزئی در ساخت ‌و ساز مسکن در میانه پاییز ندارند.

گفتنی است شامخ کل ساختمان گویای میزان کار و فعالیت انجام شده در حوزه تولید مسکن است. ۹۳ شرکت بزرگ ساختمانی با شرکت در نظرسنجی ماهانه «شامخ ساختمان» ضمن تشریح وضعیت بازار ساخت‌‌‌وساز در مهرماه، چشم‌‌‌انداز فعالیت خود را در آبان کاملا رکودی توصیف کردند.

شامخ یا همان شاخص مدیران خرید (PMI) یک نظرسنجی از فعالان صنایع مختلف است که اوایل هر ماه منتشر می‌شود و گویای رونق، رکود یا ثبات کسب و کارهای مورد بررسی و چشم‌‌‌انداز انتظاری آنها در آینده است. این شاخص یک بینش آنی و تصویر سریع از شرایط هر بازار ارائه می‌‌‌دهد و با استناد به آن می‌توان بی‌‌‌واسطه در جریان دیدگاه فعالان اقتصادی حوزه‌‌‌های مختلف قرار گرفت.

در گزارش شامخ به هر یک از سه پاسخ «بهتر شده»، «بدتر شده» و «تغییری نکرده است» یک مقدار عددی نسبت داده می‌شود و در نهایت با میانگین‌‌‌گیری از پاسخ‌‌‌ها، عدد نهایی شاخص مربوط به هر پرسش به دست می‌‌‌آید. بنابراین در این مدل محاسبه مرز بین رکود و رونق عدد «۵۰» است و در واقع عدد ۵۰ نشان‌‌‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای ۵۰ نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدترشدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.