کد مطلب: ۸۹۵۳۱۱

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

بی‌توجهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن

بی‌توجهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی در اختیار بخش مسکن قرار بگیرد که متاسفانه این امر تا کنون محقق نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالجلال ایری اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن یک چهارچوب قانونی بود که مجلس برای آن یک فرایند قانونی تعریف و دولت آن را آغاز کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در اواخر دولت دوازدهم وضعیت تولید مسکن به عدد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسیده بود و ارتقا تولید مسکن از این رقم به یک میلیون واحد طی یک سال شدنی نبود، به همین دلیل این طرح در سال اول به اهداف پیش بینی شده دست نیافت.

وی گفت: قانون گذار در طرح جهش تولید مسکن موارد متعددی را پیش بینی کرده بود تا دولت در بستر الزامات تولید مسکن مسیر را به بهترین شکل ممکن طی کند که یکی از این موارد تامین زمین بوده و خوشبختانه در این زمینه موفق عمل شد.

وی یادآور شد: اما دولت در زمینه کنترل قیمت مصالح ساختمانی و تامین سرمایه به دلیل عدم همکاری بانک ها موفقیت چندانی کسب نکرده است.

ایری به مصوبه اخیر در قالب دریافت مجوز دو میلیارد دلار تهاتر نفت توسط دولت، اشاره کرد و گفت: از این طریق می توان مسئله تامین سرمایه را حل کرد اما به لحاظ کلی دولت نتوانسته به فرایند و چهارچوبی که بر مبنای آن بتواند طی یکسال یک میلیون واحد مسکونی تولید کند، برسد.

وی با بیان اینکه قاعدتا رسیدن به این هدف در سال اول و دوم دور از انتظار است، علت اصلی عدم اخذ نتیجه مطلوب در این طرح را پیچیدگی های موجود در حوزه مسکن دانست.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ساختار جغرافیایی استان های شمالی، در تامین زمین با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین به دلیل ساختار اقتصادی کشور که متاثر از متغیر های مختلف بوده، قیمت مصالح ساختمانی هم در این طرح با چالش مواجه است.

وی به پاشنه آشیل این طرح یعنی تامین سرمایه مورد نیاز با همکاری بانک ها اشاره کرد و گفت: قانون گذار در این طرح پیش بینی کرده بود که ۲۰ درصد از منابع بانک ها به بخش مسکن اختصاص یابد که متاسفانه شاهد تحقق این موضوع نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: نهایتا تمام این اقدامات منجر به تولید مسکن برای اقشار خاصی می شود و متاسفانه ساختار قیمت و اجاره مسکن نتوانسته با موضوع نهضت ملی مسکن به یک نقطه تلاقی برسد، در واقع این دو به صورت دو خط موازی در حرکت هستند و این طرح در کوتاه مدت برای کنترل قیمت مسکن نقش آنچنانی نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس موفقیت در طرح نهضت ملی مسکن را با مداخله شفاف و بدون ضوابط پیچیده در بخش مسکن امکانپذیر دانست و گفت که می توان با طراحی چهارچوب های قانونی هر چه سریعتر این طرح آن طور که باید عملیاتی شود.

منبع : بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.